عضو اتاق تبلیغ خراسان : بانک‌ها مانع توسعه کشور هستند/ نقدینگی ۳ برابر شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی ظهر امروز در دومین نشست از سلسله نشست‌‌های اقتصادنا توسط هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی اسلامی پیشرفت حوزه علمیه خراسان با موضوع «درآمدی بر فقه پول و بانک» اظهار کرد: در زمینه بحث فقه پول و بانک نقطه عزیمت ما این سوال است که آیا پول از موضوعات مستحدثه است یا خیر؟ و پاسخ این سوال بستگی دارد به اینکه پول را چگونه تعریف کنیم.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به اینکه ما در متون دینی یک مجموعه واژگانی داریم مانند درهم و دینار، نقد یا نقود و ورق که در ذهن شنونده پول تداعی می‌شود، افزود: آیا احکامی که در این موضوعات مانند درهم و دینار بار شده بر پول به معنای امروزی هم بار می‌شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر کسی به این جمع‌بندی برسد که پاسخ مثبت است و درهم و دینار همان پول امروزی است بسیاری از مشکلات در حوزه بانک و پول برطرف می‌شود، اگر پاسخ منفی است یعنی این موضوع، موضوع دیگری است و حکمی که در مورد دینار داده می شود در مورد دلار و ریال نمی‌شود داد.

حسین‌زاده‌بحرینی تاکید کرد: مشکلاتی که در حاضر وجود دارد به این دلیل مطرح است که پول، پول گذشته نیست و تنها یک اشتراک لفظی است و در ماهیت با هم متفاوت هستند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان در رابطه با انواع پولی که در گذشته تا به امروز رایج بوده است، گفت: در گذشته پول به عنوان یک دارایی فیزیکی ملموس بوده است و به صورت کالا و فلزهای با ارزش بین مردم تبادل می‌شدند اما امروزه دیگر پول به معنای دارایی فیزیکی ملموس وجود ندارد و ارزش ذاتی ندارد اما ارزش مبادله‌ای دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اضافه کرد: در این مرحله که ما در آن هستیم پول به معنای بدهی دولت است و هنگامی که دولت پول چاپ می‌کند یعنی می‌گوید من بدهکارم و این یک امر مستحدثه است و نیاز به حکم جدید فقهی دارد.

حسین‌زاده‌بحرینی با اشاره به اینکه از یک زمانی بانکدارها بدون اینکه سپرده‌ای در اختیارشان باشد توانستند وام بدهند و این یعنی خلق پول، یادآور شد: دولت یازدهم با این شعار روی کار آمد که جلوی افزایش نقدینگی را در جامعه بگیرد اما در ظرف چهار سال نقدینگی سه برابر شد و این اتفاق به دلیل خلق پول توسط بانک‌ها رخ داده است.

ی با اشاره به بعضی تسهیلات بانکی گفت: بانک‌ها امروز نه تنها عامل توسعه نیستند بلکه خود مانع توسعه کشور هستند، بانک‌ها پر شده‌اند از فاکتور صوری و این به معنای تزریق دروغ به جامعه است و باعث می‌شود یک نفر فاکتور دروغین تهیه کند تا بتواند از تسهیلات بانکی استفاده کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس بیان کرد: در یک تحقیق انجام شده بر روی ۸۰۰ مورد از عقود مضاربه‌ای در بانک‌ها مشاهده شد که در تمام این نمونه‌ها تخمین اولیه سود با پایان کار یکی بوده که نشان دهنده این است که فعالیت‌ها در قالب قرض ربوی در پوسته عقود اسلامی انجام می‌شود.

حسین‌زاده‌بحرینی افزود: اینکه یک نظام بانکی طراحی شود تا هرکس پول نیاز ندارد آنجا بگذارد و فرد نیازمند قرض‌الحسنه بگیرد از لحاظ نظری خوب و ایده‌آل است اما واقع بینانه نیست و باید از فضای ذهنی و روانی جدا شویم و ببینیم چه چیزی قابل اجرایی شدن است.

وی با بیان اینکه درصد بسیاری از نیازهای جامعه با قرض الحسنه تامین نمی‌شود، اظهار کرد: از صدر اسلام هم به همین خاطر عقود مضاربه و مزارعه ایجاد شد، اگر بانکداری اسلامی با همین عقود شناخته شده همانند مضاربه و مشارکت در جنگ و جبهه اجرایی شود صد درصد جواب می‌داد، زیرا اجرای این عقود نیاز به اعتماد و سرمایه بالای اجتماعی دارد که در فضای کلان ارتباطات از بین می‌رود.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه شورای فقهی باید در بانک مرکزی مستقر شود، ادامه داد: شورای فقهی مشورتی بانک مرکزی کارآیی ندارد و خطرناک‌ است، چراکه هرچه تصویب شود می‌گویند شورای فقه ها حضور داشته است.

حسین‌زاده بحرینی با بیان اینکه ورود حوزه های علمیه را به موضوع‌های بانکی و مسائل جدید پولی ضروری است، گفت: مجلس بدون نظرات فقهی عمیق، دقیق و قابل دفاع نمی‌تواند قانون وضع کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 8