عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان:نگاه غرب به آموزش و پرورش، ابزاری و برای استعمار و چپاول است

حجت الاسلام دهشت گفت: غربی ها در سیستم خود رفتارسازی در ذهن را انجام می دهند و نگاه آن ها به دستگاه تربیتی به عنوان ابزاری برای چپاول و استعمار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی دهشت، عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان در نشست هم اندیشی اتاق تبلیغ خراسان رضوی با مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: طرحی را با عنوان «سلامت معنوی» یا «صلابت اعتقادی» با توجه به موقعیت خدمتگذاری آموزش و پرورش آماده ارائه داریم.

وی افزود: شعار و اساس این طرح را ابتدا معلم و بعد دانش آموز قرار دادیم و به یک معنا به زیر ساخت ها بازگشته ایم چرا که به تعبیر بزرگان تا معلم اصلاح نشود جامعه اصلاح نخواهد شد؛ البته فرض ما بر این است که معلمان در درجه مطلوبی قرار دارند اما بحث ما ارتقای درجه آن ها خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه به نگاه غرب و اسلام به آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: در کتاب «آموزش و پرورش در خدمت امپریالیسم فرهنگی» که کتاب بسیار خوبی است و باید در مورد آن بحث کرد نگاه غرب را نگاهی امپریالیستی و آموزش و پرورش را در اختیار امپریالیسم فرهنگی می داند.

حجت الاسلام دهشت با بیان این که نگاه غرب به آموزش و پرورش نگاهی ابزاری برای چپاول و استعمار است خاطرنشان کرد: غرب یک رفتارسازی در ذهن انجام می دهد و خود را در اختیار استعمارگران جهانی قرار می دهد که متاسفانه چنین رفتاری را در برخی از اسناد مانند ۲۰۳۰ مشاهده می کنیم.

عضو هیأت علمی معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی در خصوص نگاه اسلام به آموزش و پرورش تصریح کرد: این نگاه دارای قداست و جنبه کمالی و اصلاحی دارد و جالب است حتی برای این جنبه هم فرمولی قرار داده اند و ملاک مطالعه و آموزش علوم را وسیله ی اصلاح امور خود و جامعه می داند.

حجت الاسلام دهشت به چرایی قرار دادن معلمان به عنوان جامعه هدف طرح سلامت معنوی اشاره کرد و ادامه داد: معلمان در جامعه از جایگاه رفیع و سرنوشت سازی برخوردار هستند و خصوصیات یک ملت را می توان از معلمان آن جامعه شناخت.

استاد حوزه و دانشگاه به گام هایی که باید در این طرح برداشته شود پرداخت و خاطرنشان کرد: درگام اول این طرح معرفت افزایی که باید باورهای خود را به صورت گفتمان سازی در آوریم خواهیم داشت و در گام های دوم و سوم باید به سراغ ارائه الگوهای مناسب و تبدیل ادبیات نظری به ادبیات رفتاری برویم و معلمان باید بتوانند گفتمان را به رفتار دانش آموزان تبدیل کنند.

عضو  شورای عالی فرهنگی آستان قذس رضوی با بیان این که مراکز آموزشی، رسانه ای و مذهبی سه نهاد جریان ساز جامعه هستند، اظهار کرد:  قوی ترین این مجموعه ها مراکز آموزشی و آموزش و پروش هستند چرا که دو مرکز دیگر مصرف کننده هستند و دشمن در این مراکز در حال جریان سازی است.

حجت الاسلام دهشت در پایان سخنان خود گفت: اجرای چنین طرح هایی به زیر مجموعه هایی چون گروه رصد تحولات فرهنگی است که شامل فضای مجازی و رسانه است و برای این قسمت نیز طرحی چون راه اندازی نرم افزاری برای معلمان داریم و پس از آن نیاز به گروه آموزش و ارائه قالب های اجرا که باید دستورات را اجرا کند لازم داریم.

فاصله بین آموزش و پرورش و حوزه های علمیه باید کاهش پیدا کند

علیرضا کاظمی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: متأسفانه فاصله ما با حوزه های علمیه بسیار است و برای ایجاد درک مشترک ابتدا باید این فاصله ها کمتر شوند.

وی افزود: مسائل تعلیم باید به صورت عمقی مورد بررسی قرار بگیرند تا راهکارها در مدارس و برای معلمین اجرا شود و نباید بر خلاف عقیده موجود تعلیم و تربیت را امری ساده بدانیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان با بیان این که آموزش و پرورش ما محتوای خود را از غرب گرفته است، خاطرنشان کرد: نگاه غربی ساحت تربیت علمی را حاکم بر سایر تربیت ها می داند حال آنکه در نگاه دینی ساحت دینی تربیت مقدم بر سایر جنبه های آن است.

کاظمی با بیان این که براساس سخنان رهبر معظم انقلاب متأسفانه ما در برخی مواقع در عمل نیز فلسفه آموزش و پرورش را از غرب اقتباس کرده ایم و فقط مبانی نظری ما دینی است به سخنان خود ادامه داد.

وی به اختلاف مبنایی و اجرایی در آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: بعد از ۳۸ سال خروجی تعلیم و تربیت ما با نظرات بسیار متفاوت است اما ما سعی کرده ایم برنامه های مذهبی و دینی را در اولویت کاری خود قرار دهیم.

کاظمی در خصوص برنامه های آموزش و پرورش خراسان در حوزه دینی اظهار کرد: اولین برنامه ای که در اولویت خود قرار داده ایم ارتقای فرهنگ نماز، قرآن و عترت است و در اجرای چنین طرح هایی به کمک حوزه های علمیه نیازمندیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، توسعه کمی و کیفی برنامه پیش دبستانی با رویکرد قرآنی و رضوی از دیگر برنامه ها و اولویت های ما در آموزش و پرورش خراسان رضوی خواهد بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 6 =