آیا «دحوالارض» از نظر علمی قابل اثبات است

مطابق با نظریه اشتقاق «واگنر» و بر اساس تئوری او، زمین از یک نقطه نخستین شروع به جدا شدن کرده و به تدریج خشکی‌ها و آب‌های کنونی شکل گرفته‌اند. این نقطه در روایات اسلامی «کعبه» معرفی شده است.

خبرگزاری فارس: آیا «دحوالارض» از نظر علمی قابل اثبات است

به گزارش  خبرگزاری فارس، روز ۲۵ ذی‌القعده در تقویم آفرینش هستی از مهم‌ترین رویدادهایی است که به وقوع پیوسته است، چرا که در این روز سر آغازی برای حیات بشر و آغازی برای تولد زمین است که با گسترده شدن نخستین قطعه خاکی زمین از زیر قبله‌گاه عالم، پیام توحید در سرتاسر جهان مخابره شد.

«دحو الارض» واژه‌ای آشنا در فرهنگ دینی ماست که با رخداد آن در ماه با فضیلت ذی‌القعده می‌تواند پیام‌آور سرازیر شدن درهای رحمت و برکت در سایه بندگی و عبودیت انسان‌ها باشد، چرا که خداوند کعبه را نخستین بیت و نقطه جغرافیا برای اجرای سیاست جغرافیایی خود تعیین کرده است «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ».

به همین منظور پای سخن چند نفر از کارشناسان می‌نشینیم تا با ابعاد بیشتر این واقعه عظیم آشنا شویم:

*هدف دحوالارض با ظهور حضرت حجت(عج) عینیت می‌یابد

حجت‌الاسلام محمدصابر جعفری قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با بیان اینکه گسترده شدن زمین از زیر خانه کعبه با هدف آفرینش ارتباط تنگاتنگی دارد، اظهار می‌دارد: همان گونه که آغاز حیات زمین از خانه خدا بوده است، حیات واقعی بشر نیز با ظهور حضرت حجت(عج) اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه حیات واقعی کره زمین هنگامی است که شاخص‌های انسان‌های متعالی مبتنی بر بندگی حقیقی پروردگار تبلور یابد، می‌افزاید: در شرایطی که انسان‌ها آسمانی شوند، زمین تمام هستی خود را به ساکنانش عرضه می‌کند و نقطه عطف حیات زمین با ظهور امام مهدی(عج) از سرزمین مکه، در جوار کعبه و پشت مقام ابراهیم(ع) عینیت می‌یابد.

*دحو الارض نخستین رحمت الهی بر زمین خاکی است

محمدرضا شهیدی‌پاک استادیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران درباره نظریه علمی راجع به حادثه دحو الارض این گونه می‌گوید: مطابق با نظریه اشتقاق «واگنر» و بر اساس تئوری او زمین از یک نقطه نخستین شروع به جدا شدن کرده و به تدریج خشکی‌ها و آب‌های کنونی شکل گرفته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: با استفاده از نظریه واگنر و با عنایت به تاریخ جغرافیای سیاسی مکه و خانه کعبه، تعبیر دیگر این است که زمین از زیر خانه خدا پهن شده است و آغاز شکل‌گیری و نخستین رحمت متعین خدا روی زمین خاکی و پیدایش وضعیت جغرافیایی زمین از آن جاست.

آری! خانه کعبه آغاز و انجام راه تمام انبیای الهی از آدم تا خاتم شد و خداوند مرکز زمین را مرکز توحید و بندگی خود خوانده است، امری که سال‌های زیادی به اندازه حیات زمین تا به امروز پا برجاست و این خود دلیلی است بر حقانیت باری تعالی.

*دحوالارض می‌تواند روز ظهور امام زمان(عج) باشد/روزه دحو الارض معادل ۷۰ سال روزه است

عذرا حسینی استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه طبق روایات شب «دحو الارض» رحمت الهی بر بندگان سرازیر می‌شود، ابراز می‌دارد: در قرآن کریم ذکر شده که ملائکه به اذن پروردگار در این شب به زمین نازل می‌شوند و در حقیقت شب نزول رحمت خداوند است، با این وجود در برخی روایات نیز روز ۲۵ ذی‌القعده-در صورتی که روز جمعه باشد- روز ظهور حضرت ولی‌عصر(عج)  بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه روزه «دحو الارض» از جمله چهار روز سفارش شده است که از ثواب زیادی برخوردار است، به طوری که فضیلت روزه در چنین روزی معادل با ۷۰ سال و در برخی روایات کیفر تمام گناهان است، می‌افزاید: این امر که خانه کعبه نخستین نقطه‌ای بوده که از زیر آب بیرون آمده، نشان از  عظمت جایگاه خانه خدا دارد.

خداوند نیز این گونه از این حادثه بزرگ یاد می‌کند: «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا» و پس از آن زمین را با غلتانیدن گسترد… و مشخص می‌کند که گسترش زمین و گردش آن در فضا، بعد از آفرینش آسمان‏ها بوده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 8