عضو اتاق تبلیغ خراسان: کنترل خشم از ویژگی های مهم شیعیان اهل بیت است

حجت الاسلام اسلامی فر گفت: غضب زمانی اتفاق می افتد که مسأله ای خلاف میل ما اتفاق بیفتد و در این شرایط باید خود را کنترل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی فر شامگاه شنبه در چهارمین شب از مراسم عزاداری سیدالشهدا در دهه سوم محرم که در خیابان خسروی مشهد برگزار می شود، با اشاره به ویژگی های شیعیان اهل بیت(ع)، اظهار کرد: ائمه اظهار(ع) می خواهند پیروان آن ها بهترین ویژگی ها را داشته باشند و ما باید تمام سعی و تلاش خود را به کار بریم تا متصف به این صفات شویم.

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: در روایاتی از امام صادق(ع) نقل شده که ایشان بر ضرورت توجه شیعیان به کسب بهترین صفات تأکید داشتند و می فرمودند «پدرم امام باقر(ع) فرمود شیعیان ما باید در شهرها طوری زندگی کنند که به عنوان راستگوترین و امانتدارترین و پاک ترین افراد در شهرهای خود شناخته شوند.»

وی با اشاره به راه های کسب فضایل اخلاقی، دوری از گناهانی مانند خشم و غضب را از لوازم این مهم دانست و افزود: در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که می فرمایند «کسی که وقتی خشمگین می شود، دست، زبان و بدنش بدون کنترل حرکتی را انجام دهد، از ما نیست.» مسأله مهم این است که در زمان عصبانیت چه رفتاری بروز می دهیم وگرنه در شرایط عادی همه ما خوش اخلاق هستیم. غضب زمانی اتفاق می افتد که مسأله ای خلاف میل ما اتفاق بیفتد و در این شرایط باید خود را کنترل کنیم.

حجت الاسلام اسلامی فر به مرور روایات دیگری در این باره پرداخت و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) ار مزدم پرسیدند «قوی ترین فرد در نزد شما چه کسی است؟» مردم گفتند «کسی که دیگران نتوانند او را شکست دهند.» حضرت فرمود «انسان قوی کسی است که هرگاه خشمش می شود، توان کنترل خود را داشته باشد.» در نتیجه انسانی که وقتی عصبانی شد، هرچه به دهانش بیاید، می گوید فرد ضعیفی است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که «خشم از آفاتی است که سایر گناهان را به دنبال خود می آورد»، افزود: علامه مجلسی در تبیین آثار و تبعات خشم، به گناهانی همچون تهمت زدن، آبروریزی مؤمن، فحاشی کردن و بی حرمتی اشاره کرده اند.

وی اظهار کرد: برخی می گویند «چرا امیرمؤمنان(ع) بعداز پیامبر(ص) شمشیر برنداشتند و به خاطر مسانلی مانند شهادت همسر و فرزندشان و یا به خاطر سیلی خوردن همسرشان دست به شمشیر نمی بردند؟» پاسخ این است که حضرت بیشتر از این که به فکر خودشان باشند، به فکر اسلام بودند و عاقلانه فکر و عمل می کردند. ایشان آنچه که به نفع اسلام بود را بر می گزیدند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 13