طلاب جوان برای دوران پیری سرمایه علمی کسب کنند

حضرت آ‌یت الله سبحانی گفت: چیزی که در دوران جوانی آموخته شود تا دوران پیری همانند چراغ روشن است، وقتی انسان پیر شد از عبادت و آموزش باز می ماند مگر این که از قبل سرمایه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع)، گفت: حضرت می فرماید پیامبر اسلام فرمودند کسی که در جوانی درس بخواند مانند نقش در سنگ است که سال ها می ماند.

وی افزود: سنگ نوشته هایی وجود دارد که برای صدها سال پیش است، درس خواندن در دوران جوانی مانند نقش بر سنگ است اما اگر کسی در دوران پیری که قوا و حافظه ها ضعیف شده درس بخواند مانند نقش بر روی آب است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که از نظر روانشناسی قوای انسانی در دوران جوانی تازه و نو است، اظهار داشت: این قوا در دوران پیری نیز پیر می شود، انسان اگر در دوران جوانی کسب علم  کند می تواند نگه دارد اما در پیری این مسأله وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته این قانون جنبه غالبی دارد و ممکن است استثنایی هم وجود داشته باشد، طلاب جوان که اکنون در نشاط و قدرت هستند باید زمان خود را صرف آموزش کنند و بعد از آن به نگارش بپردازند، تنها ۱۰ درصد  از اوقات جوانی باید مربوط به کارهای دیگر باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با  بیان این که طلاب جوان هر اندازه که می توانند باید مطالعه، مباحثه و نویسندگی کنند، ابراز داشت: چیزی که در دوران جوانی آموخته شود تا دوران پیری همانند چراغ روشن است، وقتی انسان پیر شد از عبادت و آموزش باز می ماند مگر این که از قبل سرمایه داشته باشد.

وی عنوان کرد: اگر انسان در دوره جوانی سرمایه کسب کند در دوران پیری می تواند از آن بهره بگیرد، بنابراین باید از فرصت و نشاط جوانی نهایت استفاده انجام شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 9