آیت الله علم الهدی: عاشورائیان مؤلفه های حسینی و یزیدی شدن را بشناسند

امام جمعه مشهد گفت: مردم حسینی و عاشورایی در هر زمانی باید مؤلفه های دو جریان حق و باطل را بشناسند و با هر مؤلفه ای از جریان یزیدی در زمان خود بجنگند و از هر شاخصه جریان حسینی حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی امروز در مراسم سوگواری بارگاه منور رضوی در روز تاسوعای حسینی که در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: عاشورای حسینی یک برگ دو صفحه بود که صفحه اولش سفید، درخشان، شفاف و نورانی است و صفحه دیگرش تاریک، زشت و ظلمانی است که عمدتا توجه ها به سوی صفحه درخشان کربلاست؛ در حالی که توجه به صفحه تاریک کربلا نیز لازم است.

امثال یزید و شمر در هر دوره تاریخی می تواند وجود داشته باشند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تشریح ابعاد گوناگون عاشورای حسینی خاطرنشان کرد: آن جایی که ما در مقام تجربه آموزی و درس گرفتن از جریان عاشورای امام حسین(ع) هستیم باید به صفحه نورانی کربلا توجه کنیم اما توجه به صفحه ظلمانی و تاریک آن هم برای عبرت آموزی لازم و ضروری است.

وی افزود: ما همواره در زندگی مان هر نماد و جنایتی که بخواهیم برای ظلم و جنایت بشناسیم، به شمر و عمر سعد معرفی می کنیم اما باید توجه داشت که فقط شمر و عمر سعدی که جنایات کربلا را انجام دادند، نماد ظلم و جنایت نیستند و در هر زمانی این نماد می تواند وجود داشته باشد.

لزوم شناخت مؤلفه های تبدیل شدن قاطبه کوفیان به لشکر عمر سعد

آیت الله علم الهدی گفت: مسأله مهم در درک پیام عاشورا ضرورت شناخته شدن مؤلفه هایی است که یزید، شمر و عمر سعد را به نماد جنایت کاری تبدیل کرد. امروز ما باید آن مؤلفه ها را بشناسیم تا اگر نشانی از آن ها در زندگی خود دیدیم، بدانیم که به جای گرایش به سیدالشهدا(ع) در حال حرکت به سمت شمر و عمر سعد هستیم.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: کسانی که در کربلا روبروی سیدالشهدا ایستادند و به عنوان عناصر پلید در تاریخ معرفی شدند، از شهر کوفه برخاستند که سال ها در محضر امیرمؤمنان(ع) بوده و پایگاه شیعیان آن حضرت به حساب می آمد. چگونه از این پایگاه شیعیان امیرمؤمنان(ع) یک لشکر ۱۲۰ هزار نفری به عنوان مبارزه با سیدالشهدا(ع) تشکیل شد؟ این افراد سربازان نورسیده منحصر در یک پادگان نظامی نبودند، بلکه مردمی بودند که حتی یک نفر آن ها هم از شام نبود و فقط از اهالی کوفه تشکیل شده بود.

کسانی که همه دغدغه شان در زندگی رفاه مادی باشد، تبدیل به لشکر عمر سعد می شوند

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: جمعیت اصلی سپاه یزید در کربلا را عده ای از خوارج تشکیل دادند که با امیرمؤمنان(ع) عناد داشتند و عبیدالله بن زیاد با منسجم کردن آن ها رده اول لشکر عمر سعد را شکل داد. رده دوم لشکر کوفیان قدرت طلبانی بودند که همواره مترصد رسیدن به جایگاه در حکومت ها به شمار می آمدند و در رأس آن ها عمر سعد قرار داشت که به طمع حکومت ری وارد عرصه مقابله با سیدالشهدا(ع) شد.

وی یادآور شد: ابن زیاد در گام بعدی رؤسای قبایل را دعوت کرد و با تهدید آن ها، محاسباتشان را به این سمت و سو تغییر داد که برای نجات زندگیشان نباید به عنوان طرفدار امام حسین(ع) شناخته شوند. کار به جایی رسید که ابن زیاد برای تأمین غذای لشکریان یزید انبارهای خرمای کوفه را مصادره کرد و درب آن ها را به روی کسانی که قصد مقابله با سیدالشهدا(ع) داشتند، گشود. سیدالشهدا(ع) در روز کربلا در وصف این افراد فرمودند «این افراد دنیا محور و شکم محور هستند.»

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: این مسائل عبرت های عاشوراست و ما باید بدانیم که اگر مردم ما به نقطه ای برسند که گمان کنند فقط باید برای گذران زندگی و چرخیدن اقتصادش تلاش کنند و نباید برای دفاع از دین، اهلبیت و ولایت کاری انجام دهند، وقتی دشمن اقتصاد آن ها را هدف قرار دهد، دیگر به خاطر دین با دشمن درگیر نمی شوند ولو از شاخصه های دین عبور کنند. چنین مردمی تبدیل به لشکر عمر سعد می شود.

کربلا عرصه تقابل دو جریان حق و باطل بود

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ماهیت جریان عاشورای حسینی اظهار کرد: تاسوعا و عاشورا تجدید خاطره یک حادثه تاریخی و یک افسانه نیست و سیدالشهدا(ع) در بیاناتشان در روز عاشورا قصد داشتند این موضوع را برای مردم روشن کنند که مسأله قیام آن حضرت مسأله قدرت طلبی و رقابت سیاسی نیست که به خاطر آن منجر به درگیری شده باشد. قضیه کربلا قضیه تقابل دو جریان حق و باطل است که همواره در تمام دوره های زمانی اتفاق می افتد.

وی تأکید کرد: برخورد میان جریان های سیاسی ای که محور را دنیا، قدرت یابی و فرصت طلبی قرار داده و جریان هایی که با محوریت انجام تکلیف و توسعه قدرت اسلام در جوامع بشری و مقابله با جریان های ضد دین است، تجلی گاه عبارت معروف «کلّ یومٍ عاشورا و کلّ أرضٍ کربلا» در عصر امروز است.

دلدادگان سیدالشهدا(ع) باید مؤلفه های حسینی شدن و یزیدی شدن را بشناسند

آیت الله علم الهدی افزود: مردم حسینی و عاشورایی در هر زمانی باید مؤلفه های این دو جریان را بشناسند و با هر مؤلفه ای از جریان یزیدی در زمان خود بجنگند و از هر شاخصه جریان حسینی حمایت کنند و تا جایی پای آن ایستادگی کنند که امام حسین(ع) پای دین ایستاد. این هدف کربلاست و از همین رو قیام کربلا یک انقلاب زنده است.

امام جمعه مشهد مقدس یادآور شد: اصحاب دلداده سیدالشهدا(ع) کسانی بودند که به تعبیر سیدالشهدا(ع) زره ها را به روی دل ها نبسته بودند، بلکه دل ها را به روی زره ها بسته بودند و در برابر لشکری ایستادند که ۱۲۰ هزار نفر جمعیت داشت و به ازای هر یک نفر از اصحاب سیدالشهدا(ع) هزار نفر یزیدی وجود داشت، قرار گرفتند. با وجود این که نبرد عاشورا از دیدگاه عقلایی نباید بیش از چند دقیقه طول می کشید اما این تقابل از طلوع آفتاب تا عصر ادامه پیدا کرد و به نقل ارباب مقاتل، ۵ هزار نفر از لشکر یزید کشته شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علت طولانی شدن جنگ این بود که اصحاب سیدالشهدا(ع) نیامده بودند که بازگردند چرا که هدفشان مقابله با ظلم، کفر، حاکمیت ناحق طاغوتی و همان جمله ای بود که سیدالشهدا(ع) فرمودند «خدایا تو می دانی مقابله ما در مقام رقابت قدرت نیست و می دانی که برای تراکم ثروت و ابزار عیش و نوش هم نیست؛ بلکه برای احیای معالم دین قیام کردیم و می خواهیم اصلاح را در بلاد اسلامی ایجاد کنیم تا مردم تابع خط مستقیم وحیانی پیامبر(ص) شوند و قداره کشان و دنیاطلبان به جان بیچارگان نیفتند.»






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 8 = 10