مدرک گرایی و نبود مهارت، عامل بیکاری/ مدیران فرهنگی اهل مطالعه و تبلیغ چهره به چهره باشند

مدرک گرایی و نبود مهارت، عامل بیکاری/ مدیران فرهنگی اهل مطالعه و تبلیغ چهره به چهره باشند
رییس ستاد اقامه نماز بی‌نمازی و رشد بدحجابی را نشانه ضعف کار فرهنگی دانست و گفت: لازم است مدرک گرایی از نظام آموزشی کشور برچیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور پیش از ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بر اهمیت توجه ویژه جامعه به فعالیت در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: پیامبران همگی برای کار فرهنگی مبعوث شده بودند و همواره مشغول کار فرهنگی بودند.

مفسر قرآن کریم، در ادامه بزرگترین مشکل جامعه جهانی را بی‌توجهی به فعالیت های فرهنگی عنوان کرد و افزود: فرهنگ، اخلاق و باورهای جامعه ما در حال ضعیف شدن است، در کشورهای مختلف هرقدر دانشگاه‌ها بیشتر شده‌اند اخلاق کمتر شده است، هرقدر دانش آموزان در مقاطع تحصیلی بالاتر می‌روند کمتر به نماز توجه دارند و هرقدر علم افراد بالا می‌رود کمتر به دین توجه می‌کنند علت آن هم مشکل‌دار بودن دروسی است که تدریس می‌شود.

وی مدرک‌گرایی را از مشکلات نظام آموزشی کشور دانست و تصریح کرد: در دانشگاه صنعت نفت برای سخنرانی حضور داشتم که مشاهده کردم خانم‌های محجبه زیادی در این دانشگاه به عنوان دانشجو حضور دارند، از کارآیی این بانوان در سکوهای نفتی و صنعت نفت و عدم تناسب این حرفه با شأنیت زنان سؤال کردم، پاسخ یکی از خانم‌ها این بود که برای داشتن مدرک و ارائه آن به خواستگار در این دانشگاه مشغول هستیم!

مدرک بدون مهارت از عوامل بیکاری در جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی مدرک گرایی و اخذ مدرک بدون داشتن مهارت را از عوامل بیکاری برشمرد و اظهار کرد: در سال‌های اخیر در کشور دچار بحران هویتی شده‌ایم و جامعه عقل و تفکر ندارد، به عنوان مثال قرآن به ما دستور داده است درخت‌هایی بکاریم که هم زیبایی داشته باشد هم مثمر باشد، ولی متأسفانه در دانشگاه‌های ما درخت کاج می‌کارند و به جای سبزیجات چمن کاشته می‌شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با انتقاد از سیستم آموزشی کشور، بر لزوم اصلاح سیستم آموزشی کشور و مهارت محوری در نظام آموزشی تأکید کرد و گفت: اینکه برخی دانشجویان بدحجابی را روشنفکری می‌دانند و هرسال تعداد دانشجویان نماز خوان کمتر می‌شود نشان دهنده مشکلات فکری موجود در جامعه و در سیستم آموزشی کشور و نبود کار فرهنگی در این سیستم است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کار فرهنگی فقط کنسرت و تئاتر نیست، در حوزه علمیه هم نیازمند مهارت آموزی هستیم، چرا که نقل حدیث و تفسیر قرآن گفتن نیازمند مهارت است، اگر این مهارت وجود داشته باشد و بتوانیم قرآن کریم را بفهمیم مشکلات ما حل خواهد.

مدرک گرایی از سیستم آموزشی کشور برداشته شود

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به لزوم از بین بردن فرهنگ مدرک‌گرایی و مهارت محور کردن سیستم آموزشی کشور در حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: با هر کسی بسته به ماهیت و شخصیت او باید سخن گفت، لازم است در علوم مختلف نظیر پزشکی از آیات مرتبط با حوزه پزشکی به درستی استفاده شود.

مفسر قرآن کریم خودباختگی را مانند سرطانی در حوزه فرهنگی کشور توصیف کرد و افزود: عناوین علمی نباید مانند حصاری ما را به خود محدود کند، فارغ التحصیلی یک واژه بی‌معنا و غلط است چرا که خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرموده است از گهواره تا گور به دنبال کسب علم و دانش باشد.

وی با بیان اینکه باید در دانشگاه پژوهشگر و افراد دارای مهارت تربیت شوند، اظهار کرد: فعالیت‌های علمی پژوهشی باید مشکل‌گشای جامعه باشند نه اینکه به درد کاری نخورند و در نهایت فرد عمر خود را هدر کرده باشد.

مدیران فرهنگی به تبلیغ چهره به چهره اهتمام بورزند

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بی‌اهمیتی نسبت به تخصیص بودجه به نماز را توهین به نماز قلمداد کرد و گفت: هیچ کمال و پیشرفتی نیست که در نماز خواندن نباشد ولی باید برای جوانی که نماز نمی‌خواند رفع شبهه کرد و این وظیفه مسؤولان است که در این زمینه کار فرهنگی انجام دهند، اما اگر آن مسؤول یک کتاب در مورد نماز نخوانده باشد چگونه می‌تواند کار فرهنگی و برنامه برای تشویق به نمازخوانی طراحی کند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر لزوم تبلیغ چهره به چهره، معتادان و فروشندگان مواد مخدر را از مسؤولان و مدیران فرهنگی در تبلیغ چهره به چهره موفق‌تر خواند و عنوان کرد: مدیران فرهنگی حداقل یک کتاب مفید و سودمند در هفته باید مطالعه کنند و اهتمام ویژه‌ای به تبلیغ چهره به چهره داشته باشند، اگر پزشکان بی‌نماز و بی دین تربیت شوند در حقیقت دانشگاه هیچ کاری نکرده است.

وی با انتقاد از برگزاری همایش‌های روانشناسی ازدواج در کشور، تصریح کرد: ازدواج نیاز به همایش روانشناسی ندارد، چون ازدواج یک نیاز است، زن و شوهر بنابر فرموده قرآن لباس یکدیگر و پوشاننده معایب یکدیگر هستند و لازم است شرایط ازدواج برای جوانان فراهم آید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 14