نماز جمعه حج فقرای امت اسلام و کفاره گناهان مؤمنان است

مدیر ارتباطات حوزوی آستان قدس رضوی:
نماز جمعه حج فقرای امت اسلام و کفاره گناهان مؤمنان است
حجت الاسلام فرازی نیا با بیان این که اقامه نماز جمعه در مشهد مقدس معنویت متفاوتی دارد چون قبل و بعد آن امکان زیارت امام هشتم(ع) موجود است، افزود: نماز عبادی سیاسی جمعه، تنها واجبی است که درباره آن حضور و غیاب صورت می گیرد و ملائکه از علت غیاب یک مؤمن سؤال می کنند.

حجت الاسلام عباس فرازی نیا، مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی حوزه تولیت آستان قدس رضوی غروب پنجشنبه در سخنرانی بارگاه منور رضوی که با موضوع «آداب زندگی در سیره اهلبیت(ع)» در محل رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، به مرور مهم ترین اعمال سفارش شده برای شب و روز جمعه در آموزه های اسلامی پرداخت.

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی حوزه تولیت آستان قدس رضوی طلب مغفرت برای اموات را یکی از مهم ترین اعمال سفارش شده برای شب و روز جمعه دانست و گفت: هر کس از دنیا می رود، یا مؤمن از دنیا رفته و یا فاسق. کسی که فاسق از دنیا برود، در هر جای دنیا بمیرد فرقی ندارد و روح او در بیابان برهوت، بین مرز کشور یمن یا بئر هوت که چاهی بین مرز عراق و اردن هاشمی است، مستقر می شود اما روح مؤمنان در وادی السلام در جوار امیرمؤمنان(ع)  مستقر می شود.

وی افزود: مؤمنان دو دسته می شوند؛ عده ای مست جمال امیرمؤمنان(ع) می شوند و یا با دنیا کاری ندارند. گروه دیگر به سراغ عزیزانشان می آیند و به صورت غیر مستقیم درخواست خود برای یاد شدن را ولو با ذکر یک صلوات مطرح می کنند.

حجت الاسلام فرازی نیا با اشاره به استحباب زیارت سیدالشهدا(ع) در شب جمعه، خاطرنشان کرد: انسان اگر توانست خود را در شب جمعه به مزار سیدالشهدا برساند و زیارت کند؛ اگر نتوانست، رو به قبله بایستد و سه مرتبه بگوید «صلی الله علیک یا ابا عبدالله.»

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی حوزه تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ادعیه ای که از سوی معصومان برای قرائت در این بازه زمانی سفارش شده است، یادآور شد: امیرمؤمنان(ع) به یکی از صحابی گرانقدر و با شخصیت خود به نام کمیل که در نهایت شهید راه خدا شد، دعایی را یاد دادند که ار حضرت خضر آموخته بودند و فرمودند «من انتظار دارم شیعیانم در شب جمعه با خدا نجوا کنند و فرازهای این دعا را بخوانند.»

وی ادامه داد: یکی از اعمالی که مستحب است قضای آن را به جای آوریم، علاوه بر نماز شب، غسل جمعه است که یک سنت با برکت در زندگی است. از دیگر اعمالی که سفارش شده، این است که در صبح گاه جمعه به یاد قطب عالم امکان، امام زمان(عج) باشیم و دعای ندبه، زیارت آل یس یا دعای دیگری که انسان را به یاد امام زمان بیندازد، قرائت شود چون صبح جمعه، صبح ظهور امام زمان خواهد بود.

حجت الاسلام فرازی نیا گفت: صله رحم و دیدار با کسانی که جزو ذوی الأرحام، ذوی القربی و یا کسانی که در حکم ذوی الأرحام هستند، در روز جمعه سفارش شده است. صله رحم سنت حسنه پیامبر اکرم(ص) است و اهمیت آن به اندازه ای است که حتی قهر کردن با دوستان نیز در اسلام نهی شده است.

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی حوزه تولیت آستان قدس رضوی در ادامه، به اهمیت حضور مؤمنان در نماز سیاسی عبادی جمعه اشاره و اظهار کرد: نماز جمعه حج فقرای امت و کفاره گناهان احتمالی مؤمن در هفته ای است که بر او گذشته و معصوم(ع) فرمود «من برای اقامه کنندگان نماز جمعه بهشت را تضمین می کنم.»

وی با بیان این که اقامه نماز جمعه در مشهد مقدس معنویت متفاوتی دارد چون قبل و بعد آن امکان زیارت امام هشتم(ع) موجود است، افزود: نماز عبادی سیاسی جمعه، تنها واجبی که درباره آن حضور و غیاب صورت می گیرد و ملائکه از علت غیاب یک مؤمن سؤال می کنند و در صورت غیبت، برای عدم حضور مؤمن در این نماز ابراز ناراحتی می کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 9 =