ویژه نامه حوزه و مطالبات مردم(۱):مطالبات مردم در بیان علما و مراجع

پشت درهای بسته نمی توان برای زندگی مردم تصمیم گیری کرد/ مسؤولان سالم سازی فضای مجازی را در دستور کار قرار دهند

 آیت‌الله سبحانی: مشکل معیشت و بیکاری حل شود/ عملکرد بانک‌ها مردم را بیچاره کرده است

آیت الله نوری همدانی:وجود مشکلات حاد معیشتی در شأن نظام اسلامی نیست

دبیر اتاق تبلیغ خراسان : انتظار جدی حوزه های علمیه ،روحانیت و مراجع تقلید ،توجه جدی مسولان به حل مشکلات مردم است.

آیت الله کعبی :مسؤولی که نمی تواند مشکلات مردم را حل کند باید استعفا دهد/ آشوبگران و دشمنان جواب دندان شکنی از ملت ایران خواهند گرفت

 حجت الاسلام والمسلمین شبستری:قوای سه گانه باید سریعا به مطالبات به حق مردم رسیدگی کنند

پشت درهای بسته نمی توان برای زندگی مردم تصمیم گیری کرد/ مسؤولان سالم سازی فضای مجازی را در دستور کار قرار دهند

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با اشاره به عبرت های حوادث اخیر گفت: معلوم شد نمی توان در پشت درهای بسته نشست و درباره مردم تصمیم گرفت و برنامه بودجه نوشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که مسائل اخیر با وجود همه ناراحتی ها سبب اتحاد بیشتر مردم شد، اظهار داشت: مردم در راهپیمایی ها گوناگون و با شکوهی در یک صف واحد در برابر یک اقلیت ناچیز که واقعا مزدور بیگانه هستند و ویرانی و توهین کارشان است، ایستادگی کرده و خواهند کرد.

وی ادامه داد: حوادث اخیر درس های عبرتی در بر داشت که اگر به کار بسته شود آینده بهتری در انتظار ما خواهد بود، معلوم شد نمی توان در پشت درهای بسته نشست و درباره مردم تصمیم گرفت و برنامه بودجه نوشت، آغاز کار این بود که عده ای از مردم مطالباتی در مسائل مختلف اقتصادی داشتند چون گوش شنوایی برای مطالبات خود ندیدند تنها راهکار را برگزاری تظاهرات خیابانی دانستند تا از این طریق فریاد خود را به گوش مسؤولان برسانند تا آن ها پشت درهای بسته برای مردم تصمیم گیری نکنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: البته بعدا جمعی که معجونی از ضد انقلاب، منافقان و افراد فریب خورده بودند ابتکار عمل را از دست تظاهرکنندگان گرفتند و به ویرانگری و اهانت به مقدسات پرداختند، شیاطین خارجی نیز از این فضای مجازی به صورت کامل استفاده کردند و اغتشاش توأم با ویرانگری و اهانت را در مناطق مختلف تعلیم می دادند.

وی عنوان کرد: پرده ها بالا رفت و نقشه های دشمن برملا شد و مردم با راهپیمایی پرشکوه پاسخ این گروه اندک را خواهند داد، حقیت این است که مسؤولان چاره ای ندارند جز این که به درد دل مردم مستقیما گوش کنند و بهترین راه این است که در تمام طول سال یک روز هفته را برای شنیدن مشکلات مردم بگذارند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: به عنوان مثال باید از نمایندگان دانشجویان و کارگران دعوت کنند تا در یک فضای باز با حضور وزرا و مسؤولان دردهای خود را بگویند و اگر راه حلی دارند تذکر دهند، همه اصناف مشکلاتی دارند که به یقین به گوش مسؤولان نرسیده است و بسیاری از افراد راه حل های پیشنهادی دارند که قابل توجه است.

وی اضافه کرد: بعد از چنین جلساتی گروهی باید مأمور به رسیدگی و جمع بندی شوند و نتیجه آن را در اختیار مسؤولان بگذارند تا قوانین و برنامه ها طبق آن تنظیم شود، این کار باید در طول سال ادامه داشته باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مسأله دیگر جریان آتش افروزی فضاهای مجازی است، گفت: بارها به مسؤولان از رییس جمهور تا دیگران هشدار دادیم  که این فضای مجازی بلای جان است که نه تنها دین، ایمان، اخلاق و همه مقدسات را هدف قرار می دهد و فحشا را به درون خانه ها می فرستند و خانواده ها را متلاشی می کند بلکه خطری برای نظام و انقلاب و امنیت جامعه است اما متأسفانه گوش شنوایی نبود.

وی افزود: اکنون می بینیم مشکلات فضای مجازی دامن همه را گرفته است، یک نفر مزدور موساد یا CIA در خارج نشسته و برای میلیون ها نفر به راحتی پیام می فرستند که در فلان ساعت بیرون بریزید و اغتشاش کنید حتی طرز ساختن بمب های دستی را آموزش می دهند، از مسؤولان سؤال می کنم فضای مجازی که پدید آورنده آن دشمنان هستند و تمام اختیارش در دست آنان قرار دارند و افراد را برده خود می سازند آیا عاقلانه است که خود را در اختیار آنها بگذاریم؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: بیاییم از فرصت استفاده کنیم و برای فضای مجازی توسط کارشناسان آگاه طرح های ریخته شده برای فضای مجازی سالم را تکمیل کنیم و آنچه مورد نیاز مردم است در اختیار آنان قرار داده شود، بدین وسیله امنیت، اخلاق، ایمان و سلامت جامعه نیز حفظ می شود، نباید بگویند موقتا قطع کردیم و دوباره باز می گردیم.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی تصمیم گرفتند به توجیه گری پرداخته و پیام آشکار این حوادث را فراموش کنند که اشتباهی بزرگ است، پیام این حوادث روشن است و باید به مشکلات مردم رسیدگی کرد، در احادیث اسلامی آمده که افراد باایمان و هوشیار از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شوند، ما از مأموران انتظامی می خواهیم که اجازه ندهند که بیش از این به اموال عمومی و خصوصی مردم صدمه وارد شود و به مقدسات اهانت کنند.

 آیت الله نوری همدانی:وجود مشکلات حاد معیشتی در شأن نظام اسلامی نیست

 حضرت آیت الله نوری همدانی به موج سواری دشمنان از اعتراضات مردمی اشاره کرد و گفت: برخی از این جریان سوء استفاده کردند اما حساب مردم از فتنه‌گران جدا است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید عصر امروز در جمع صدها نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در محکومیت اغتشاشات اخیر و با هدف مطالبه از دولت برای پاسخگویی به مشکلات اقتصادی مردم  برگزار شد، گفت: مردم از لحاظ معیشت در زندگی خود دچار کاستی هستند، گرانی مسأله مهم و درد آوری برای مردم شده است، بیکاری جوانان روز به روز افزایش پیدا می کند و وضع زندگی مردم رنج آور است، روز به روز کالا و خدمات گران تر می شود و بیشتر مردم دچار فقر در زندگی خود هستند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها بر حل مسائل اقتصادی تاکید کردند، اظهار داشت: چرا باید وضع زندگی مردم به این شکل رنج آفرین باشد، مسؤولان باید به رهنمودهای رهبر انقلاب توجه ویژه داشته باشند، رهبر انقلاب ابتدای سال در مشهد مقدس تأکید کردند که تولید و اشتغال باید مورد توجه قرار گیرد و مسؤولان گفتند که ما مشکلات را حل می کنیم اما با وجود گذشت ۱۰ ماه از سخنان رهبر معظم انقلاب هنوز اقدامی انجام نشده و چیزی در سفره مردم مشاهده نمی شود، این در حالی است که هر روز در رسانه ها گفته می شود که تورم کاهش یافته است.

این مرجع تقلید گفت: ما هر بار می گوییم که جریمه دیر کرد حرام است اما کسی اقدامی در این زمینه انجام نمی دهد، مردم هم به ستوه آمدند و تصمیم به راهپیمایی گرفتند و این راهپیمایی ساده بود، مردم می خواستند درد و خواسته به حق خود را به گوش مسؤولان برسانند، مسؤولان چندین سال و چندین ماه است که با الفاظ مختلف وعده می دهند اما هیچ چیز ارزان نشده و مشکلات حل نشده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: مردم جانشان را مخلصانه برای نظام جمهوری اسلامی فدا کرده اند امروز هم میلیون ها نفر حاضر به جانفشانی برای این نظام هستند، در جریانات اعتراضات، منافقان، سلطنت طلب ها و فتنه گرها از این موضوع  به شکل های گوناگون استفاده کردند و به اندازه ای هماهنگ بودند که اختیار را از مردم گرفته و می خواستند نشان دهند که مردم ایران ناراضی هستند و سبب شد که دشمنان اسلام خوشحال شوند و ترامپ از آن ها حمایت کرد.

وی تأکید کرد: مردم ما با نظام مخالف نیستند و  به این نظام مقدس علاقه می ورزند و از آن حفاظت می‌کنند، نظام ما یک نظام ولایی است و ما با ولایت زنده‌ایم، فردا یک راهپیمایی پر شکوه و پر عظمت در پشتیبانی و حمایت از نظام جمهوری اسلامی در شهر مقدس قم انجام خواهد شد و همگان در این راهپیمایی حضور خواهند یافت.

حضرت آیت الله نوری همدانی به موج سواری دشمنان از اعتراضات مردمی اشاره کرد و گفت: برخی از این جریان سوء استفاده کردند و با مغالطه بر این اتفاقات اخیر موج سواری کردند، مردم و حوزه‌های علمیه آگاه هستند و حساب مردم را از فتنه‌گران جدا می‌کنند، مردم درد و مشکل دارند و اعتراضات آن‌ها به‌خاطر مسؤولانی است که به درد و بیکاری مردم رسیدگی نمی کنند.

این مرجع در پایان با اشاره به احادیثی در مورد شهر مقدس قم گفت: امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب فرزند حوزه علمیه هستند و در حوزه قم پرورش یافته اند؛ باید فردا راهپیمایی باشکوهی در شان و جایگاه قم برگزار شود.

آیت الله نوری همدانی: بودجه ۹۷ به نفع مردم و فقرا تصویب شود

حضرت آ‌یت الله نوری همدانی با تأکید بر بزرگداشت حماسه ۹ دی، عمل به دستورات ولایت فقیه را راه سعادت کشور دانست.
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع)، میلاد امام یازدهم را تبریک گفت و در ادامه موفقیت های حوزه علمیه را به برکت همجواری با حضرت معصومه(س) دانست.

وی با گرامیداشت حماسه ۹ دی افزود: ماه دی حوادث زیادی از انقلاب در بر دارد که باید عبرت باشد، در سال ۸۸ در کشوری اتفاقی افتاد که دشمن از فرصت سوء استفاده کرد و عده ای در برابر نظام قرار گرفتند، عده ای ابزار دشمن شده بودند و شعارهای هنجار شکنی علیه نظام، انقلاب و ولایت فقیه سر دادند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که قصد دشمن و فتنه گران براندازی نظام بود، اظهار داشت: این افراد به خیمه های عزا حمله و به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) جسارت کردند و این کار برای مردم مسلمان انقلاب کرده و بیدار و هوشیار سنگین بود، امام راحل تأکید داشتند که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد.

وی با اشاره به حضور مؤثر مردم در عرصه های گوناگون ادامه داد: مردم در سراسر کشور به میدان آمدند و حماسه ای دیگر در نهم دی ماه آفریدند و با حضور خود فتنه را خنثی کردند؛ راه نجات و سعادت کشور ولایت فقیه است و مردم باید این اصل را حفظ کنند و رهنمودها و فرمایشات ایشان باید از سوی مسؤولان با کمک مردم اجرایی شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که در ایران میلیون ها انسان آماده شهادت و جانفشانی برای اسلام و انقلاب هستند، ابراز داشت: حوادث تاریخی باید عبرتی برای انسان باشد تا در آینده دچار مشکل نشود، مناسبت هایی مانند ۹ و ۱۹ دی باید پاس داشته شود؛باید قدر مردم را بدانیم و به آن ها خدمت کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشکلات جامعه عنوان کرد: به مسؤولان توصیه می کنیم قدر این مردم را که همواره در صحنه بودند و انقلاب را حفظ کردند، بدانند و مشکلات آن ها را برطرف کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این روزها بحث بودجه در مجلس مطرح است که تصمیم ها باید به نفع مردم و فقرا باشد و هزینه های زائد حذف شده و موضوعات به نفع مردم باید در نظر گرفته شود.

وی در پایان تأکید کرد: حوزه علمیه همواره بیدار و هوشیار بوده و در کنار مردم خواهد بود و از نظام اسلامی حمایت خواهد کرد

 

آیت‌الله سبحانی: مشکل معیشت و بیکاری حل شود/ عملکرد بانک‌ها مردم را بیچاره کرده است

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: باید مشکلات معیشت، درآمد و اشتغال را حل کرد که از جمله راه‌ها این است که جلوی رباخواری را بگیرند، زیرا این رباخواری مردم را بیچاره کرده بانک باید نگهبان و حافظ مال مردم باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله جعفر سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول خود اظهار کرد: اگر انسان شکر نعمت را به جا آورد خدا نعمت را افزایش می‌دهد و اگر کفران نعمت کند خداوند عذاب خود را بر او وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی برای ما نعمتی است که خدا داده است، شما دوران قبل از انقلاب را ندیده یا کم دیدید در آن دوران اینگونه اجتماعات، کتاب و آثار و آبادانی در کشور وجود نداشت.

این مرجع تقلید با بیان اینکه پس از انقلاب شهرها توسعه پیدا کرده است، گفت: کسی نمی‌گوید در اجتماع ما مشکل نیست ولی مشکل را باید حل کرد و کارهای غیرعقلانی نباید انجام داد که کیفر قانونی دارد، البته مسؤولان باید مشکلات را حل کنند.

وی عنوان کرد: دولت بی‌مشکل در دنیا نیست اداره یک مملکت هر روز یک پیشامد دارد و مانند قطاری نیست که ترمزی نکند بلکه مشکلی پیش می‌آید ولی باید عاقلان آن را حل کنند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه لازم است مشکل معیشت، درآمد و اشتغال را حل کرد، گفت: دو راه وجود دارد جلوی رباخواری را بگیرند زیرا این رباخواری مردم را بیچاره کرده بانک باید نگهبان و حافظ مال مردم باشد نه اینکه با پول مردم تجارت کند.

وی ضمن ابراز نارضایتی از واردات بی حد و حساب گفت: به عنوان مثال تبریز صنعت کفاشی قوی دارد اما در اثر واردات کفاشی‌های زیادی در حال تعطیلی هستند، در حالی که اگر جلوی واردات گرفته شود کارخانه‌ها راه می‌افتد و اشتغال ایجاد می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: زنان کار در خانه داشته باشند، لازم نیست همه زنان کار کنند ممکن نیست برای همه زنان و مردان کار درست کنند. برخی از کارهای زنان در منزل باشد تا به تربیت و اشتغال برسند.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان : انتظار جدی حوزه های علمیه ،روحانیت و مراجع تقلید ،توجه جدی مسولان به حل مشکلات مردم است.

استاد دروس عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه نمایندگان مردم در مجلس باید قناعت پیشه باشند و صدای مردم را به گوش دولت برسانند، گفت: پیام حوزه های علمیه ،روحانیت و مراجع تقلید ،توجه جدی مسولان به حل مشکلات مردم است.
حجت الاسلام والمسلمین مشیری خراسانی در حرم رضوی با اشاره به سفارشات  حضرت عسگری(ع) به شیعیان گفت: یکی از سخت ترین دوران امامت در دوران امامت ایشان بود بطوریکه همه امامان معصوم(ع) توانستند امام(ع) بعد از خودشان را معرفی کنند، اما امام حسن عسکری(ع) به علت این که حکومت عباسی به دنبال قتل امام(ع) بعدی بود، نمی توانستند این کار را انجام دهند؛ همچنین ایشان از سویی دیگر نمی توانستند مردم را با امام(ع) بعدی آشنا نکنند، چون راه امامت برای بشریت مفقود می شد، برای همین با یاران خاص خودشان از جمله احمد بن اسحاق در میان گذاشتند تا بدین وسیله از امر امامت پاسداری کنند.

استاد دروس عالی حوزه علمیه خراسان به تبیین شاخصه های شیعه در کلام امام حسن عسکری(ع) پرداخت و اظهار داشت:تقوا،ورع،تلاش برای کسب رضای الهی،راستگویی،امانتداری،حسن خلق و خوش رفتاری با همسایگان از جمله سفارشات امام ع به شیعیان است.

استاد عالی حوزه و دانشگاه اظهار داشت:این سفارشات در لسان تمام امامان شیعه بوده و انتظار امام عصر عج هم از شیعیان همین است.

 عضو هیات علمی تبلیغات آستان قدس رضوی با اشاره به این که امام حسن عسکری(ع) در بخش حیات عبادی و علمی شان سرآمد بودند، به تبیین حیات اجتماعی امام حسن عسکری(ع) پرداخت و افزود: از ویژگی های ائمه معصومین(ع) این بود که علاوه بر معنویت و مسائل عبادی مراقبت داشتند، در متن جامعه حضور فعالانه داشتند و مشکلات مردم را حل می کردند.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان افزود:براساس این رهنمود امامان معصوم ع ،امروز پیام حوزه های علمیه ،روحانیت،علما و مراجع تقلید این است که حل مشکلات مردم در اولویت قرار گیرد و در تدوین بودجه و قوانین به فقرای اجتماع توجه شود،،چرا که اهل بیت(ع) همواره به انجام کار خیر سفارش می کردند،و ما نیز باید به پیروی از ایشان نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت نباشیم؛ امروزه در این جامعه ضروری است همه ما به ویژه مسؤولان به فکر نیازمندان باشیم.

استاد عالی حوزه علمیه تأکید بر اینکه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید نسبت به حقوق های دریافتی خود قانع باشند و صدای مردم را به گوش دولت برسانند، تصریح کرد: مسؤولان نباید اجازه بدهند تشریفات اداری و حفاظت های امنیتی، آنها را از مردم جدا کرده و مانع رسیدن صدای مردم به آنها شود.

وی افزود: با اینهمه مشکل که در جامعه وجود دارد، گفته شده دولت برای جشن بین المللی نوروز در حال آماده شدن است؛ باید پرسید که آیا مشکل مردم امروزه این است که نوروز بین المللی شود؟ ضرورت دارد دولت اولویت های جامعه را به خوبی بشناسد.

حجت الاسلام والمسلمین مشیری خراسانی یادآور شد: بد رفتاری برخی مسولان در کنار آسیب های اجتماعی، جامعه را تهدید می کند و اگر برای درمان آنها چاره ای اندیشیده نشود، حتی به ایمان مردم لطمه خواهد زد.

انتقاد حجت الاسلام والمسلمین رشاد از بی توجهی مسؤولان به مشکلات جدی مردم

 رییس شورای حوزه علمیه استان تهران رسیدگی به مشکلات و مطالبات مردم را وظیفه مسؤولان به ویژه دولتمردان دانست و از هوشیاری مردم در مقابله با توطئه اخیر دشمن تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان مبنی بر این که «إِضَاعَهُ الْفُرْصَهِ غُصَّهٌ» گفت: از کلمات نورانی امیر حکمت و عدالت و بلاغت این فقره‏ کوتاه، اما عمیق است که «ضایع‏ کردن فرصت‏‌ها مایه‏ اندوه است». انسان وقتی از فرصت‏‌های فوق‏‌ العاده استفاده نکند اندوه‏ناک و پشیمان خواهد شد، شرایط فراوانی پیش می‌‏آید که انسان می‏‌تواند از یک فرصت معنوی استفاده کند، ولی از آن بهره لازم را نمی‏‌برد و آن فرصت از دست می‏‌رود، و گاه یک فرصت‏ مادی مشروع برای انسان فراهم می‏‌شود اما از فرصت استفاده مناسب نمی‏‌کند و پشیمان و غمگین خواهد شد.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران اضافه کرد: در این ایام اتفاقاتی در بعضی نقاط کشور رخ داد که بسیار معنادار بود به متولیان امور که از این فرصت طلایی و تاریخی که برای خدمت به اسلام، انقلاب، ایران و ملت، برای مردم مؤمن، انقلابی، دلسوز، وفادار و شیعی امیرمومنان در اختیار دارند کمال استفاده‏ و بهره را ببرند، چرا که این فرصت‏‌ها زودگذر و تکرارناپذیر است و وقتی از دست رفت مایه‏ پشیمانی دنیوی و اخروی است.

وی افزود: اگر کسی از این فرصت غفلت کند در پایان عمر پشیمان خواهد شد و در قیامت هم نادم و اندوهگین خواهد بود و این فرصت از دست رفته هرگز جبران‏ شدنی نیست؛ تا چه رسد به اینکه کسی به‏ جای خدمت به این مردم باوفا و شیعیان علی(ع) به آنها خیانت کند. معطل نگاه‏ داشتن ظرفیت‏‌ها و امکانات ملی، دارایی‏‌های معنوی و مادی این ملت را به‏ باد دادن و راه را برای غارت بیت‏ المال بازکردن، و اسف‏بارتر اینکه خود نیز در این غارت مشارکت‏ کردن خواهد بود که سبب پشیمانی می شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ابراز کرد: اغتشاشاتی که این چندروزه در گوشه‏ و کنار کشور اتفاق افتاد ذاتاً جنبه‏ اعتراضی و مطالبه‏ گرانه داشت و به‏ حق بود، هرچند بیگانگان و بیگانه‏ پرستان سعی کردند از آن سوءاستفاده کنند. طبقات محروم و مستضعف، یعنی همان طبقه‌ای که انقلاب کردند، از مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور به ستوه آمده‌‏اند. مردم از بیکاری جوانان و از شرایط نامناسب فرهنگی معترض هستند. مقامات و مسؤولان، به‏ هوش باشید، و به‏ خود بیایید، رهبری بارها و بارها اتمام حجت کردند و گاهی به‏‌تندی تذکر دادند و مسؤولان را در جلسات و ملاقات‏‌های خصوصی به ‏شدت توبیخ و ملامت و مؤاخذه کردند،‌ با این حال باز هم آنها توجه نمی‏‌کنند؛ بنابراین برای مردم راهی باقی نمی‏‌ماند جز اینکه با فریادزدن و خروش ‏برآوردن اعتراض کنند و حرف خودشان را به گوش مسؤولان برسانند، البته اگر گوش شنوایی در بعضی از مسؤولان باقی مانده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد عنوان کرد: ای کاش مسؤولان کشور در خانه دو سه جوان بیکار با مدرک بالا داشتند تا می‌فهمیدند بیکاری به چه معناست،  ای‏ کاش این آقایان به صورت ناشناخته به ادارات مراجعه می‏‌کردند و می‏‌دیدند که در این ادارات چه بر سر مردم می‌‏آید، ای‏‌کاش آنان پرونده‏ قضایی می‏‌داشتند که مثل دیگران ده سال، پانزده سال و بیست‏ سال لاینحل باقی می‏‌ماند تا می‏‌فهمیدند مردم از فرایند فرساینده‏ رسیدگی قضایی چه می‏‌کشند.

وی افزود: ای ‏کاش این مسؤولان مسکن نداشتند و اجاره‏ نشین بودند تا درک می‏‌کردند درد بی‏خانگی یعنی چه، آنان اگر مستاجر بودند می‏‌فهمیدند که مردم زیر بار کمرشکن اجاره‏ مسکن چه می‏‌کشند. طبقات مستضعف و مردم بیچاره‏‌ای که با همه‏‌ی وجود هستی‏شان را صرف این انقلاب و اسلام کردند و با سخاوت تمام همه‏‌ موجودیت خود را خرج دین، استقلال کشور، آزادی و مبارزه با استبداد و مواجهه‏ با استکبار کردند، خانواده‏‌هایی که یک شهید، دو، سه و چهار شهید دادند انتظار چنین اوضاع نابسامانی را درکشور نداشتند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران بیان داشت: کاش مقامات و مسؤولان هرکدام یک فرزند شهید و برادر شهید داشتند، آنگاه می‏‌فهمیدند که این انقلاب چقدر ارزش دارد، گاهی انسان بعضی از فقرا را می‌‏بیند که برای گذران زندگی تن به چه خفت و ذلت‌‏هایی که نمی‌‏دهند، زن سرپرست خانوار با چه مشکلاتی که بچه‏‌های قدونیم‌قد یتیمش را اداره نمی‏‌کند و  پدر بیکار که چقدر شرمنده‏ بچه‏‌های گرسنه و فقیر خود است، پس عدالت اسلامی و آرمان‏‌های انقلاب کجا رفت که یک فرد در همین کشور و در یک اداره یک میلیون حقوق بگیرد و دیگری پنجاه میلیون. مردم  این تبعیض‏‌ها را تا کی باید تحمل کنند؟

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) گفت: کاش بعضی مسؤولان، پس از سال‏‌ها هشدار و انذار رهبری، برای این شبکه‏‌های مجازی تدبیری می‌‏کردند. این‏قدر نسبت به تجاوز به حریم فکری و معنوی و اخلاقی و سیاسی و استقلال فرهنگی و هویت این ملت که از راه شبکه‏‌های مجازی، رسانه‏‌ها و ماهواره‏‌ها صورت می‏‌بندد، بی‏ تفاوت ن‏بودند. تهاجم فرهنگی جنگ بنیان‏ برافکن است که هویت و هستی حقیقی ما را تهدید می‏‌کند، کاش با شعارهای کاذب «جریان آزاد اطلاعات» مرزهای فکری و فرهنگی را به روی دشمن باز نمی‏‌گذاشتند، کاش این جلسات شورای عالی مجازی مرتب تشکیل می‏‌شد تا در آن تصمیمات قاطع، روشن و کارآمدی گرفته شود، کاش جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی با کمترین بهانه تعطیل نمی شد و تصمیمات اساسی و کارسازی در آن گرفته می‌شد، کاش این نهادهای کارآمد و کارساز وظایفشان را آن‏چنان که باید ایفا می‏‌کردند. کاش شورای عالی انقلاب فرهنگی، آن‏چنان که رهبری معظم انقلاب می‏‌فرمایند به ستاد فرماندهی فکر و فرهنگ کشور تبدیل می‌شد. ای‌کاش به‏‌جای اینکه با ماده و تبصره خودمان را مشغول کنیم و اوقات و فرصت‏‌ها از دست برود، کاری برای صیانت از هویت ملی، ارزش‏‌های دینی و آرمان‏‌های انقلاب صورت می گرفت.

وی با اشاره به ایجاد محدودیت در شبکه ای اجتماعی تصریح کرد:  اگر اینها خسارتبار و زیانبار هستند چرا فکر اساسی نمی شود و اینترنت ملی راه نمی‏‌افتد؟ چرا سرورها و مراکز همه‏ اطلاعات کشور در خارج از کشور است؟ این مصداق نقض قاعده‏ نفی سبیل و مصداق بارز راه بازکردن برای سلطه‏ کفر و تکفیر است. این رفتارها برخلاف قاعده‏ نفی سبیل است، الان جغرافیای فکری و عقیدتی و اخلاقی مردم به اشغال دشمن درآمده است،  آیا براساس قاعده‏‌ نفی سبیل نباید با این حمله و هجوم و سلطه و سیطره‏ کفر و ظلم و استکبار مقابله شود؟ این‏ همه گفته می‏‌شد زیربار نمی‏‌رفتید، چطور شد که ظرف چند ساعت آنها را مسدود کردید، حال که بستید چرا می‏‌خواهید دوباره آنها را آزاد کنید؟

استاد حوزه علمیه گفت: آیا این بدان معنا نیست که شما فقط از تهدید سیاسی و به‏ مخاطره افتادن مقام و جایگاه سیاسی‏تان نگران و نسبت به آن حساس هستید و بس، اما نسبت به فرهنگ، هویت، سبک زندگی، اخلاق و دین هرگز؛ چرا تصمیم اساسی نمی‏‌گیرید که کشور را از شبکه‏‌های بیگانه بی‏ نیاز کنید؟ جزئی‏‌ترین اطلاعات شخصی، فردی، اجتماعی، سیاسی، دولتی، اداری، اقتصادی و دینی در سرورهای برون‏‌مرزی و در اختیار بیگانگان است و آیا این مساوی با «اخذ کفار بمثابه بطانه نیست» و حرام و خلاف نیست؟ آنها براساس همین اطلاعات است که برای ما برنامه ‏ریزی می‏‌کنند. آقایان برای این امور تدبیری کنید.

چرا آسیب‏‌های اجتماعی مورد توجه نیست؟

استاد برجسته اخلاق ابراز کرد: بارها مقامات صالح گفته‏‌اند، مسؤولان دلسوز گفته‏‌ا‌ند، مراجع و رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که چرا آسیب‏‌های اجتماعی مورد توجه نیست؟ سه، چهار ساعت گزارش می‏‌دهند؛ رهبر انقلاب در همان جلسه گریه می‏‌کنند؛ از آن جلسه تا امروز چه‏ کار درخوری کرده‏‌اید؟ چه اتفاقی افتاده است؟ این آسیب‏‌های اجتماعی روزی سر باز خواهد کرد و نظام، دین، ملت و استقلال ما را تهدید می‏‌کند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران تاکید کرد: اختلافات بس است، کار از جناح‏‌گرایی گذشته است، جناح‏‌پرستی بس است، این جناح‌‏بندی‏‌ها و جناح‏‌ها به‏ جای اینکه بال انقلاب باشند وبال انقلاب شده‏‌اند! آقایان اولاً برای خدا، وگرنه، لااقل به‏‌خاطر حفظ مقام و موقعیت خودتان، از این کارها دست بردارید و به کار مردم بپردازید.

وی ادامه داد: اما باید به‏‌طور مضاعف تأسف خورد که آقایان این فرصت‌‏ها را درک نمی‌‏کنند و برای از دست ‏رفتن فرصت‏‌ها غصه نمی‏‌خورند. امروز مختصر اغتشاشاتی که اینجا و آنجا صورت گرفت، این‏ آقایان، بسا تحت فشار، به هوش آمدند، ولی همین‌ فرداست که فراموش خواهند کرد. آقایان باید تدبیر کنند و ببینند باید چه کنند که این کارها دیگر برنخیزد، نه اینکه فریادها را در گلو خفه کنند، بلکه اقدامی کنند که مردم دیگر در سینه فریادی نداشته باشند. مشکلات مردم قابل حل است. مگر وعده نمی‏‌کنیم که سالی بیش از نهصدهزار فرصت شغلی ایجاد خواهیم کرد و حتی عدد را ریز اعلام می‏‌کنیم؛ کجاست؟ کدام فرصت شغلی ایجاد شده؟ چرا مرتب آمار بیکاری و بیکاران افزایش پیدا می‏‌کند؟ چرا برای بیکاری جوانان و آسیب‏‌های اجتماعی و فقر این مردم و حل مشکلات اداری قدمی برنمی‏‌داریم؟

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) گفت: در این حوادث برای جهانیان و مردم ما معلوم شد، غافل‏‌تر از بعضی مسؤولان وظیفه‏ ناشناس داخلی، قدرت‏ها و عمال و نواب این قدرت‏ها هستند. بیچاره‏‌ها از اینکه سی، چهل نفر در گوشه و کنار این کشور عظیم، مقتدر و آرام چهار تا شعار دادند، چقدر ذوق‌‏زده شدند، چقدر مستکبران مغرور، حقیر هستند؛ واقعاً این حقارت روح است که در چنین مواقعی این‏گونه بروز می‏‌کند. ترامپ به‏ ظاهر رهبر و رئیس ‏جمهوری ابرقدرت کنونی است، از اینکه چهار نفر در فلان گوشه‏ یک شهرستان در ایران شعار داده‏‌اند خوشحال شده و ظرف ۲۴ ساعت سه بار برای آنها پیام می‌‏فرستد. این نشانه‏ حقارت، درماندگی و فلک‏ زدگی است که به این‏ چنین امور ساده که هزار از این نوع در کشورهای مختلف اتفاق می‏‌افتد، این‏قدر ذوق ‏زده شده‌اند و دل بسته‌اند.

اتفاقات اخیر در عین تلخ ‏بودن، اقتدار کشور و خردمندی ملت را آشکار کرد

وی گفت: این اتفاقات برای مردم ما بسیار معنادار بود که ببینند و بدانند که ما چقدر مقتدریم و بیگانگان و بدخواهان چقدر دست‏ خالی هستند و به چه چیزهایی تشبث می‏‌کنند. گاهی می‏‌گویند حمله‏ نظامی می‏‌کنیم. اگر از شما برمی‏‌آمد و جرأت می‏‌کردید تا به حال حمله کرده بودید، آیا فراتر و گسترده‌‏تر از این برای آنها میسر بود؟ ممکن نبود و اگر بیش از این از دستشان برمی‏‌آمد حتماً انجام می‏‌دادند. اگر می‏‌توانستند حمله‏ نظامی کنند هرگز معطل نمی‏‌شدند. اینکه از این فرصت‏‌های سخیف، بی‏‌خاصیت و بی‏‌ثمر و فوق‏ العاده مبتذل و کوچک نمی‏‌گذرند، آیا از امکانی مثل حمله‏ نظامی که خیال می‏‌کنند با آن می‏‌توانند کشور را اشغال کنند و نظام را سرنگون کنند، صرف‏ نظر می‏‌کنند؟ نمی‏‌توانند و هرگز نخواهند توانست.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ابراز کرد: به مردم هم باید گفت حواسشان باشد کارها را از راه قانونی انجام دهند. نباید مردم را تشویق کنیم که به خیابان‏‌ها بیایند و اگر هم به خیابان می‏‌آیند باید با مجوز حضور پیدا کنند. نقض قانون نکنند، اما حواسشان باشد، اگر دقت نکنند ممکن است دشمن از تحرکات ناسنجیده و غیرقانونی سوء استفاده کند، دیدید افرادی نفوذ کردند و به مقدسات اهانت کردند، قرآن سوزاندند، پرچم کشورمان را آتش زدند، این افراد با اسلام و ملیت، استقلال و هویت ما مشکل دارند که این‏گونه حقد و کینه‏ نهفته در درون چرکین خود را آشکار کردند، در این حوادث، کفر و تکفیر، یهود و صهیونیسم، مسیحیت آمریکایی‏ و اسلام آمریکایی که اسلام سعودی‏‌هاست، صف واحد شدند و خواستند بر این موج سوار شوند. باید حواسمان باشد که چگونه رفتار و عمل کنیم.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: مسؤولان نیز باید کاری کنند که کار به اینجا نکشد و کارد به استخوان مردم نرسد و فقر را درک کنند. آقایان مسؤول شما نمی‏‌دانید فقر چیست؟ کجا می‏‌دانید طعم تلخ فقر چیست؟ کاش می‏‌دانستید! «الفقر و ما ادراک»مالفقر». به تعبیر رسول خدا (ص): «کادَ الفقرُ اَن یَکونَ کُفراً». از این مردم توقع نداشته باشید با فقری که کارد را به استخوانشان رسانده، انقلاب و دین را حفظ کنند. فقر و کفر در فرهنگ دینی ما همسایه‏ هم هستند. اگر فقر بیاید کفر آمده است، اگر این نظام اسلامی را خوب اداره نکنید، به وعده‏‌های خود عمل نکنید و عدالت علوی را اجرا نکنید، مردم دین‏شان را از دست می‏‌دهند. اگر به سبک زندگی اسلامی تحقق نبخشید، اگر الگوی پیشرفت را بر مبنای اسلام و نیاز ایران تحقق نبخشید مشکلات جدی ایجاد خواهد شد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: این روزها بسیار روزهای اندوهگینی است. گرچه این حوادث به ‏لحاظ صوری کوچک بود، اما این مسأله حکایت از این دارد که مردم ما رنج می‏‌کشند و همزمان از این حکایت دارد که مردم ما همچنان صبور هستند. ببینید در کنج و گوشه‏ مملکت چند جا این اتفاقات رخ داد و مردم اجابت نکردند و به خیابان نیامدند. هر جا سی، چهل و حداکثر صد نفر به خیابان آمدند، اما مردم با جمعیت‏‌های میلیونی از انقلاب و نظام حمایت کردند. این به چه معناست؟ یعنی این مردم از فقر رنج نمی‏برند؟ از مشکلات اداری رنج نمی‏برند؟ از بی‏عدالتی‏ ها خسته نشده‏‌اند؟ نخیر؛ این یعنی مردم نجیب هستند، نگران انقلاب و نظام و هویت و هستی کشور و نگران منافع و مصالح ملی هستند و به همین دلیل هم‏ صدایی نکردند و این حرکت‏‌ها پایگاه ملی نداشت و ندارد.

وی افزود: از این مردم خردمند و صبور و نجیب باید تشکر کرد. مردم باز هم تحمل می ‏کنند و اینکه مردم میلیونی به خیابان نیامدند خیلی معنا دار بود و ای‏ کاش شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، دستگاه دولت، مجلس، مسؤولان عالی قوه‏ قضائیه، مراجع تصمیم‏ ساز و تصمیم‏ گیر، پدیده‏ این چند روز اخیر را هم مطالعه و آسیب‏ شناسی کنند، و هم به پیام‏‌های عمیق این رویدادها توجه کنند. یکی از پیام‏‌های این اتفاقات این بود که با اینکه مردم خسته و در رنج هستند و از فقر و بیکاری و بدکاری‏‌ها به ‏ستوه آمده‌‏اند، ولی حاضر نیستند به خیابان‏‌ها بیایند. هرچه دشمن تلاش کرد نشد. تمام دشمنان ما هم‏زبان شدند و پیاپی پیغام فرستادند و چهار نفر هم به خیابان آمدند، ولی مردم حتی تماشاچی هم نشدند و اصلاً تجمع عمده ‏ای صورت نپذیرفت. این مسأله خیلی معنادار بود. مسؤولان باید قدر این ملت باوفا، باهوش، نجیب و صبور را بدانند.

در محکومیت اغتشاشات اخیر صورت گرفت؛اجتماع طلاب در بیت آ‌یت الله نوری همدانی/ تأکید فضلا بر پاسخگویی دولت به مطالبات اقتصادی

طلاب حوزه علمیه در محکومیت اغتشاشات و با هدف مطالبه از دولت برای پاسخگویی به مشکلات اقتصادی در بیت حضرت آیت الله نوری همدانی اجتماع کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صدها نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم عصر امروز در محکومیت اغتشاشات اخیر و با هدف مطالبه از دولت برای پاسخگویی مشکلات اقتصادی مردم در بیت حضرت آیت الله نوری همدانی اجتماع کردند.

این تجمع به منظور مطالبه گری از مسؤولان کشور برای رسیدگی به مشکلات برگزار شده است، همچنین طلاب مردم انقلابی استان قم را برای حضور پرشور در راهپیمایی در محکومیت اقدامات آشوبگران دعوت کردند.

طلاب و فضلا با تأکید بر این که دولت باید گوش شنوایی برای مطالبات و مشکلات مردم داشته باشد و آن ها را حل کند، از مردم ولایتمدار ایران خواستند تا در برابر توطئه های ضد انقلاب و دشمنان هوشیار باشند.

اجتماع کنندگان با تصریح بر این که حرکت ها باید کاملا مردمی و قانونمند باشد، خواستار ایجاد امید از سوی روحانیت در امت اسلامی شدند تا بدین وسیله دسیسه های دشمنان انقلاب در ناامید کردن مردم ایران اسلامی خنثی شود.

 طلاب و فضلای انقلابی حوزه در این تجمع با سر دادن شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر غارت‌گر بیت المال»، «ملت ما بیدار است از فتنه‌گر بیزار است»، «یه اختلاس کم بشه گرونی‌ها حل میشه»، «مرگ بر فتنه‌گر»، «خامنه‌ای کوثر است دشمن او ابتر است»، «بانکداری ربوی اصلاح باید گردد»و «مفسد اقتصادی دشمن انقلاب است»  ضمن محکوم کردن اغتشاشات اخیر، بر توجه دولت به مطالبات اقتصادی مردم تأکید کردند.

همچنین حاضران با در دست داشتن نوشته هایی با عنوان «مسؤولان پاسخگو باشند مردم گله‌مندند»، «ننگ ما ننگ ما مسؤول بی درد ما» و «اصلاح اقتصادی نه تسلیم سیاسی» در دست داشتند.

در این اجتماع حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به به مطالبات به حق مردم، رسیدگی به مشکلات مردم را وظیفه مسؤولان دانست و ضمن محکومیت حرکات آشوبگرانه عده ای سوء استفاده گر، از مردم انقلابی قم خواست تا در راهپیمایی اعلام انزجار از آشوبگران، حضوری پرشور و گسترده داشته باشند.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم:مسؤولان در بین مردم حضور داشته باشند/ دستگاه قضا قاطعانه با مفسدان اقتصادی برخورد کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از مسؤولان اجرایی کشور خواست در بین مردم حضور بیشتری داشته باشند و گفت: دولتمردان باید وعده‌های پوچ اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری خارجی را کنار بگذارند و در کاهش آلام مردم مظلوم کوشاتر باشند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اغتشاشات اخیر را کار مردم ندانست و گفت: مردم به گرانی‌ها، بی‌کاری، مشکلات معیشتی معترض هستند و اعتراضات مدیریت نشده این مردم باعث موج سواری بعضی سوء استفاده کنندگان می‌شود.

وی افزود: مردم با شنیدن شعارهای ساختارشکنانه سوء استفاده کنندگان از آن‌ها فاصله می‌گیرند و همین افراد هستند که اموال عمومی و خصوصی و اخیراً جان مردم را مورد تعرض قرار می‌دهند؛ در اینجا حاکمیت باید با قدرت وارد شود و در برابر تحریک‌شدگان رسانه‌های بیگانه و نقشه‌های استکباری بایستد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آیه « لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم و کان الله سمیعاعلیما» گفت: خداوند دوست نمی‌دارد که کسی صدا به اعتراض بلند کند مگر کسی که مورد ظلم واقع شده است؛ این مردم هم مظلوم هستند؛ پس این‌ها مجاز هستند و قانون اساسی ما هم حق اعتراض را برای مردم قائل شده است.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم توجه به ساختارهای شکل‌دهنده اعتراضات را مهم ارزیابی کرد و گفت: در توجه به ساختارهای شکل دهنده اعتراضات مردمی دچار خلأ هستیم؛ اگر فرمانداری‌ها مردم را به مراکز خاصی مانند سالن‌ها و پارک‌ها هدایت کنند، آنجا شعار دهند و فرمانداری برای مردم تریبون بگذارد و مردم حرف‌های خود را بزنند مسائل به این حد پیچیده نمی‌شود.

وی بخش مهمی از هیجان این روزها را درهای بسته مدیریت اجرایی کشور توصیف کرد و ابراز داشت: مردم در مراجعه به ادارات با در باز روبرو نمی‌شوند، برای دیدن مسؤولان رده بالای کشور باید هفت خان رستم را طی کنند که این موانع را باید برداشت زیرا نظام مردمی است؛ در نظام مردمی رابطه مسؤولان و مردم باید نزدیک و تنگاتنگ باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مسؤولان باید بین مردم حضور داشته باشند؛ سفرهای استانی رییس جمهور در کاهش آلام مردم بسیار مؤثر است و از ظهور و بروز این حرکت‌ها جلوگیری می‌کند؛ مردم وقتی بالاترین مقام اجرایی را در کنار خود ببینند حرف‌های خود را مطرح می‌کنند و آرام خواهند شد.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم حواله دادن مشکلات مردم به آینده و سرمایه‌گذاری خارجی را شعارهای توخالی و بی‌فایده ارزیابی کرد و گفت: وعده‌های دولت باید قابل عمل باشد، پیاده کردن اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال در روستاها، بازگشت روستاییان به روستاها و استفاده از ظرفیت استان‌ها، شهرها و روستاهای مختلف، استفاده از جوانان و تیم‌های مختلف در بهینه‌سازی انرژی خود شغل ایجاد می‌کند و درآمدهای خوبی هم خواهد داشت.

وی مجلس را موظف به استفاده از قابلیت‌های قانونی خود دانست و گفت: مجلس با قابلیت نظارت خود می‌تواند به نمایندگی از ناحیه مردم از مسؤولان بازخواست داشته باشند؛ اگر مجلس به میدان بیاید مردم امیدوار می‌شوند، الان مجلس سوت و کور است و خبری نیست؛ این بسیار ناراحت کننده است و مردم احساس می‌کنند که کسی درد آن‌ها را درک نمی‌کند و سخن آنان را نمی‌شنود و بازتاب نمی‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برخورد قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی را نیز از خواسته‌های مردم برشمرد و گفت: شعار مردم مبنی بر اینکه اگر با فسادها برخورد شده بود مشکلات ما حل می‌شد شعار بی‌خودی نیست، این فسادهای بزرگ مهم است و باید با آن‌ها برخورد جدی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شبستری:

قوای سه گانه باید سریعا به مطالبات به حق مردم رسیدگی کنند

نماینده خبرگان با بیان این که قوای سه گانه باید سریعا به مطالبات به حق مردم رسیدگی کنند، گفت: دولت موظف است نسبت به خواسته‌های مردم در رابطه با بیکاری و مشکلات معیشتی پاسخگو باشد.

حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با خبرنگارخبرگزاری رسا، ضمن محکومیت اغتشاشات اخیر و سوء استفاده عدهای آشوبگر اظهار داشت: هیچ دولتی در سراسر جهان توانایی رفع تمام مشکلات مردم را ندارد، به همین جهت همواره عدهای نسبت به عملکرد دولت ناراضی خواهند بود.

وی ابراز داشت: همان طور که رییس جمهور در چند روز اخیر گفت؛ مسؤولان و کارگزاران کشور پیش از آن که مشکلات به سطح جامعه ورود پیدا کند با مشکلات و کمبودهای کشور  را شناسایی کرده و آن ها را برطرف کنند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بهتر بود مردم به جای برگزاری راهپیمایی از روشهای قانونی برای رسیدن به حقوق خود بهره میگرفتند، تصریح کرد: مردم نباید بگذارند دشمنان نظام و انقلاب از خلأهای به وجود آمده در کشور سوء استفاده کنند.

وی با تأکید بر این که قوای سهگانه باید هرچه سریعتر نسبت به کاستیهای جامعه اقدامات لازم را انجام دهند، عنوان کرد: دولت موظف است به خواستهها و حقوق مردم در رابطه با بیکاری، مشکلات معیشتی و بروکراسی طولانی ادارای رسیدگی کند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری، گفت: مردم نباید بگذارند عناصر فرصت طلب و ضدانقلاب به ارزشهای ملی و دینی کشور اهانت کرده و راهپیماییهای مسالمت آمیز مردم را به سوی اغتشاش در جامعه سوق دهند.

وی با بیان این که بیتردید این جریان برای آسیب رساندن به منافع ملی و دشمنی با ارزشهای ملت و کشور است، خاطرنشان کرد: به آتش کشیدن پرچمی که لفظ جلاله الله بر روی آن حک شده است، تنها خواست دشمنان نظام و اسلام است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: حرکتی که نتانیاهو، ترامپ و دیگر دشمنان نظام در آن ابراز خرسندی و شادی کنند، آشکار است که برای نظام جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نبوده و محکوم خواهد بود.

 

آیت الله کعبی در گفت وگو با رسا:

مسؤولی که نمی تواند مشکلات مردم را حل کند باید استعفا دهد/ آشوبگران و دشمنان جواب دندان شکنی از ملت ایران خواهند گرفت

نماینده خبرگان خواستار تفکیک بین مطالبات به حق مردم و اغتشاشگری عده ای سودجو شد و ضمن تأکید بر این که دولت باید پاسخگوی کوتاهی های خود باشد، کفت: ملت ایران اجازه سوء استفاده به دشمن نمی دهد.

آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اغتشاشات اخیر عده ای سودجو گفت: نسبت به اغتشاشاتی که توسط یک عده ضد اسلام و قرآن به بهانه فشارهای اقتصادی به ملت صورت می گیرد نباید آدرس غلط داده شود.

وی افزود: دو مطلب باید از یکدیگر تفکیک شود، مطلب اول این است که فشار اقتصادی بر مردم واقعیت دارد و گرانی، بیکاری، رکود و ضعف تدبیر مدیران دستگاه های اجرایی کاملا روشن است و مطالبه رهبری، مراجع، حوزه های علمیه و بزرگان نظام از مدیران اجرایی این است که مشکلات اقتصادی مردم را سریعا حل کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مسؤولی که نمی تواند مشکلات اقتصادی مردم را حل کند باید استعفا دهد، اظهار داشت: خوب است مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص، تذکر و سؤال از مسؤولان با ضعف مدیریت داشته باشد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ابتدای سال در حرم مطهر رضوی فرمودند که «مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می کنند اما مطالبات به حقی دارند که باید پیگیری شود و من جانب مردم را گرفته و حق را به مردم می دهم» رهبری تأکید کردند که راه حل مطالبات شکل گیری مدیریت کارآمد و انقلابی است.

آیت الله کعبی راه حل مشکلات اقتصادی را توجه به تولید ملی و داخلی دانست و ابراز داشت: ۱۰ ماه از فرمایشات رهبر معظم انقلاب گذشته و متأسفانه دولت و دستگاه اجرایی کاری نکرده است، اقتصاد مقاومتی شعار نیست بلکه ضرورت حیاتی کشور به شمار می رود از این رو رهبری بر اقدام و عمل و پیگیری جدی تأکید کردند.

وی عنوان کرد: دولت باید پاسخگو باشد و نباید فرار کند، متأسفانه دولت کوتاهی کرده و باید پاسخگوی کوتاهی های خود باشد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مطلب دیگر این است که ضد انقلاب، جریان باستان گرای افراطی ضد اسلام و قرآن، بهائی ها، منافقان و عوامل و مزدوران آمریکا، اسرائیل و آل سعود با پشتیبانی صهیونیست ها و استکبار موج سازی و موج سواری کردند، این گروه فشارهای اقتصادی بر مردم را به نفع ضد انقلاب و علیه اسلام و قرآن مصادره کردند و شعارهای هنجار شکنانه سر دادند.

وی اضافه کرد: ابتدا مطالبات مردم علیه برخی مؤسسات مالی، بی تدبیری بانک مرکزی، بیکاری و ناکارآمدی مدیران بود اما برخی مسیر را منحرف و شعارهای ضد اسلام، انقلاب و و هویت ایرانی مطرح کردند که به تدریج منجر به خشونت، کشته سازی، کشتن مردم بیگناه و تخریب اموال عمومی شده است.

آیت الله کعبی تأکید کرد: بین این ۲ جریان باید تفکیک شود، مطالبات مردم را نسبت به اصلاح اوضاع اقتصادی و بهبود معیشت حق می دانیم و دولت در این زمینه کوتاهی کرده که باید پاسخگو باشد اما ملت ایران جریان ضد انقلاب، منافق، سلطنت طلب، بهائی و آمریکایی صهیونیستی را به شدت محکوم می کند.

وی افزود: مردم بصیر، هوشیار و آگاه ایران اسلامی باید مراقب باشند، مردم باید با هوشیاری در صحنه حضور داشته باشند و بساط فتنه و اغتشاش جدید را جمع کنند، مردم ایران پای اسلام، انقلاب اسلامی و آرمان های امام و رهبری و شهدا خواهند ایستاد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مردم ایران به اسلام، مکتب اهل بیت(ع)، ولایت فقیه و قانون اساسی وفادار هستند، اظهار داشت: با وجود مشکلات و فشارهای اقتصادی مردم حاضر هستند که برای اسلام و قرآن فدا شوند و اجازه نمی دهند یک عده هتاک و ضد انقلاب و مزدور آمریکا، صهیونیست و آل سعود علیه قرآن، اسلام و مقدسات اسلام شعار دهند، دشمنان و عده قلیل مزدوران جواب دندان شکنی از ملت ایران خواهند گرفت.

وی با بیان این که نباید فریب بزرگ نمایی های دشمن در فضای مجازی را بخوریم، ادامه داد: عده قلیلی هستند که در شهرستان ها بر اساس فراخوان آل سعود و ضد انقلاب خارج نشین جمع می شوند و آن ها را وادار به تخریب و شعارهای هنجار شکن می کنند که این این کارها خلاف شرع، قانون،  هویت ملی ایران، وحدت و مصالح کشور است.

آیت الله کعبی ابراز داشت: هرگونه تقابل موهوم بین اسلام و ایران خیانت به اسلام و ایران است، آمریکا، انگلیس و اروپایی ها ۲۰۰ سال است که تلاش می کنند ایران از اسلام جدا شود اما امام خمینی(ره) برپایه انقلاب اسلامی ایران و اسلام را در کنار یکدیگر مطرح کردند و سبب اقتدار امت اسلامی و اقدار و عزت ایران اسلامی شدند، امام فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد.

وی عنوان کرد: مردم مجددا پشتیبانی خود از ولایت فقیه، آرمان های امام و شهدا را با حضور در صحنه ثابت خواهند کرد، البته در کنار آن مطالبات بهبود اوضاع معیشتی و رونق اقتصادی و حل مشکلات را از دولت دارند و دولت باید پاسخگو باشد.






۲ نظرات برای ویژه نامه حوزه و مطالبات مردم(۱):مطالبات مردم در بیان علما و مراجع

  1. محمد گفت:

    با سلام
    خوبه این مطالبات بطور منطقی پیگیری بشه تا مردم مجبور نشن خودشون بیان تو صحنه

  2. خراسانی گفت:

    چرا این حرفها در شبکه ها و سایتها به اطلاع مردم نمیرسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 16