آموزشِ پژوهش محور در حوزه های علمیه معیار باشد

آموزشِ پژوهش محور در حوزه های علمیه معیار باشد
حجت الاسلام والمسلمین درایتی راه تحول را رونق مضاعف نشاط و پویایی در حوزه علمیه خراسان دانست و گفت: همه اساتید، طلاب و متولیان حوزه باید دست در دست هم دهند تا این نشاط و تحرک علمی رونق بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد دروس خارج حوزه:رسالت روحانیت در هر عصر و زمانی را پاسخگویی به شبهات آن زمان عنوان کرد و با بیان این که مسائل مستحدثه موضوعات نوظهوری هستند که مردم حکم شرعی آن را از روحانیت مطالبه می کنند، گفت: بنابراین یکی از اساسی ترین وظایف ذاتی روحانیت نیز پاسخگویی به مسائل مستحدثه مورد مطالبه جامعه اسلامی است.

وی با بیان این که برای بحث و بررسی مسائل مستحدثه عده ای باید آموزش ببینند تا بتوانند این مسائل را حل و مرتفع کنند و پاسخ های درخور و کارگشایی به این مسائل بدهند، تصریح کرد: با این حال تمرکز حوزه باید بیش از آموزش، بر بحث پژوهش باشد و آن اساتیدی که بنای به آموزش مسائل مستحدثه دارند باید درصدد رفع آن موضوع پژوهش کنند.

استاد دروس خارج حوزه با بیان این که لازمه این پژوهش در ابعاد گسترده تعریف ساز و کارهایی عملی است، بیان کرد: امروز ما برای ورود به عرصه های نوظهور نیاز به پژوهش داریم و پژوهش نیز نیازمند نیرو های تامین شده زبده، متخصص و توانمند است تا بتوان با بهره گیری از آنان پاسخی شایسته به این مسائل مستحدثه داد.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی ادامه داد: بنابراین باید ساز و کار های پژوهشی پیش از آموزش تکمیل شود تا اساتید بتوانند بر این اساس چندین سال بر موضوعی کار کنند و به مسائل مستحدثه به عنوان یکی از اصلی ترین ضرورتهای حوزه پاسخ دهند.

وی با بیان این که همه حوزه های مسائل مستحدثه نیازمند کار و کاوش تخصصی است اما برای شناسایی مهمترین مسائل مبتلا به جامعه باید موضوع شناسی صورت بگیرد، بیان کرد: موضوع شناسی شرائطی دارد که تا زمانی که ما با دانش اقتصاد در سطحی آشنا نشویم و موضوعات اقتصادی را به درستی درک و فهم نکنیم نمی توانیم حکم آن را بر اساس ادله و روایات صادر کنیم.

استاد دروس خارج حوزه راه تحول را رونق مضاعف نشاط و پویایی در حوزه علمیه خراسان دانست و با بیان این که همه اساتید، طلاب و متولیان حوزه باید دست در دست هم دهند تا این نشاط و تحرک علمی رواج پیدا کند، تصریح کرد: تاکید مرکز مدیریت حوزه همچون همیشه در راستای ترویج این نشاط و پویایی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان این که متولیان حوزه نیز درصدد رفع دغدغه های امروز طلاب برای تحول اساسی حوزه علمیه خراسان و رونق مضاعف نشاط و تحرک علمی در آن باشند، اظهار کرد: هر یک از اساتید، طلاب و مسؤولان در شادابی حوزه نقش اساسی و بنیادین دارند که باید با شناخت آن مسیر خود در راستای تعالی و پیشرفت حوزه قرار دهند.

وی با بیان این که اساتید معزز حوزه باید بر اساس فرمایش مدیر حوزه علمیه خراسان، آموزشِ پژوهش محور را مدنظر بدانند، گفت: باید هر یک از طلاب تا حدودی با فقه کلاسیک و سنتی آشنا شوند و پس از آن با ورود به عرصه های مورد نیاز و مطالبه جامعه اسلامی به صورت تخصصی به مسائل مبتلا به پرداخته و آموزش های لازم را در این خصوص ببینند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 7 =