جامعه ای که حسینی شود رهاورد آن همین انقلاب است

حضرت آیت الله جوادی آملی، اظهار داشت: تحقق عملی اگر پیرو تحقیق علمی باشد، جامعه حسینی می شود که رهاورد آن همین انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در مراسم عزاداری شب عاشورا که شب گذشته در مسجد مؤسسه اسراء برگزار شد با اشاره به اینکه پیام عاشورا عبارت از تحقیق علمی و تحقق عملی است، گفت رسالت تحقیق علمی بر عهده حوزه علمیه و دانشگاه است تا خروجی آن را به جامعه برسانند.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: تحقق عملی اگر پیرو تحقیق علمی باشد، جامعه حسینی می شود که رهاورد آن همین انقلاب اسلامی است.

هدف از شهادت و اشک رسیدن به اهداف عالیه اسلام است

وی با بیان اینکه شهادت و اشک هدف اصلی نیستند، بلکه وسیله برای رسیدن به هدف هستند، اظهار داشت: امام حسین(ع) از شهادت به عنوان طیب و طاهر کننده جامعه یاد کردند؛ خداوند در قرآن کریم می فرماید اگر سرزمینی طیب و طاهر شد باید میوه و ثمره طیب و طاهر نیز بدهد؛ بنابراین میوه یک مملکت عقل، عدل، طهارت، قداست، انسایت و غیره است که با فرهنگ شهادت به دست می آید.

هدف اصلی از اشک ریختن 

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه در ادعیه از اشک به عنوان «سلاح» یاد شده است، ابراز داشت: هدف اصلی از گریه و اشک ریختن حفظ دین، قرآن کریم، عفاف و غیره است؛ هنگامی که اشک انسان تبدیل به سلاح شود دیگر با دشمنان اهل بیت(ع) دشمنی و با دوستان ایشان دوستی می ورزد.

وی با بیان اینکه اشک ابزار رزم است، عنوان داشت: گریه در نماز شب سلاح جنگ با دشمن درونی و گریه در حسینیه ها برای مصائب اهل بیت(ع) سلاح جنگ با دشمن بیرونی است.

تا پایان عمر باید درس بخوانیم

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام حسین(ع) علم را به دو دسته «علم الدراسه» و «علم الوراثه» تقسیم کرده اند، بیان کرد: علم الدراسه همین علومی است که در حوزه ها و دانشگاه ها تدریس می شود و گوش و چشم در آن سهم تعیین کننده دارند، اما در علم الوراثه دیگر سخن از گوش و چشم نیست؛ زیارت وارث به ما درس علم الوراثه می دهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: تا انسان نفس خود را نمیراند از علم الوراثه بهره ای نمی برد؛ از آیات و روایات استفاده می شود که راه کسب علم الوراثه برای همه ما باز است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در همه زمینه ها به ویژه عرصه کسب علم برای ما اسوه و الگو است، گفت: تا آخرین لحظه عمرمان باید به هر شکلی اعم از تدریس، بیان، مذاکره علمی و غیره درس بخوانیم؛ شرم است که بگوییم فارغ التحصیل شده ام.

عقل باید حاکم بر اشک و عاطفه باشد

وی با بیان اینکه اشک و عاطفه باید در خدمت عقل در آید، افزود: در زمینه ارتباط «اشک و عقل» و «عاطفه و عقل» نباید عقل را معذور و محکوم این دو کرد، بلکه عقل باید حاکم بر این دو باشد تا با مدیریت این سلاح ها بتواند بر دشمن درونی و بیرونی پیروز شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 5 =