جایگاه استغفار در توسعه رزق و روزی

جایگاه استغفار در توسعه رزق و روزی
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تداوم و استمرار نعمت های الهی در زندگی را درگرو تداوم شکر و سپاسگزاری خداوند دانست و گفت: استغفار عاملی موثر در توسعه رزق و گشایش روزی در مصائب زندگی است.

آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، شامگاه شنبه در سلسله جلسات هفتگی خود در محل بیت ایشان، با بیان این که توصیه امیر مومنان(ع) به آن شخصی که درگیر گرفتاری مالی شده بود استغفار نزد درگاه خداوند متعال بود، گفت: استغفار با روش خود عامل آمرزش گناهان و توسعه رزق است.

وی با اشاره به اهمیت و ارزش استغفار در قرآن و حدیث و مدارک وحی تصریح کرد: در صفحه ۲۲۶ از جلد ۷۸ کتاب الروضه بحار شریف نقل شده شخصی نزد امام صادق(ع) رسید که حدیثی برایم بیان کنید؛ حضرت از حیث اهمیت و ارزش مضاعف شکر نعمت، به او اینطور بیان کردند که اگر خداوند به تو نعمتی مرحمت کرد و خواستی تا آن نعمت در زندگی استمرار داشته باشد خداوند را حمد و شکر کن که دوام این نعمت در گرو تداوم شکر نزد درگاه الهی است.

آیت الله سیدان با بیان این که نعمتی که خداوند مرحمت کرده را باید در مسیر خیر و طاعت خداوند استفاده کرد و برای آن برنامه داشت، خاطر نشان کرد: نعمت های خداوند از جمله نعمت سلامتی، قدرت و علم و آگاهی را در مسیری که خدا دوست دارد به کار بگیرید و همواره شاکر خداوند متعال در زندگی باشید تا روزی و رزق تان توسعه پیدا کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که بیان ذکر «الحمد الله» سبب می شود تا هر کس در حین قرائت نمار عبارت «سمع الله لمن حمده» را بگوید دعای گوی انسان باشد، بیان کرد: معنای این عبارت درخواست از خداوند متعال برای شنیدن حرف بندگان است و در واقع همه بندگان خداوند برای شنیده شدن سخن شما وساطت می کنند.

وی استغفار را عامل توسعه رزق و روزی دانست و با اشاره به آیه ۱۰ سوره نوح « فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا» گفت: اگر رزق و روزیتان به تاخیر افتاده و در مضیقه قرار گرفتید، استغفار کنید که در روزی تان گشایش ایجاد می شود.

آیت الله سیدان  در پایان بیان مداوم و مستمر ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله» را در برابر قدرتمندی که ظلم و ستم می کند و زمینه حزن و گرفتاری پدید آمده، مفتاح فرج و گنجی از گنج های بهشت دانست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 13