مسؤول دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان: معصیت مسبب فقر و گرفتاری ملت ها است

مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان معصیت را از عوامل فقر و گرفتاری انسان ها دانست و گفت: هنگامی که بندگان گناهی انجام می‌دهند، روزی از آنان گرفته شده و محفوظاتی که حتی از کلام الله داشته از یادشان می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین عباسی، مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان عصر امروز در رواق دار الحجه حرم مطهر رضوی با بیان این که بر اساس آیه وَ ما مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها، هیچ جنبنده ‏اى در زمین نیست مگر اینکه روزى او بر عهده خداوند متعال است، گفت: رزق به معنى عطاء و بخشش مستمر خداوند بر انسانها است و مفهوم آن تنها در نیازهاى مادى خلاصه نمى شود بلکه شامل هر گونه عطاى مادى و معنوى است.

وی با بیان این که به هر بهره اى که خداوند نصیب بندگان مى کند رزق گفته مى شود، تصریح کرد: قرائت نماز با خضوع و خشوع در برابر درگاه الهی، بیان اذکار در هر حال و شرایطی، صبر برای تحمل مصائب و چشم پوشیدن بر مشکلات و قرائت دعای فرج همه از مسببات رزق و روزی انسان هاست که برخی ها در این عالم رزق کم و برخی رزق فراوان دارند.

حجت الاسلام عباسی معصیت را از عوامل فقر و گرفتاری انسان ها دانست و به روایتی از امام صادق(ع) در این باره اشاره و اظهار کرد: شیخ صدوق از قول امام صادق (ع) روایت کرده که فرمود: «یا مفضل! از گناهان پرهیز کن و شیعیان ما را از آنها بر حذر دار. به خدا قسم گناهان زودتر از هرکس دیگر بر شما تأثیر بد دارند، زیرا گاهی آزار و اذیت سلطان (حاکم ظالم) به شما در اثر گناهان است،‌گاهی گناه موجب بیماری می شود و گاهی بسته شدن روزی سببی جز گناهان ندارد.

مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که بر اساس بیان امام باقر(ع) روزی به سبب گناه و معصیت از انسان ها گرفته می شود، یادآور شد: هنگامی که بندگان خدا گناهی را انجام می‌دهد، روزی از آنان گرفته می‌شود و با ارتکاب به گناه و معصیت محفوظاتی که حتی از کلام الله داشته از یادش می رود.

وی با بیان این که نمى‏ توان میوه ‏هاى تلخ حرام را از حرام جدا کرد، افزود: در جوف لقمه حرام یک اثر بد یعنی مرگ قلب است و بر اساس بیان پیغمبر اکرم(ص) هر کس یک لقمه حرام بخورد نه اینکه در تمام عمرش حرام خور باشد، بلکه اگر گرفتار اندکى حرام خورى شود به  این درد گرفتار میشود و وقتی قلب مرد،  رقت، عاطفه و ایمان را از دست می دهد.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به سخن امیرمؤمنان(ع) در «نهج البلاغه»، خاطرنشان کرد: فالصوره صوره انسان و القلب قلب حیوان، قیافه آدمیزاد است ولى قلب گرگ است؛ همانگونه که گرگ بیرحم است، انسان حرامخوار نیز بیرحم می شود و رفتارش با خانواده، دوست و آشنا وحشیانه و توهین آمیز  می شود.

مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که بعضی حتی با حیوانات مهربانند یعنی لقمه پاک است اما این انسانی که با خانوده یا دوست خود بطور بد برخورد میکند یا مثل داعش مرتکب انهمه جنایت می شود دچار حرام لقمگی شده است و کسی که  قلبش اینگونه بمیرد، قطعا  حسود، متکبر و کینه توز مى‏شود و اینها اثر لقمه حرام است.

وی با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى قَسَمَ الْأَرْزَاقَ بَیْنَ خَلْقِهِ حَلَالًا وَلَمْ یَقْسِمْهَا حَرَاماً فَمَنِ اتَّقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَبَرَأَتَاهُ اللَّهُ بِرِزْقِهِ مِنْ حِلِّهِ وَ مَنْ هَتَکَ حِجَابَ السِّتْرِ وَعَجَّلَ فَأَخَذَهُ مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ قُصَّ بِهِ مِنْ رِزْقِهِ الْحَلَالِ وَحُوسِبَ عَلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ»، گفت: خداوند رحمان و با عظمت خلایق را آفرید وروزی آن‌ها را نیز به صورت حلال برای آنها قرار داد. پس اگر کسی چیزی از حرام مصرف کند به همان میزان از حلال محروم می‌شود و در قیامت نیز مورد ملامت خداوند می گیرد.

حجت الاسلام عباسی با بیان این که قطعاً انسان با بى صبرى و افتادن در جاده شتاب روزى حلال را بر خود حرام مى کند، اظهار کرد: انسان با این کار بر آنچه برایش از جانب حق مقرر شده نمى افزاید و لقمه حرام میتواند انسان را به حضیض ذلت بکشاند.

مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان ادامه داد: فرزند مرحوم حاج شیخ عباس قمی، صاحب مفاتیح‌الجنان نقل می‌کند که «یک سال از قم برای امری به همدان سفر کردم و در آنجا میهمان یکی از معتمدین بودم شبی صاحب منزل اظهار کرد که امشب در منزل یکی از آشنایان برای شام میهمان هستم و از من خواهش نمود که همراه او بروم و چون امتناع کردم اصرار نمود که آمدن شما برای من و آبروی من خوب است و با این لحن مرا در محذور قرار داد.

وی افزود: به هر حال آن شب را من به آن میهمانی رفتم و شام خوردم فردا صبح (بر خلاف همیشه که به راحتی برای نماز شب بیدار شدم) موقعی از خواب بیدار شدم که چیزی به طلوع آفتاب نمانده بود با عجله وضو گرفتم و نماز صبح را خواندم و پس از نماز به فکر فرو رفتم که چه شد که از خلوت شب محروم ماندم هر چه اندیشیدم چیزی را به جز شام شب گذشته عامل آن نیافتم صاحب منزل که آمد پرسیدم کسی که دیشب در منزلش غذا خوردیم چه شغلی دارد؟ گفت: بانکدار است و زندگیش از ربا تشکیل شده؛ من ناراحت شدم و گلایه کردم که چرا مرا به این سفره دعوت نمودی ولی به هر حال گذشته بود پدرم ‌گفت تا مدت چهل شب توفیق بر نماز شب نخواهی یافت و این اثر لقمه حرام است» .

حجت الاسلام عباسی با بیان این که زن و بچه انسان وسیله ترحم دیگران بر ما هستند، بیان کرد: یعنی اگر کسی به ما رحم نکند به زن و بچه ما رحم میکند اما وقتی لقمه حرام باشد حتی کسی به اهل بیت انسان نیز رحم نمی کند.

منبع

http://www.rasanews.ir/detail/News/510599/84

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 10