واژه های دو پهلو در سند ۲۰۳۰

واژه های دو پهلو در سند ۲۰۳۰
نویسندگان سند ۲۰۳۰ سعی داشتند که مطلب خود را به زیباترین شکل ارائه دهند؛ اما از این نکته نباید غافل شد که اکثر مطالب این سند کلی است و نیاز به تفسیر دارد و آنان نیز قطعا تفسیر خود را فقط قبول دارند.

اولین نکته­‌ای که باید در مورد این سند لحاظ کرد این است که چه کسانی این سند را تنظیم کرده­‌اند و کشورها را ملزم به اجرای آن کرده­اند. فقط کافی است گوشه­ چشمی نظر کرد تا ببینیم که اکثر نویسندگان آن کسانی هستند که اگر نگوییم مخالف اسلام‌­اند لااقل قرابتی با اسلام ندارند و اصولا در تمامی مبانی معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی و … با اسلام اختلاف نظر دارند.

برای مثال می ­توان به نمونه­‌ای کوچک در پزشکی اشاره کرد که چون آن­ها اعتقادی به روح و معنویت ندارند به راحتی برای درمان از شراب استفاده می­‌کنند و اثر مخرب آن بر روح اصلا برای آن­ها اهمیتی ندارد، در این سند نیز ما اختلاف مبانی بسیاری با نویسندگان آن داریم که غیر قابل مسامحه است.

شاید بتوان گفت یکی از حکمت­ هایی که در آیه شریفه­ لن یجعل الله للکافرین علی المسلمین سبیلا (یعنی اینکه خداوند تسلط کفار را بر مسلمانان حرام دانسته است) همین باشد که اگر کفار بر مسلمانان حکومت کنند، آنان را نیز به سمت کفر خود می­‌برند و با تفکراتشان و مبانی­‌شان کفر را به خورد مردم داده و شعار اسلامی را از بین برده و مردم را نیز هم­‌پیاله­ خود می­‌کنند.

البته در این حکومت نیز فرقی نمی­‌کند که کفار دولت­مردان، مردم باشند و یا اینکه از طریق سندهایی مثل۲۰۳۰ دولت­ها را موظف کنند، که این نیز خود نوعی حکومت است.

دومین مطلب حایز اهمیت این است که نویسندگان این سند سعی در این داشته­‌اند که مطلب خود را به زیباترین وجه ارائه دهند ولی از این نکته نباید غافل شد که اکثر مطالب این سند کلی است و نیاز به تفسیر دارد و آنان نیز قطعا تفسیر خود را فقط قبول دارند.

مثلا در سند آمده که صلح باید در همه جا پایدار باشد اما این مطلب نیامده که مراد از صلح چیست؟ چه چیزهایی خشونت است؟ صد البته که همه ما می­‌دانیم در نظر آنان لشکرکشی­‌های آمریکایی­‌ها به افغانستان، عراق و… در پی تحقق صلح است ولی سپاه و بسیج را خشونت بار توصیف می­‌کنند که صلح را خدشه­‌دار می­‌کند.

در حالی که سپاه و بسیج مصداق آیات و اعدوا لهم ما استطعتم (هر آنچه دارید برای مقابله با دشمن آماده کنید) والذین جاهدو فینا لهدینهم سبلنا (و کسانی که در راه ما جهاد کنند به سمت خودمان هدایت می­کنیم) هستند و خداوند بر وجودشان تاکید دارد و اینها را مایه­ صلح و آرامش مسلمانان می­‌داند، یا اینکه فرهنگ شهادت را که آیه شریفه و لاتحسبن الدین قتلوا امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون، بالاترین مرحله کرامت انسانی و صعود به اعلی علیین می­داند، آنان فرهنگ خشونت و وحشیگری می­دانند.

در این سند آمده است که کرامت انسانی باید حفظ شود اما واقعا منظور از حفظ کرامت انسانی چیست؟ آیا منظور این است که کرامت انسانی اقتضا دارد که هر کسی در تمام اعمال خود آزاد باشد و هر کس هر کاری بخواهد انجام دهد به دلیل کرامت انسانی نباید مانع او شد و قانون جنگل را بر جامعه حکم­فرما کرد.

مراد از کرامت انسانی آن چیزی است که خداوند در روایات مختلفی فرموده است، حرمت مومن از کعبه بالاتر است و نباید آبرویش ریخته شود و یا آیاتی که دال بر خلیفه اللهی بودن انسان است که حتی ملائکه هم بر او سجده کردند و این کرامت حاصل نمی­‌شود الا با طی طریقی طولانی در مسیر انسانیت که هم دنیایش را تامین می­‌کند و هم آخرتش را. کدام یک از این دو کرامت انسانی است؟

سومین مطلبی که باید به آن اشاره کرد این است که اگر واقعا آن­ها در پی صلح در جامعه­‌اند و یا می­‌خواهند فقر اجتماعی در تحصیل دانش آموزان و… برطرف کنند و همه در تحصیل، فرصت مساوی داشته باشند، این سوال مطرح است که خودشان در تحقق این شعارها چه کرده­‌اند؟

یونسکو در قبال کودکان یمنی که هر روز کشته می­‌شوند و آب برای خوردن هم ندارند، چه رسد به مدرسه برای تحصیل، چه کرده­‌اند؟ آیا واقعا این­ها در پی اجرای این اهداف هستند که تا به حال حتی ذره‌ای در تحقق آن تلاش نشده است یا لااقل ما تلاشی نمی­‌بینیم و این ندیدن نیازی به ذره بین ندارد و از احوال دانش آموزان یمنی، عراقی، افغانستانی و … پیداست.

بنابراین انسان به حقانیت قرآن پی می­‌برد که در این باره می­‌فرماید و لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم ( یهود و نصاری از تو راضی نمی­‌شوند و دست از سر تو بر نمی­‌دارند تا اینکه تو دست از اسلام برداری و مسیحی و یا یهودی بشوی) و هدف از این طرح، ریشه کن کردن باورهای اسلامی در رابطه با تساوی مرد و زن و همجنسگرایی و… است و خودشان در پی دیگر اهداف تلاشی ندارند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 7