شایسته سالاری ملاک اصلی در نصب مدیران کشور باشد

عضو اتاق تبلیغ خراسان:
شایسته سالاری ملاک اصلی در نصب مدیران کشور باشد
حجت الاسلام شریعتی تبار گفت: امیرمؤمنان(ع) با انتصاب مالک اشتر به عنوان حاکم مصر، این درس را به همگان دادند که امام جامعه باید در انتصاب کارگزاران به شایستگان و نخبگان جامعه مسؤولیت بدهد.

حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی صبح امروز در نشست علمی پژوهشی پیرامون فرازهای سیاسی نهج البلاغه که در محل این بنیاد برگزار شد، اظهار کرد: به عقیده من باید در این موضوع بیشتر به شیوه حکومت داری امیرمؤمنان(ع) پرداخته شود.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به این که در عهدنامه مالک اشتر به عنوان یکی از سیاسی ترین نامه های نهج البلاغه، امیرمؤمنان(ع) بر بندگی به محضر پروردگار تأکید می کنند، اظهار کرد: هدف از این مسأله بیان این نکته است که تمام عظمت انسان در عبودیت پروردگار تعریف شده است.

وی با بیان این که امیرمؤمنان(ع) با انتصاب مالک اشتر به عنوان حاکم مصر، این درس را به همگان دادند که امام جامعه باید در انتخاب سمت ها به شایستگان و نخبگان جامعه مسؤولیت بدهد، خاطرنشان کرد: امروز شرایط متفاوت است و چون انتخاب مسؤولان بر اساس رأی مردم است، آن ها با حضور در انتخابات افراد را انتخاب می کنند و در نتیجه در برخی مناصب، سمت ها به افراد شایسته سپرده نمی شود.

حجت الاسلام شریعتی تبار با تأکید بر این که افرادی شایسته پست و مقام هستند که بتوانند جامعه را هدایت کنند، افزود: امام در نامه ۳۴ نهج البلاغه خطاب به استاندار وقت مصر، محمد بن ابی بکر می فرمایند «من ولایت مصر را به مردی سپردم که خیرخواه و دلسوز حکومت است و برای شکست دادن دشمن به شدت مبارزه می کند. رحمت خدا به او که این روزگار را درک کرد و ما از او راضی هستیم.»

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به اعتمادی که امیرمؤمنان(ع) به شایستگی های مالک اشتر داشتند، یادآور شد: در نامه ۱۳ نهج البلاغه نیز امام(ع) به دونفر از فرماندهان لشکرشان نامه ای می نویسند و مالک را به عنوان فرمانده آنان منصوب می کند و می گویند «من مالک را برای شما امیر قرار دادم؛ حرف او را گوش کرده و از او اطاعت کنید چون او کسی است که می توانید با فرماندهی اش سپر محکمی در برابر دشمن داشته باشید. مالک کسی است که نگران سستی و ضعف او نیستم؛ او لغزش و خطا ندارد و از افراط وتفریط به دور است و آنجا که اقدام لازم نیاز است دقت می کند.» این ویژگی ها الگوی مسؤولان در فرهنگ علوی است.

وی با بیان این که مسؤولان حکومت اسلامی حتی باید بدانند در کجا در سخن گفتن شتاب بگیرند و در کجا سکوت کند، گفت: در نامه ۳۸ نهج البلاغه امام(ع) در نامه به مردم مصر در رابطه با مالک اشتر می فرمایند «ای مردم مصر! حاکمی را به سوی شما فرستادم که عبد و بنده خدا است و در ایام تهدیدهای دشمن خواب نمی رود. در ساعات رعب و وحشت از تشرهای دشمن نمی ترسد و بر مستکبرین و فاسدین از آتش سوزانده تر است. او شمشیری از شمشیرهای خدا است؛ پس اطاعتش کنید.»

حجت الاسلام شریعتی تبار با اشاره به حکمت ۴۳۱ نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) طی آن شهادت مالک اشتر را تکان دهنده قلمداد فرموده اند، اظهار کرد: حضرت در سپردن سمت استانداری مصر به مالک اشتر، چشم انداز و سندی تعریف کرده بودند که «رسیدن به اقتصاد خود کفا»، «ایجاد یک نظام دفاعی و نظامی»، «ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی» و «تقسیم عادلانه بیت المال» جزئی از این چشم انداز بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 7