تکریم دین الهی درگرو ترویج و اشاعه فرهنگ اولیای خدا است

تکریم دین الهی درگرو ترویج و اشاعه فرهنگ اولیای خدا است
عضو اتاق تبلیغ خراسان یکی از جلوه های تکریم پیامبر(ص) را زیارت اولیای خدا و رسول الله دانست و گفت: رسالت ما در دین تبلیغ و ترویج همان فرهنگی است که اولیای خدا می خواستند ما را با آن آشنا کنند که این نوعی کرامت و تکریم دین است.

حجت الاسلام جعفر اسلامی فر، عضو اتاق تبلیغ خراسان، عصر امروز در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با اشاره به معنای کرامت و کریم در آیات قرآن کریم گفت: در اصطلاح خودمان انسان کریم را سخاوتمند و بخشنده تعریف می کنیم اما واژه کریم در بخش های مختلف و در عرصه های قرآنی متفاوت به کار رفته است.

وی با بیان این که در برخی آیات خداوند خود را کریم معرفی کرده، تصریح کرد: در یکی از آیات اینطور آمده که ای انسان، چه چیزی تو را نسبت به پروردگار کریمت غره کرده و فریب داده و سبب شده از خداوند کریم دور بشوی؛ در حقیقت اینجا خداوند خود را رب کریم معرفی نموده و وقتی می خواهد ویژگی پروردگار کریم را بیان کند می فرماید تو را خلق کرد و همه اعضاء بدن را به تو داد و تو را در یک وضعیتی خلق کرد که همه اعضا بدن متناسب و معتدل باشد و چهره زیبایی برای تو ترکیب کرد.

رب کریم به معنای خلقت کامل، بی نقص و هدفمند الهی است

عضو اتاق تبلیغ خراسان ادامه داد: در حقیقت پروردگار بخشنده با کرامتش مخلوق کامل بی نقصی آفریده است و هر چه در دنیا مورد نیازش بوده که بشر در زندگی دنیا محتاج است را در نظر گرفته، تنظیم کرده و معتدلانه به او داده است؛ بنابراین  خداوند کریم و خلقتش کامل، بی نقص و هدفمند و با برنامه بوده است.

حجت الاسلام اسلامی فر با بیان این که در بخش دیگری از قرآن خداوند متعال هنگام یاد کردن از پاداش بهشتیان و کسانی که پایبندی به ایمان و عمل صالح دارند می فرماید اینان به حق ایمان آوردند، درجاتی نزد پروردگار دارند، ما نیز اینان را می بخشیم و در بهشت به آنان رزق کریم می دهیم، تصریح کرد: یعنی آن نعمت هایی که در بهشت خداوند به مومنین می دهد رزق کریم است که کریم در اینجا به معنای رزقی به دور از هرگونه ضرر و زیان است.

رزق کریم بدون آفت و هرگونه ضرر و زیانی است

وی با بیان این که همه رزق دنیوی برای ما مفید نیست آنطور که برخی از رزق های پروردگار را نباید در کنار هم مصرف کرد، افزود: همه آنچه خداوند عطا کرده رزق، لطف و عنایت خداست اما در دنیا برای بدن ما گاهی ضرر دارد و موجب به هم ریختگی درون بدن انسان می شود و گاهی احتمال دارد با برخی ها نسازد اما نعمات بهشتی را خداوند می فرماید رزق کریمند یعنی آن رزق در بهشت به تو ضرری نمی زند و این رزق بدون آفت و بی ضرر است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که گاهی خداوند از پیامبران فرستاده شده برای هدایت مردم به عنوان رسول کریم یاد کرده، گفت: رسول هنگامی که با صفت کریم می آید به معنای پیامبری کامل و بی نقص است که هیچ عیب، خطا و گناهی در رفتار او نیست و کریم معنا و مفهوم دیگری از عصمت است که در حقیقت به معنای پاکی و عصمت و دوری از خطا و اشتباه است.

کرامت در رسولان به معنای پاکی و عصمت آنان است

حجت الاسلام اسلامی فر با بیان این که رسولان کریم و پاکند و خداوند کسی را برای هدایت مردم می فرستد که در صداقت و پاکی او شکی نباشد، گفت: رسول کسی است که مردم به او اطمینان کنند و آرامش روحی در سخن او ببینند و با نگاه کردن به او راه خدا را پیدا کنند؛ در سوره دخان نیز آمده پیامبری که برایشان فرستادیم، پاک، کامل و بی نقص و اشتباه است.

کرامت انفاق بدون درخواست و اظهار نیاز است

وی با بیان این که وقتی مجموع آیات را می نگریم می بینیم کریم یعنی شخص، عمل، سخن و کرداری که کامل است و هیچ گونه نقصی در آن راه ندارد، اظهار کرد: گاهی فرد سخاوت دارد اما پس از اینکه به او طلب نیاز می کنند اظهار سخاوت می کند اما کریم پیش از آنکه اظهار نیاز کنند کمک می کند و کرامت به معنای انفاق بدون درخواست است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که اکرام به معنای احترام کریمانه است، بیان کرد: دیگران را کریمانه احترام کنید و یکی از مصادیق اصلی کرامت احترام فوق العاده به بزرگتران یا عالمان دینی است که احترام به آنان ارزش گذاشتن به خودمان است.

حجت الاسلام اسلامی فر ادامه داد: فراموش نکنیم تکریم فرد تکریم قرآن و دین و راهی که رفته است بوده و با این احترام گذاری های کریمانه خداوند گناهانتان را می آمرزد و این تکریم، تکریم دین و خوبی هاست.

ضرورت تکریم امامان و رهبران عادل

وی با بیان این که بنا به روایتی از رسول الله(ص) اگر می خواهید خدا را بزرگ بدارید و تعظیم کنید جلال و عظمت پروردگار را در همه جلوه های خدایی تکریم کنید، یادآور شد: امام و رهبر عادل که سخن خدا و دین او را می گویند اکرام کنید چراکه اکرام امام عادل اکرام خداست و آنانی که در مسیر فسق و فجورند حاکمان جور را تکریم می کنند اما شما امام عادل را تکریم کنید.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که احترام به بزرگان و شخصیت های دینی از جمله کسانی که عامل قرآن هستند، تکریم جلال الله است، خاطر نشان کرد: اگر بنا دارید دین الهی را تقویت کنید، در مسیر قرآن علمای دینی و قاریان قران را تکریم کنید.

تکریم دین الهی در گرو ترویج و اشاعه فرهنگ اولیای خداست

حجت الاسلام اسلامی فر یکی از جلوه های تکریم پیامبر(ص) را زیارت اولیای خدا و رسول الله دانست و با بیان این که این تجلیلی که مومنین از ائمه و اولاد آنان می کنند، تکریم خدا و دین الهی است، گفت: رسالت ما در دین تبلیغ و ترویج همان فرهنگی است که اولیای خدا می خواستند ما را با آن شنا کنند و این نوعی کرامت و تکریم دین است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 8