نظر علامه طباطبایی درباره چگونگی رسیدن برکات صلوات به مومنان

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: علامه طباطبایی معتقد بود درود و صلواتی که ما برای اهل بیت(ع) می فرستیم فیضش به ما می رسد چون اهل بیت(ع) قله های بلندی هستند که وقتی درود و برکت خدا بر آنها ببارد به نقاط پایین هم این برکات می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در پایان درس خود به بیان نکات اخلاقی پرداخت و گفت: رحمت الهی همیشه بیش از جرم ما است. خدا در قرآن می فرماید ما همواره و در هر لحظه در حال افاضه فیض هستیم «کل یوم هو فی شان». گاهی یوم در مقابل شب بکار برده می شود، گاهی به مجموعه روز و شب اطلاق می شود و گاهی هم به معنای روزگار هست. در این آیه یوم به هیچ یک از این معانی نیست بلکه به معنای لحظه است.

وی ادامه داد: این آیه در حقیقت بیانگر یک سوال و جواب مقدر است با این بیان که چرا خداوند هر لحظه در حال افاضه است؟ پاسخ این است که چون مردم در هر لحظه نیازمندند.

مفسر قرآن کریم اظهار داشت: سوال ظرف است و خداوند فرمود هر قدر ظرف بیاورید من رد نمی کنم «و آتاکم من کل ما سالتموه». این سوال از حوزه لفظ خارج نیست اگر سوال کننده از درون بخواهد و با زبان لیاقت و دریافت بخواهد خداوند از آن دریغ نمی کند.

وی افزود: اگر انسان لسان استعداد و لیاقتش را به عنوان یک ظرف خالص کند هر اندازه ظرفیت پیش خدا ببرد او همه اش را پر می کند برای همین باید این ظرف وجودی را تطهیر کنیم و با ظرفیت بیشتری نزد حق تعالی برویم ولی باید ابتدا ظرفیت آن را که شرح صدر است طلب کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: قرآن می فرماید برخی کالای خوب در ظرفشان می گذارند و برخی ظرف خوبی برای بردن کالا می آورند بعد می فرماید برای ما هم ظرف شما و هم درخواست های شما اهمیت دارد؛ اگر کسی با حسنه بیاید و در خواست کند نه تنها او را رد نمی کنیم بلکه ده برابر آن را می دهیم «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها».

وی بیان داشت: قرآن در مانند حضرت ابراهیم(ع) می فرماید ابراهیم او سلیم آورده است برای همین آنچه خداوند به او داده عظیم است به طوری که گوشه ای از آن «یا نار کونی بردا و سلاما» است.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه اظهار داشت: در برخی آیات می فرماید ما گاهی نعمت را به صورت باران می فرستیم و گاهی فرد را بالا می بریم تا شیطان دیگر دسترسی به او نداشته باشد. شیطان اسبابی دارد که با آن مردم را فریب می دهد حال اگر کسی رشد کند از دسترس شیطان خارج می شود اینها کسانی اند که هم زمین را آباد می کنند و هم زمان را، مثلا شب را نمازگزاران شب آباد می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از برکات در شب نصیب انسان می شود حتی خواب خوب هم یکی از این برکات است. علامه طباطبایی می فرمود درود و صلواتی که ما برای اهل بیت(ع) می فرستیم اگر پس از آن صلوات درخواستی هم از خدا نداشته باشیم فیضش به ما می رسد چون اهل بیت(ع) قله های بلندی هستند که وقتی درود و برکت خدا بر آنها ببارد به نقاط پایین آن کوههای بلند و استوار هم این برکات می رسد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان گفت: امام سجاد(ع) این اصل را رعایت کردند و قالب ادعیه ایشان در صحیفه سجادیه محفوف به صلوات است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 10