رییس مرکز فقهی جوادالأئمه(ع): امام جواد در عین برخورداری از علم فراوان، متواضع بودند

حجت الاسلام تقوی گفت: امام جواد (ع) جوانی عالم و متواضع بودند، یعنی با وجود این که تمام قله های علمی را در نور دیده بودند، در برابر همه مردم زمان خود تواضع را رعایت می کردند.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالأئمه(ع) شامگاه سه شنبه در گفت و گو با رادیو خراسان با اشاره به سالروز شهادت جانگداز امام جواد(ع)، به بیان نکاتی پیرامون الگوهای رفتاری آن حضرت پرداخت و گفت: امام جواد(ع) جوانی عالم و متواضع بودند یعنی با وجود این که تمام قله های علمی را درنوردیده بودند، در برابر همه مردم زمان خود تواضع را رعایت می کردند.
رییس مرکز فقهی جوادالأئمه(ع) شجاعت امام محمدتقی را به عنوان یکی دیگر از شؤون الگویی ایشان برشمرد و افزود: شجاعت باید به درستی تعریف شود؛ نه این که جوان ما گمان کند هر اقدام ناهنجاری شجاعت محسوب می شود. امام جواد(ع) در برابر مأمون عباسی با شجاعت برخورد می کردند و در عین حال عقلانیت نیز در رفتار ایشان مجسم بود.
وی خاطرنشان کرد: سخاوت امام جواد(ع) یکی از ویژگی های برجسته آن حضرت بود و بخشندگی های خود را در همان لحظه از یاد می بردند تا منتی در برابر کاری که انجام می دادند، نداشته باشند.
حجت الاسلام تقوی با بیان این که امام جواد(ع) نسبت به احترام به سایر انسان ها اهتمام ویژه ای داشتند، افزود: با وجود این که امام(ع) خودشان دانشمند بودند، دانشمندان سایر ادیان را مورد احترام قرار می دادند و این مسأله نشان می دهد که دانش خودش ارزش دارد و فارغ از عقاید باید به آن توجه کرد.
رییس مرکز فقهی جوادالأئمه(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکیدات ائمه اطهار(ع) بر مسأله صله رحم، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که نیاز جامعه بشری و به خصوص جامعه اسلامی و ایرانی ماست، مسأله صله رحم است و یکی از افتخارات تمدن اسلامی و سبک زندگی قرآنی محسوب می شود. شاید در میان قوانین اسلامی، یکی از مهم ترین آن ها که همیشه به آن می بالیم، همین مسأله باشد.

وی افزود: اگر در صله رحم هیچ خاصیتی نمی بود، مگر این که عمر را طولانی کرده و از مرگ ناگهانی جلوگیری می کند، همین فایده در عظمت و اهمیتی که اسلام برای صله رحم قائل شده، کفایت می کرد. پیامبر اکرم(ص) در سیره شریف شان کمتر از عبارت «لعن» استفاده کرده اند اما در یکی از موارد کسی را که قطع کننده صله رحم باشد، لعن فرموده اند.

حجت الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل می کنند که حضرت فرمودند «سلام مرا به حاضران و غایبان امتم برسانید و به آن ها بگویید که قطع صله رحم نکنند چرا که این مسأله عمر را از بین برده، زندگی را تباه کرده و شهرها را ویران می کند.»






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 2 =