عضو اتاق تبلیغ خراسان:مدارا اصلی مهم در خانواده اسلامی است

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی:
مدارا اصلی مهم در خانواده اسلامی است
حجت الاسلام اخلاقی مدارا را اصلی مهم در خانواده اسلامی دانست و گفت: همسران باید برای رشد معنوی یکدیگر اقدام به برنامه ریزی های چند ساله کنند تا بتوانند خلقیات نامطلوب همسران خود را به مرور ریشه کن کنند.

حجت الاسلام علی اخلاقی ظهر امروز در جلسه ای که به مناسبت ایام محرم در مدرسه برادران جامعه المصطفی برگزار شد گفت: یاد مستمر خداوند از ویژگی های خانواده اسلامی است.

وی با بیان این که بی توجهی اعضای خانواده به خداوند سبب به وجود آمدن گرفتاری های گوناگون و خود فراموشی می شود، ابراز کرد: افرادی که دچار خود فراموشی شوند دیگر برای خود اهمیتی قائل نیستند و هر کاری از آنان بر می آید.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اهمیت شناخت کرامت نفس افزود: در روایات آمده است که اگر فردی به کرامت نفس خویش پی برد، شهوات در چشم او خوار می شوند و دیگر به سوی گناه نخواهد رفت.

وی قرار گیری خانواده در شرایطی تنگ و سخت را از دیگر نتایج فراموشی یاد خدا دانست و خاطرنشان کرد: قرآن کریم می فرماید: «هر کس که از یاد خدا روی گردان شود معیشت او را در تنگی قرار می دهیم». اگرچه ممکن است برخی از ما با دیدن زندگی ثروتمندان در این آیه چون و چرا کنیم، اما آنچه دیده می شود پوسته ظاهری زندگی دیگران ثروتمند است و باید به عمق زندگی آنان توجه کرد تا متوجه درستی پیام این آیه شویم.

حجت الاسلام اخلاقی با بیان اینکه در ازدواج دو فرهنگ متفاوت و دو شخصیت با سوابقی مختلف با یکدیگر ادغام می شوند، گفت: اساس و پایه خلقت بر اختلاف است و ازدواج نیز از این امر مستثنی نیست. اسلام برای ایجاد اعتدال در زندگی دینی و رفع این اختلافات و تفاوت ها بر اصل مدارا بسیار تاکید می کند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان ضرورت افزایش صبر و تحمل در زندگی مشترک افزود: در روایت آمده است که هر مردی بر بد اخلاقی همسر خود صبر کند خداوند پاداش صبری که ایوب در برابر مصائبش کرد را به او اعطا می کند و هر زنی که بر بد اخلاقی شوهرش صبر کند خداوند پاداش آسیه را به او اعطا خواهد کرد همچنین خداوند عذاب قبر را از این دسته از زنان برخواهد داشت و آنان را با حضرت فاطمه(س) محشور خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: دلیل تاکید بیش از اندازه اسلام بر صبر و مدارا در خانواده و پرهیز دادن شدید مسلمانان از طلاق نشان دادن جایگاه بسیار والای خانواده در دین است.

حجت الاسلام اخلاقی با اشاره به لزوم همکاری همسران در امور منزل تصریح کرد: در روایتی دیگر آمده است که کمک به خانم در منزل کفاره گناهان کبیره است و خشم خداوند را فرو می ریزد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی شرح صدر را در پیشبرد امور خانواده و رشد معنوی یکدیگر حائز اهمیت دانست و گفت: همسران باید برای رشد معنوی یکدیگر اقدام به برنامه ریزی های چند ساله کنند تا بتوانند خلقیات نامطلوب همسران خود را به مرور ریشه کن نمایند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 8