جایگاه «غدیر» در وحدت امت اسلامی

جایگاه «غدیر» در وحدت امت اسلامی

حضرت ‌آیت الله مکارم تأکید کرد: اسلام براى وحدت و یکپارچگى جامعه اسلامى و انسجام و استحکام آن، اهمّیّت فوق العاده اى قائل شده است و هر چیز این وحدت را تحکیم کند مورد علاقه اسلام است.

به گزارش خبرگزاری رسا، اسلام براى وحدت و یکپارچگى جامعه اسلامى و انسجام و استحکام آن، اهمّیّت فوق العاده اى قائل شده است و هر چیز این وحدت را تحکیم کند مورد علاقه اسلام است.[۱] لذا پایه مسائل فکرى و عقیده اى بر اساس «توحید و وحدت » شکل گرفته است که زیر بناى اجتماع اسلامى را تشکیل مى دهد.[۲]

در این بین عید سعید غدیر بزرگترین عید اسلام و تشییع است و همگان وظیفه دارند این روز با عظمت را بزرگ بشمارند.[۳] زیرا  تعیین جانشین براى پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سرنوشت آینده اسلام و مسلمین در غدیر خم رقم خورده است.[۴]

 لذا تبلور رشد اسلام و قدرت آن ، در حجّه الوداع محقق شد که بنا بر بعضى از روایات بیش از یکصد هزار نفر براى زیارت خانه خدا با پیامبر صلى الله علیه و آله حرکت کردند؛ و این بزرگ ترین اجتماع روحانى در آن عصربه شمار می­ر فت.[۵]

غدیر ؛پایه اصلی دین مبین اسلام

غدیر، عید ولایت و دوام و بقای اسلام است و نباید هرگز فراموش شود که ، غدیر پایه اصلی دین مبین اسلام به شمار می آید.[۶]بی تردید غدیر پایه اصلی تمام حوادثی است که بعد از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) به وجود آمده است.[۷]

غدیر؛ ابلاغ امامت و  ولایت حضرت علی (علیه السلام) برای امت اسلامی

غدیر، روزی است که رسول خدا صلى الله علیه و آله پس از انجام حج در سال دهم هجرى به هنگام مراجعت به مدینه، مردم را در وادى «غدیر» جمع کرد و فرمان خدا یعنى نصب على علیه السلام به امامت و ولایت بر امّت اسلامی را به آنان ابلاغ کرد.[۸] روز با شکوهی که ناامید کننده کفّار بود و موجب جلب رضایت الهى گشت و دین و نعمت پروردگار کامل گشت، وپیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در راستاى اجراى فرمان پروردگار، علىّ بن أبی طالب «علیهما السّلام» را به ولایت منصوب کرد و رسماً خلافت آن حضرت را به همه مسلمانان اعلام کرد.[۹]

چیزى که پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله تا سال آخر عمر شریفش بطور رسمى آن را بیان نکرده بود و همسنگ و همطراز رسالت و نبوّت خاتم الانبیاء بود و عدّه زیادى براى مبارزه با آن هم قسم شده بودند و خداوند براى حفظ پیامبر صلى الله علیه و آله در اجراى این مأموریّت تضمین داده بود، همان مسأله مهم و سرنوشت ساز جانشینى پیامبر(صلی الله علیه وآله) بود، زیرا هر چند پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مسأله ولایت على علیه السلام را بارها مطرح کرده بود ولى به صورت رسمى و در حضور مسلمانان سراسر جهان بیان نشده بود.[۱۰]

لذا خداوند صریحاً دستور ابلاغ فرمان ولایت حضرت على علیه السلام را در آیۀ ذیل صادر کرد و فرمود: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَّبِّکَ وَإِنْ لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ؛ اى پیامبر آنچه را از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن؛ و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم حفظ مى کند».[۱۱]،[۱۲]

با این تأکید شدید چاره اى جز ابلاغ این رسالت نبود، و لذا پیغمبر صلى الله علیه و آله هنگام بازگشت از حجه الوداع در سرزمین غدیر خم خطبه اى خواند و در ضمن آن با صداى رسا که همه مى شنیدند فرمود:«ألَسْتُ أوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أنْفُسِهِمْ؟فقالوا: اللَّهُمَّ نَعَمْ، فقال: مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهذا عَلِیٌ مَوْلَاهُ …؛ آیا به شما از خودتان اولى نیستم (ولى و سرپرست و صاحب اختیار شما نمى باشم) عرض کردند:آرى، فرمود: هر کس من مولا و سرپرست او هستم، على مولا و سرپرست اوست».[۱۳]سپس براى تأکید این موضوع در موارد مختلف گاهى صریحاً، گاهى به اشاره این مطلب را تعقیب فرمود، و وظیفه خود را در پیشگاه خدا انجام داد.[۱۴]

بدین جهت، این مأموریّت عظیم و بزرگ به هنگام بازگشت آن حضرت از حجّه الوداع و در صحراى غدیر خم به بهترین شکلى انجام شد و پیامبر صلى الله علیه و آله با معرفى على علیه السلام به عنوان جانشین خویش، رسالتش را تکمیل کرد.[۱۵]

غدیر؛نقشۀ راه نظام سیاسی اسلام

تردیدى نیست که بقاى صلح و ثبات و آرامش و رعایت حقوق انسانها در برابر یکدیگر، به حکومت [۱۶]و نظام سیاسى اجتماعى کامل، بستگى دارد؛ زیرا بدون وجود حکومت، هرج و مرج، جامعه را فرا مى گیرد و هیچ انسان عاقلى را نمى توان یافت که حکومت و نظام سیاسى را یکى از ضرورى ترین مسائل اجتماعى نشناسد.[۱۷]

بر این اساس، هنگامى که عقل تشکیل نظام سیاسى را در راستاى پیشگیرى از هرج و مرج و ایجاد انتظام و انسجام و تحقّق پیشرفت امور، ضرورى اعلام کرده،[۱۸] وهرج و مرج را ضد خواست فطرت آدمى و سبب نابودى همه ارزشها می داند.[۱۹]دین نیز وجوب تأسیس و اجراى آن را لازم و واجب مى داند.[۲۰]

لذا یکى از کارهاى مهم پیامبر صلى الله علیه و آله تعیین خلیفه و رهبر سیاسى اجتماعى براى مردم پس از خود مى باشد. پیامبر اکرم صلى الله علی%






نظرات بسته هستند