روحانیت از ارتباط گرم و نزدیک با مردم غفلت نکند

روحانیت از ارتباط گرم و نزدیک با مردم غفلت نکند
حضرت آیت‌الله نوری همدانی از مدیران حوزه خواست با طلاب صمیمت و همدلی داشته باشند در عین حال از روحانیت هم درخواست ارتباط گرم با مردم کرد.

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، امروز در سلسله همایش های اخلاق و تهذیب در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد با اشاره به ضرورت اهتمام به اخلاق در حوزه های علمیه گفت: مهمترین اصل برای یک طلبه فاضل، چه در تعلیم و چه تعلم اهتمام به اخلاص بوده و نخستین شرط طلبگی اخلاص در درس و بحث و فراگیری علوم اهل بیت عصمت و طهارت است.

توفیق طلاب در گرو پایبندی آنان به اخلاص طلبگی است

وی با بیان این که توفیق طلاب در گرو پایبندی آنان به اخلاص طلبگی است، تصریح کرد: بر اساس کتاب آداب المتعلمین خواجه نصیر الدین طوسی و روایات نقل شده در بحار الانوار نخستین شرط موفقیت برای طلاب اخلاص است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که طلاب باید در امور طلبگی با همت بلند گام بردارند که این راه شیخ طوسی ها و شیخ مفید هاست، خاطر نشان کرد: پیمودن این راه وابسته به همت بلند، جدیت و اراده راسخ طلاب بوده و بدون این جدیت، کوشش و اراده بلند طلاب، ترقی و پیشرفتی در وضعیت آنان حاصل نمی شود.

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت اهتمام طلاب فاضل حوزه های علمیه به ادبیات یادآور شد: اگر طلبه ای به دنبال راه اجتهاد و عالم شدن است، باید ادبیات و صرف و نحو کاملی داشته باشد؛ از سوی دیگر باید همه شما اهل قلم و بیان باشید، ادبیات کاملی داشته باشید و بدانید هر انسان نامنظم ناموفق در عرصه های مختلف زندگی است.

تفقه در دین به معنای فهم عمیق و همه جانبه ابعاد دینی است

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به ضرورت تاکید و توجه بر علم فقه در حوزه های علمیه بیان کرد: تفقه در دین به معنای فهم عمیق همه جوانب دینی است  و شما طلاب باید خودتان را برای فقیه شدن آماده کنید و بدانید خدمت فقیه در جامعه اثرگزار بوده و انتظار امروز از حوزه های علمیه خروجی های فقیه است تا بتوانند خدمت به جوامع اسلامی کنند.

وی با بیان این که رسالت نخست و اصیل روحانیت همین کار حوزوی است و حوزه از زمان رسول اکرم (ص) مرکز تحقیق و پژوهش بوده، گفت: علم فقه ما به خداوند باز می گردد که البته حوزه های حنفی و شافعی جز حوزه های علمیه ما هستند.

این مرجع تقلید با بیان این که بر اساس سند «حدیثی حدیث أبی, وحدیث أبی حدیث جدی, وحدیث جدی حدیث الحسین, وحدیث الحسین حدیث الحسن, وحدیث الحسن حدیث أمیر المؤمنین علیه السلام وحدیث أمیر المؤمنین حدیث رسول الله صلى الله علیه وآله وحدیث رسول الله قول الله عزوجل» همه احادیث اهل بیت عصمت و طهارت همچون قرآن منتهی به خداوند است، ابراز کرد: همه علوم شیعی به خداوند متعال باز می گردد و بدانید این شیعه بود که در زمان رسول اکرم(ص) باب علم را به روی مردم باز کرد؛ بنابراین توجهتان به فقه اسلامی منتهی به خدا بیش از پیش باشد.

مطالبه امروز اسلام از روحانیت ترویج و اشاعه فقه شیعه به دنیا است

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه داد: باید در معارف اعتقادی، عبادی، اخلاقی، مدنی، فرهنگی، سیاسی، حکومتی، قضایی و جهادی فقیه و متخصص بوده و تبحر داشته باشید و باید بدانید امروز خودتان را بیش از پیش آماده کنید تا در این علوم تخصص داشته باشید چراکه با تبحر در این علوم تاکنون از حوزه های علمیه رجالی برجسته برخواسته و امروز نیز طلاب باید با همت بلند و اراده‌ای راسخ در راستای فقیه و متخصص شدن تلاش کنند.

وی با بیان این که مطالبه امروز اسلام از طلاب و روحانیت ترویج و اشاعه فقه شیعه به سراسر دنیاست، ابراز کرد: امروز فقه جواهری پاسخگوی به مشکلات در همه زمان ها و همه مکان هاست و در راهی پا گذاشته‌ایم که باید تلاشمان مبتنی بر پاسخگویی به نیازهای روز جوامع اسلامی و رفع شبهات باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که مهمترین رسالت امروز علمای اعلام توجه به حوزه های علمیه و تاکید بر تعلیم، تربیت، پژوهش و تنقیح باشد و هر آنکس از مدیران و متولیان در نقاط مختلف کشور سعی در تاسیس حوزه و تربیتگاه های دینی داشته تا بتوان در سایه این حوزه های علمیه فقه اهل بیت را تعلیم و ترویج داد.

مدیران حوزه های علمیه با طلاب صمیمت و همدلی داشته باشند

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که علمای ما عنایت ویژه ای به حوزه های علمیه داشتند و صمیمیت، مهربانی و محبت و ارتباط نزدیک و قلبی دو طرف میان مدیران حوزه با هر یک از طلاب وجود داشت، تصریح کرد: مدیران حوزه آن زمان یک یک طلاب را می شناختند آنگونه که بنده در سال ۲۲ شمسی به قم برای درس خواندن رفتم، همانروز آیت الله بهجت به دیدن من آمدند و پس از دیداری صمیمانه عرض کردند که اگر نیازی برایت پیش آمد به ما بگویید.

وی با بیان اینکه این گرمی در رفتار مصداق بارز علمای آن زمان بود که امروز نیز باید بیش از پیش تقویت شود، خاطر نشان کرد: باید میان علمای ما امروز این صمیمت و صفا رواج پیدا کند و اساتید معزز حوزه از ظرفیت های بروز و توانمندی های طلاب در راستای تربیت فرهنگی آنان استفاده کنند چراکه نخستین رسالت طلاب همین توجه آنان به درس و بحث است.

روحانیت از ارتباط گرم و نزدیک با مردم غفلت نکنند

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت ارتباط صمیمی روحانیت با مردم یادآور شد: در جهان امروز مردم جایگاه و نقش موثری در روند جامعه داشته و همانگونه که انبیا برای هدایت و برخورد کریمانه با مردم آمدند، باید در خانه شما طلاب و روحانیت نیز به روی مردم باز باشد و هرگز دست از این صفا و صمیمت نکشید.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که امام خمینی(ره) در سال ۴۲ تا ۵۷ مردم را به میدان آوردند و نقش موثر و اصلی پیروزی انقلاب اسلامی بر دوش این مردم شریف بود، گفت: توجه به مردم در جهان امروز بسیار ارزشمند است چراکه مردم و طلاب بزرگترین خدمات را در جریان انقلاب اسلامی ارائه دادند و باید قدرشان را دانست.

وی با بیان اینکه یک شب علامه بحر العلوم، سید جواد آملی را فرامی‌خواند و از او نسبت به عدم توجه به امور مردم و نزدیکان انتقاد می کند، تصریح کرد: ایشان به سیدجواد آملی این چنین گفتند که شما اینقدر مشغول درس و بحث هستید از همسایگان مبادا غافل شوید که متاسفانه یکی از همسایگان شما بدهکار و مقروض است؛ اما شما از او بی اطلاعید؟

رفع گرفتاری مسلمین اولویت نخست یک روحانی باشد

این مرجع تقلید با بیان این که طلاب علاوه بر پرداختن به درس و بحث توجه به فقرا، مستضعفین و رفع گرفتاری مسلمین را از یاد نبرند، خاطر نشان کرد: رسالت همه طلاب و روحانیت توجه به مردم به عنوان یک اصل اساسی است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که امروز شما و به طور کلی دین مبین اسلام دشمنان فراوانی دارید که روز به روز بر دشمنی آنان افزوده می شود، بیان کرد: در آیات قرآن و نهج البلاغه نسبت به خطر دشمنان چندین بار هشدار آمده و بابی از ابواب اصول کافی نیز به ضرورت حضور رهبری عادل و آگاه در جامعه برای مدیریت اشاره کرده است.

شناخت راه حق از بیراهه در گرو رهبر و ولایت فقیه است

وی با بیان این که خداوند متعال در وجود انسان قوه تفکر و تعقل برای انتخاب راه از بیراهه و صلاح و فساد را قرار داده است، ابراز کرد: شناخت راه از بیراهه در نظام خلقت نیازمند رهبر و راهنما است و از زمان حضرت آدم خداوند همواره این را انذار داده که اگر دو نفر روی زمین باشند یکی از آنان رهبر است و آخرین فرد قبض روح شده نیز رهبر می باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که این رهبر را خداوند متعال انتخاب می کند، اظهار کرد: جامعه اسلامی در طول زمان و دوره های گذشته همواره دشمنانی سرسخت از جمله بنی امیه و بنی عباس، سلجوقیان، تیموریان و قاجاریه داشته که هیچیک از اینان شرائط رهبری بر جامعه را نداشتند و آیات قرآن حکومت ظالمان را باطل و بیان کرده امامت تنها از آن معصوم است.

حضرت آیت الله نوری همدانی، رسالت امروز علمای اسلام را نیز مقابله با دشمنان اسلام دانست و با بیان این که باید با توان و قوای درونی در برابر آنانی که بنای به نابودی اسلام و کوبیدن آن دارند ایستاد و مقاومت کرد، گفت: انبیا و اهل بیت عصمت و طهارت هرگز نمی پذیرفتند که در هر عصری ستمگری سرپرست جامعه باشد.

ضرورت اهتمام طلاب و روحانیت به خواندن صحیفه نور، مجموعه تبیان و وصیت نامه امام راحل و شهدا

وی با بیان این که در زمان ما خداوند متعال فقیه فرزانه، قهرمان علم و بیان، عارفی حماسه آفرین، مجاهدی بی بدیل و فریادگر انقلابی را برایمان به عنوان ولایت قرار داد که سبب شد تا تحولی شگرف اتفاق بیافتد، تصریح کرد: امروز همه طلاب و روحانیت باید در خواندن صحیفه نور، مجموعه تبیان و وصیت نامه امام راحل(ره) همت داشته باشند.

این مرجع تقلید با بیان این که کتاب صحیفه نور تجلی کلمات امام راحل است که تحول جهانی ایجاد کرد و نظری همه دنیا را به اسلام دگرگون کرد، افزود: از سوی دیگر قرائت وصیت نامه امام راحل(ره) و شهدا که تعداد آنان در خراسان بیش از دیگر نقاط کشور است و حقوقی به گردن ما دارند را به همه شما طلاب و روحانیون توصیه میکنم.

هدف استکبار نابودی بصیرت امت اسلامی است

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که امروز مستکبرین و ایادی دهان باز کردند تا این پرچم را نابود و چراغ هدایت و بصیرت امت اسلامی را خاموش کنند، خاطر نشان کرد: رسالت شما امروز حفظ و صیانت از این انقلاب اسلامی و الهی است و تلاش کنید تا با تعامل و وحدت بیش تری با منکرات برخورد صورت بگیرد.

وی با بیان این که نسبت به ترویج ارزش های ناب و احکام اسلامی در بدنه کشور دغدغه داشته باشید، بیان کرد: امام صادق(ع) در بیانی این چنین فرمودند که علمای شیعه ما مرزداران هستند؛ شما نیز مرزدار این کشور در حوزه های سیاست، اقتصاد و فرهنگ باشید و با توان و مجاهدت از دین اسلام صیانت کنید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 14