دانشگاه محل تضارب افکار است نه بی‌بندوباری اندیشه

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: طرح موضوعات مختلف باید در موقعیتی که تضارب افکار محقق شود، مطرح شود، برخی به‌اشتباه فکر می‌کنند دانشگاه فضای باز ارائه نظر و اندیشه است و باید در هر موقعیتی، نظر خود را بیان کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار با مدیران دانشگاه‌ها، مسؤولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مسؤولان بسیج اساتید دانشگاه‌های خراسان رضوی، ضمن تسلیت ایام عزاداری، به سطح فرهنگی دانشگاه‌های استان اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه جامعه دانشگاهی استان خراسان و جریان آکادمیک در این سامان نسبت به کل کشور جریانی موفق و منسجم‌تر است.

وی ادامه داد: فضای فرهنگی دانشگاه‌های مشهد علی‌رغم وجود برخی مشکلات، نسبت به سایر فضاهای دانشگاه،  فضای منظرم تری است و بسیاری  از چالش‌های فرهنگی که در دیگر دانشگاه‌ها دیده می‌شود، در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان به چشم نمی‌خورد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که دانشگاه، کانون تضارب افکار و اندیشه‌هاست، خاطرنشان کرد: به هر اندازه محیط دانشگاه‌ها، محل تضارب افکار و اندیشه‌ها باشد، از نظر رشد فضای فرهنگی موفق‌تر است و دانشجویان بهتر در خصوص اندیشه و تفکر رشد می‌کنند.

دانشگاه محل تضارب افکار است نه بی‌بندوباری اندیشه

وی، لازمه حفظ فضای تضارب افکار و اندیشه‌ها در محیط دانشگاه را بالا بردن سطح تحمل و سعه‌صدر در مقابل حرف مخالف دانست و گفت: افراد، اندیشمندان و نخبگان باید در ارائه نظر، فکر و اندیشه خود در فضای دانشگاه احساس امنیت کنند تا با تکیه‌بر این احساس، با آرامش بتوانند نظریه و اندیشه خود را ابراز کنند که این ابراز نظر و عقیده باید در موقعیت‌های متناسب صورت گیرد.

علم‌الهدی با بیان این‌که تضارب افکار، بیان نظر و اندیشه باید در زمان و مکان خاص خود انجام گیرد، ابراز کرد: اگر بناست در دانشگاه موضوع سیاسی مطرح شود، باید در موقعیت مناسب خود مطرح شود، در موقعیتی که تضارب افکار محقق شود، برخی به‌اشتباه فکر می‌کنند دانشگاه فضای باز ارائه نظر و اندیشه است و باید در هر موقعیتی، نظر خود را بیان کنند.

وی افزود: گاهی فضای تضارب آرا را با فضای بی‌بندوباری ارائه اندیشه اشتباه می‌گیریم؛ این مورد را مدیران دانشگاه باید توجه کنند و علاوه بر آن، رسالت بسیج اساتید نیز در این نقطه نمود پیدا می‌کند.

بسیج اساتید فضای تضارب آرا دانشگاه‌ها را فراهم کند

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام بزرگوار راجع به بسیج دانشگاه معتقدند «این‌ها مرزبان فکر، اندیشه، عقاید و مبانی نظام هستند چه در حوزه دین و چه در حوزه سیاست»، پس رسالت عمده بسیج اساتید به‌خصوص در محیط دانشگاه، علاوه بر بسیج دانشجویی، فراهم کردن امکان تضارب افکار و اندیشه در دانشگاه است و در مقابل نظریات خاص دینی، سیاسی و اجتماعی که با هنجارهای نظام یا انقلاب سازگار نیست، فضای این تضارب را ایجاد کنند.

وی با بیان این‌که دانشجویان در هیچ کشوری به‌اندازه دانشجویان دانشگاه‌های ایران به رشد فکری و اندیشه‌ای نمی‌رسند، گفت: در دانشگاه‌های غرب، حرف رسانه‌های استکباری غربی در دانشگاه‌ها بیان می‌شود که آن را به‌عنوان حقیقت مطلق می‌گیرند و دنبال می‌کنند.

علم‌الهدی افزود: مشکلی که در دانشگاه‌های مشهد وجود دارد این است که صاحبان اندیشه سیاسی چه در حوزه دانشجویی و چه اساتید، ۱۵ درصد دانشگاهیان مشهد را تشکیل می‌دهند، یعنی چه در اندیشه‌های سیاسی اصلاح‌طلب، چه اصولگرا، چه جریان‌های خاص متمرکز در یک فکر و سلیقه سیاسی منفی یا مثبت، حتی ضدانقلاب را نیز ضمیمه کنید، ۱۵ درصد محیط دانشگاه را تشکیل می‌دهند و ۸۵ درصد دانشگاهی ما نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی بی‌تفاوت هستند.

بی‌اطلاعی از مبانی نظام، علت رویارویی تشکل‌های دانشجویی

وی با تأکید بر این‌که نباید نسبت به ورود دانشجو به فضای تضارب افکار و اندیشه هراس داشته باشید، اظهار کرد: مشکلاتی در دانشگاه‌ها با آن مواجه هستیم و منجر به برخوردهای سیاسی می‌شود، بر اساس سلیقه و حالت نفسانی افراد و تشکل‌ها و یا بر اساس تلقین‌های سوء و استثمارگری‌های بیرون دانشگاه‌ها است  که از بیرون به شکل رویارویی تشکل‌های دانشجویی نمود پیدا می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، نقطه آغاز این رویارویی را نبود آگاهی نسبت مبانی نظام دانست و گفت: نظام ما، نظام مبنا دار است، نظامی نیست که تنها بر اساس سلسله قدرت‌یابی‌ها، فرصت‌طلبی‌ها و رویارویی‌ها روی کار آمده باشد، اگر در مسائل سیاسی و مربوط به نظام، مبنایی بحث شود، شاید بخش عمده‌ای از رویارویی تشکل‌ها در دانشگاه‌ها حل می‌شود زیرا بیشتر رویارویی‌ها به دلیل بی‌خبر بودن تشکل‌ها از مبانی است.

وی افزود: اگر فضای اجتماعی دانشگاه‌ها را شما متدینین پر کردید، دیگر افکار انحرافی جای جولان پیدا نمی‌کند که پشت سر دانشجو حاضر شده و برای دانشجو، جامعه، دانشگاه و مدیریت دانشگاه مشکل ایجاد کند.

وی به وجود ظرفیت عظیم علمی در مجموعه آستان قدس رضوی اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه به همت تولیت آستان قدس رضوی، معاونت علمی تأسیس‌شده که با هماهنگی بین آموزش عالی استان و معاونت علمی آستان قدس رضوی، بخشی از مسئله اشتغال نیز جبران شود.

توجه به اقتصاد مقاومتی، عامل توسعه اقتصاد کلان خراسان رضوی

علم‌الهدی، وضعیت اقتصاد کلان خراسان رضوی را ضعیف عنوان کرد و ادامه داد: در ارزیابی اقتصاد کلان در استان، خراسان رضوی جزء استان‌های محروم است؛ در عرصه سیاسی و اجتماعی بالاترین استان کشور است اما در حوزه اقتصاد کلان، با استان اصفهان قابل‌مقایسه نیست.

وی اضافه کرد: اگر بسیج اساتید وارد این عرصه به‌خصوص عرصه اقتصاد مقاومتی شود و مسئله اشتغال فارغ‌التحصیلان را طی برنامه‌ریزی صحیح پیش ببرد، هم اقتصاد کلان در استان توسعه پیدا کرده و دغدغه اشتغال نیز کمرنگ می‌شود.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    5 + 6 =