ضرورت دقت بیشتر در حلال بودن فراورده های گوشتی

آیت الله علوی گرگانی تأکید کرد؛
ضرورت دقت بیشتر در حلال بودن فراورده های گوشتی
حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که حلال بودن حیوانات ذبح یا صید شده باید از نظر حکم و موضوع مشخص باشد، بر ضرورت دقت بیشتری نظام اسلامی در این مسأله تأکید کرد.

حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از اعضای نخستین همایش فراورده های حلال با بیان این که جامعه امروزی ما توجه زیادی به مسأله فراورده های حلال ندارد، اظهار داشت: عقیده شخصی ما این است که در احکام شرعیه مصالح و مفاسد نفس الامری ملاک است و هیچ حکمی اعم از حرمت و وجوب گفته نمی شود مگر این که دارای مصلحت و مفسده است.

وی افزود: اشاعره و معتزله برخلاف عقیده شیعه می گویند نیازی نیست که احکام تابع مصالح و مفاسد باشد، دلیل این مسأله در شیعه کنترل جامعه است، بنابراین ما یک سلسله احکامی داریم که برداشته شده از واقعیاتی است که در جامعه وجود دارد و از جمله آنها فراورده های حیوانات است.

استاد برجسته درس خارج با اشاره به این که در روایات ما حتی در مورد خونی که در گوشت حیوان منجمد شده است، نیز روایت وجود دارد، عنوان داشت: در روایات ما بیان شده است که اگر خون در گوشت بماند ضرر برای بدن است و اگر خون در گوشت نمانده باشد بهداشت کامل دارد، قرآن کریم نیز تأکید می کند که حیوانات برای شما حلال است، مگر مواردی که استثناء شده است.

وی ابراز داشت: مشکل امروز جامعه ما این است که بحث گوشت در مسائل تجاری وارد شده که نتایج بدی دارد، چرا که در صورت تجاری شدن تسامح زیاد می شود و حتی شنیده می شود که گاهی برخی حیوانات حرام گوشت نیز در فراورده های غذایی استفاده می شود، بنابراین بسیار باید توجه داشته باشیم که فراورده های گوشتی حلال در مسیر تجاری قرار بگیرد.

حضرت آیت الله علوی گرگانی با اشاره به این که در کشورهای خارجی کمتر به موضوعات شرعی توجه می شود، خاطرنشان کرد: نباید مسائل تجاری بر حلال و حرام بودن غالب شود به علاوه این که خود این حیوانات اولا از نظر حلال و حرام بودن و ثانیا از نظر شیوه ذبح یا صید مورد دقت قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: به عقیده من باید افرادی از طرف نظام جمهوری اسلامی باشند که مصالح و مفاسد واقعی احکام الهی را در این موضوعات بیان کنند که این بزرگترین خدمتی است که می توانیم در جامعه نسبت به مردم داشته باشیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 1 =