حوزه علمیه پاسخگوی نیازهای جامعه باشد/ استقلال حوزه حفظ شود

آیت الله صافی گلپایگانی:
حوزه علمیه پاسخگوی نیازهای جامعه باشد/ استقلال حوزه حفظ شود
حضرت ‌آیت الله صافی گلپایگانی گفت: اگر حوزه علمیه، در امر تمسّک به قرآن و روایات و اهتمام به فقه و تربیت طلاب و فضلایی که مسلّط بر فقه و روایات باشند اهتمام کند، می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در دیدار آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با تقدیر و تشکر از وی گفت: مسئولیت شما بسیار مهمّ و سنگین است، امیدوارم بتوانید با استمداد از ساحت مقدّس حضرت بقیّه الله الأعظم ارواح العالمین له الفداء برنامه‌هایی که دارید را انجام دهید، و در مسیر رضایت آن حضرت به پیش بروید.

وی با اشاره به سابقه طولانی حوزه‌های علمیه و خدمات فقها و علمای بزرگ در گذشته، افزود: سوابق حوزه علمیّه قم و زحمات علما و فقهای بزرگ مکتب، و بخصوص مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری اعلی الله مقامه، در آن اوضاع و شرائط بر هیچ کس پوشیده نیست. چه غصّه‌ها و مرارت‌ها در راه حفظ حوزه‌ علمیه تحمّل کردند تا این حوزه نگهداری شود، آن هم در شرایطی که دشمنان می‌خواستند اصل حوزه و روحانیت از بین برود. این سوابق باید حفظ شود، و با اهتمام و سعی در حفظ حوزه علمیه، قدردان زحمات علما و فقهای سلف باشیم.

این مرجع تقلید با برشمردن وظایف حوزه‌های علمیه، مهمترین و اصلی‌ترین آن را، احیای امر و آثار اهل البیت علیهم السلام عنوان کرد و اظهار داشت: هر چه بیشتر قرآن و و روایات و احادیث ائمه علیهم السلام در حوزه‌های علمیه احیا و زنده شود، انسان به وظیفه‌اش بهتر عمل کرده است. اصلاً وظیفه اصلی روحانیت همین است. هر چه می‌توانید در احیای آثار اهل البیت علیهم السلام و ترویج اخبار و احادیث آن بزرگواران اهتمام داشته باشید که ما هرچه داریم از برکات روایات مأثوره از اهل البیت علیهم السلام است.

وی ادامه داد: مسائل مستحدثه ای هم که پیش می آید با توجه به غنی بودن فقه مکتب اهل البیت علیهم السلام و سعی و اجتهاد اساتید و علمای حوزه علمیه همه قابل پاسخ دادن است. باید اساتید و فضلای حوزه خودشان را مجهز و آماده نمایند تا ان شاء الله بتوانند در این عرصه موفق و سربلند باشند.

حضرت آیت الله صافی با توجه به تبلیغات و برنامه‌های وسیع دشمنان، ضدّ اسلام و تشیّع، هوشیاری حوزه‌های علمیه را باعث خنثی‌شدن این دشمنی‌ها دانست و ابراز داشت: اگر حوزه علمیه، در امر تمسّک به قرآن و روایات اهل البیت علیهم‌السلام و اهتمام به فقه و تربیت طلاب و فضلایی که مسلّط بر فقه و روایات باشند اهتمام کند، می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه در مسائل مختلف باشد، و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب نماید.

وی به دو مبحث مهم استقلال حوزه و تقویت علمای بلاد و حوزه‌های شهرستان، اشاره و عنوان کرد: امتیاز مهم حوزه‌های علمیه، استقلال آنها در طول تاریخ بوده که باید این امتیاز حفظ شود تا بتواند در سایه استقلال، وظایف اصلی خود را انجام دهد. نسبت به تقویت حوزه‌های شهرستان و تکریم علمای بلاد هم اهتمام ویژه داشته باشید تا ان شاء الله با پیشرفت آنها و تربیت طلاب و فضلای بزرگوار و مسلّط بر قرآن و روایات و فقه، خلأ موجود رفع شود.

این مرجع تقلید در پایان، با مسألت مزید توفیقات برای مدیران حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: ان شاء الله با حُسن سابقه‌ی حضرتعالی، بتوانید برای رفع کمبودها و مشکلات قدم‌های مؤثری بردارید، و رضایت خاطر مبارک حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را کسب نمایید؛ و بدانید که اگر پیشرفتی در این امور داشته باشید، اول کسی که خوشحال می‌شوند وجود مقدّس آن حضرت هستند.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه‌های علمیه ارائه داد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 9 =