قوانین بالادستی سند راهنمای ما در تعامل با بیگانگان است

قوانین بالادستی سند راهنمای ما در تعامل با بیگانگان است
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که جمهوری اسلامی از مبارزه حق طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران حمایت می کند، گفت: اصولی که در قوانین بالادستی قرار دارد، می تواند راهنمای ما در اصول کلی تعامل با بیگانگان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا جواهری، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد عصر امروز در سلسله جلسات رویش فرهنگ با موضوع  اصول کلی تعامل با بیگانگان در نظام سیاسی اسلام در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، گفت: بر اساس روایتی مرحوم کلینی آورده که رسول خدا(ص) فرموده اند آن کسی را که ندای یاری طلبیدن مظلومی در جهان بشنود اما پاسخ مناسب را به او ندهد، نکوهش شده است.

وی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۶۸ مورد استقبال مردم قرار گرفته و رأی مردم را به همراه داشته، فقها و مجتهدان اصولی آورده اند همچون اینکه بنا بر اصل ۱۱ فصل اول همه مسلمانان یک امت هستند و دولت جمهوری اسلامی سیاستش باید ائتلاف و اتحاد ملت های اسلامی باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بنا بر اصل ۱۴ قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی موظف و مسؤول است که نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه عمل کرده و حقوق انسانی آنان را رعایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین جواهری با بیان این که در فصل سیاست خارجی قانون اساسی اینطور آمده که سیاست خارجی ایران با حفظ استقلال و تمامیت ارضی، دفاع در برابر ارزش ها و رفتارهای با دول استکباری استوار است، بیان کرد: همچنین قانون اساسی  در اصل ۱۵۴ می نویسد جمهوری اسلامی ایران سعادت بشری را آرمان خود و عدل را حق همه مردم جهان می داند.

وی با بیان این که بر این اساس جمهوری اسلامی از مبارزه حق طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران حمایت می کند، گفت: در واقع اصولی که در قوانین بالادستی قرار دارد، می تواند راهنمای ما در تعامل با بیگانگان باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: امروز مجتهدان باید براساس مبانی دینی و حدیثی این اصول را برای جوامع اسلامی تبیین کنند تا همه فرهیختگان و نخبگان جامعه اسلامی بتوانند از نظرات و اندیشه آنان بهره ببرند.

شایان ذکر است، در این جلسه از سلسله جلسات رویش فرهنگ، آیت الله محسن اراکی، نماینده مجلس خبرگان به سخنرانی پرداخت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 13