عضو هیات امنای اتاق تبلیغ خراسان: اخلاص، تأثیر سخن مبلغان را افزایش می دهد

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: مبلغان باید اخلاص در وعظ و سخنرانی داشته باشند که بدین سبب تاثیر سخنانشان دوچندان می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی دهشت، عضو اتاق تبلیغ خراسان، در اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه با اشاره به ضرورت تبلیغ دین، از نگاه متفاوت به این اصل اساسی و راهبردی پس از صدور حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه یاد کرد.

وی با بیان این که عبادت واژه وسیعی است که تنها به امور عبادی بسنده نمی شود، تصریح کرد: همه آنچه در توان دارید را در راه خداوند متعال صرف کنید و بدانید اگر از زبان شیطان سخن گفتید، آنگاه کلام و وجودتان نیز سبک و سیاق شیطانی به خود می گیرد و بدین سبب به جای اخلاص محض و عبادت خداوند متعال، شیطان را پرستیده اید.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به ضرورت تاکید بر مهمترین و اساسی ترین شیوه های تبلیغ خاطرنشان کرد: واژه بلغ به معنای ابلاغ پیام دین با سخن شیوا، فصیح و بلیغ بوده و تکلیف اصلی مبلغان نیز ترویج پیام الهی است.

حجت الاسلام دهشت با بیان این که بر دوش مبلغ رسالت الهی گذاشته شده که این به خوبی اهمیت فعالیت آنان را در طول زندگی اثبات می کند، خاطر نشان کرد: همه ما رسولانی هستیم که بناست پیام دین را انتقال دهیم و برای انجام این رسالت باید به خوبی آشنای با مهارت های تبلیغ بود و از روش ها و شیوه های نوین و بروز در این زمینه استفاده کرد.

وی سخنرانی را یکی از مهمترین ابزارها در راستای انتقال پیام دین به امت اسلامی عنوان کرد و با بیان این که سخنرانی به منظور تاثیر گذاری مطلوب در اندیشه، احساس و رفتار مخاطبان است، ابراز کرد: سخنرانی که در آن مزاح و شوخی فراوان باشد تاثیر گذاری در رفتار ندارد چراکه مخاطب احساس می کند سخنران قصد انشا سخن را ندارد.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به تاثیر گذاری سخنرانی بر سه حوزه اندیشه، احساس و رفتار از اساتید معزز خواست تا با سخن خود رفتارسازی کنند و با بیان این که امروز شرق و غرب عالم گرفتار و درگیر این رفتارسازی شده اند، گفت: ما نیز نباید در حوزه رفتارسازی کوتاهی کنیم و باید حتی اندیشه و احساس در وعظ و سخنرانی بر مدار رفتار سازی باشد.

وی با اشاره به ضرورت تبیین ساختارهای درونی تبلیغ اظهار کرد: اگر در وعظ و سخنرانی به حقیقت کلام پی ببرید آنگاه آن سخنرانی شما اثر خود را می گذارد و نمونه بارز این مقابله با فرهنگ غربی است که باید اساتید بر آن کار کنند چراکه غرب نیز از همین تاثیرگذاری کلام روحانیت برجامعه پیرامونی هراس داشته و محور فعالیت های خود را نابودی روحانیت قرار داده است.

حجت الاسلام دهشت با اشاره به کتب آیین سخنرانی، فن بلاغت، فن خطابه و انواع دیگر کتاب هایی که موسسات تولید کرده اند، از اساتید معزز خواست تا رئوس فرمایشات رهبری در خصوص تبلیغ را استخراج و آن را مبنای وعظ و سخنرانی خود بدانند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که رسالت منبر هدف مقدسی دارد که هر کس خواست تا اهمیت آن را تبیین کند نباید از آن غافل باشد، به مهترین این اهداف یعنی بندگی خدا، تزکیه و تعلیم، خروج از ظلمت و برطرف شدن اختلافات و درگیری ها اشاره و خاطر نشان کرد: ساز و کار تبلیغ راهبردها را بشناسید و روز به روز بر قوت عملکرد خود بیافزایید.

وی با بیان این که منبر قداست دارد و نگذارید تا عده ای لاابالی این قداست را بشکنند، گفت: اخلاص داشته باشید و بدانید تا زمانی که خالص نشوید آن منبرتان تاثیر خود را نمی گذارد همانگونه که شهدای ما خالصانه رفتار و عمل کردند.

حجت الاسلام دهشت  با بیان این که گروه های جهادی را باید بیش از پیش تقویت کرد چراکه تاثیر بسزایی دارند، بیان کرد: عزیز طلبه با اخلاص برای تبلیغ و جهاد می رود و اگر امروز بناست تا حوزه انقلابی باشد باید نیروهای جهادی را تقویت کرد و به آنان در فضای جامعه پر و بال داد تا بتوانند رشد کرده و شکل بگیرند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که اخلاص در وعظ و سخنرانی داشته باشید که بدین سبب تاثیر سخن شما دوچندان می شود، اظهار کرد: شهید حججی دنیا را متحول کرد و غیرت ها را به جوشش آورد چراکه خدایی و با اخلاص بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 9 =