عضو اتاق تبلیغ خراسان : والدین برای تربیت جوانان به آن ها فرصت تفکر دهند

حجت الاسلام اسلامی فر گفت: امام سجاد(ع) در رساله حقوق می فرمایند «با فرزند جوانتان بحث طولانی انجام ندهید و پس از تذکر دادن فرصت تفکر به او بدهید. این باعث می شود که بدون لجبازی و عناد، هدایت شود.»
حجت الاسلام جعفر اسلامی فر شامگاه دوشنبه در ششمین شب از مراسم سوگواری سیدالشهدا که در محل بیت حجت الاسلام نوروزی، حاکم شرع و رییس اسبق دادگاه های انقلاب استان خراسان برگزار می شود، با اشاره به آیه شریفه «قولوا للنّاس حُسنا»، یکی از مصادیق نیکو سخن گفتن را در ابراز مخالفت انسان مؤمن با آنچه نمی پسندد دانست و گفت: انسان با مخالفان خود باید با تدبیر و برنامه سخن بگوید تا به طور شایسته مخالفت خود را ابراز کرده باشد.

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد اظهار کرد: حضرت عیسی(ع) برای تبلیغ یگانه پرستی دو تن از حواریون را به یکی از بلاد فرستاد و آن ها به دلیل برخورد زشت و نامناسب با مردم آن منطقه، موفق نشدند و به زندان افتادند. حضرت به دستور خداوند شخص سومی را برای تبلیغ و رها ساختن آن دو نفر اعزام کرد که این فرد به نیکی شناخته شده بود. آن شخص با کیاست و سیاست خود نه تنها مردم را جذب خود کرد، بلکه موجبات آزادی حواریون زندانی را نیز فراهم آورد و پادشاه آن منطقه را نیز یگانه پرست کرد.

وی خاطرنشان کرد: آیات ابتدایی سوره مبارکه یس به انسان یاد می دهد که در برخورد با سایر افراد باید با تدبیر و برنامه پی برود چرا که هدف هدایت است؛ نه این که آن ها را طرد کند. سیدالشهدا(ع) هم اگر بنا نداشتند که مردم را هدایت کنند، با یک نفرین عمومی می توانستند از خداوند برای این مردم درخواست عذاب کنند اما ایشان در تمام لحظات فقط مردم را نصیحت کردند و به آن ها تذکر دادند.

حجت الاسلام اسلامی فر حق پذیری انسان ها را لازمه برخورداری آن ها از هدایت دانست و گفت: برای هدایت انسان ها باید توجه داشته باشیم که بحث کردن با هر کسی فایده ندارد و نمی توان برای افراد لجباز، معاند و بد زبان، بیش از اندازه وقت گذاشت. انسان در مواجهه با چنین افرادی باید بحث را رها کند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به سفارش امام سجاد(ع) مبنی بر پرهیز والدین از بحث طولانی برای هدایت جوانان، افزود: گاهی والدین با بحث بیش از اندازه و بی مورد، فرزندانشان را از مسیر هدایت خارج می کنند. امام سجاد(ع) در رساله حقوق می فرمایند «با فرزند جوانتان بحث طولانی انجام ندهید و پس از تذکر دادن فرصت تفکر به او بدهید. این باعث می شود که بدون لجبازی و عناد، هدایت شود.» در نتیجه یکی از راه های مخالفت نیکو این است که به طرف مقابل خود برای فکر کردن فرصت بدهیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 14