عضو اتاق تبلیغ خراسان: فعالیت تلگرام خلاف مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی است

حجت الاسلام بیاتی گفت: راه اندازی مجدد مجموعه ای که هیچ ارزشی برای کشور ما قائل نیست و حتی حاضر نیست سرورهایش را داخل ایران بیاورد یک خیانت بزرگ است.

حجت الاسلام محمدمهدی بیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین چگونگی مواجهه دولت درباره روند فعالیت شبکه پیام رسان تلگرام، به مصوبه‌ ۴۲۷ قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: با این مصوبه هرکدام از دستگاه های اجرایی و نهادهای فعال کشور مثل آموزش و پرورش، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و … ملزم به انجام وظیفه خود در حوزه عفاف و حجاب هستند.

وی در این باره افزود: این مصوبه ۳۰۸ بند دارد و ۲۶ ارگان را مشخص می‌کند که یکی از این دستگاه ها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که ۹ وظیفه دارد و بند اول وظایف این وزارت خانه، ایجاد فضای امن در تبادل اطلاعات و جلوگیری از مخدوش شدن حریم عفاف در عرصه تبادل اطلاعات است.

مدیر موسسه فرهنگی و پژوهشی طهورا در در توضیح این بند، ادامه داد: این بند اول یک مساله ایجابی دارد و یک مساله سلبی؛ ایجاد فضای امن در تبادل اطلاعات یک کار ایجابی است؛ یعنی بستر پاک و امن داشته باشیم، که این مسأله اولین وظیفه وزارت ارتباطات است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی وزیری مسئولیت پذیرفت و سوگند یاد کرد که قانون جمهوری اسلامی را رعایت کند باید به وظیفه خود عمل کند، حال اگر یک شرکت خارجی روسی که در خود روسیه هم فیلتر است و در بعضی کشورهای اروپایی و عربی؛ یعنی هم کشورهای پیشرفته تر از ما و هم کشورهای پسرفته تر از ما به علت اینکه معتقدند این شرکت حریم شهروندانشان را مخدوش کرده و مسائل امنیتی برای آنها ایجاد می‌کند فیلتر است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان اظهار کرد: متأسفانه مسئولان وزارت ارتباطات و مدیران فنی و مهندسی در تقویت ابزارهای بومی و ایرانی، بهانه های واهی می آورند و از سر ضعف بیان می‌کنند که ما در حال گسترش پهنای باند و سرعت اینترنت برای مردم هستیم.

وی در این باره ابراز داشت: درست است که افزایش پهنای باند به نفع مردم است؛ اما به عنوان مثال وقتی شما وسعت یک لوله آب را افزایش می‌دهی درحالی که در آن فاضلاب می آید بقیه آب‌های سالم را هم غیرقابل استفاده کرده‌اید چون این فضا مخلوط است و ضررش بیشتر از منفعتش است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به موضع گیری های علما در رابطه با فضای مجازی افزود: تعبیری که حضرت آقا درباره‌ فضای مجازی دارند این است که فضای مجازی قتلگاه جوانان شده است، اخیرا هم حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با طلاب انقلابی دو مطلب را یادآور شدند؛ یکی اینکه مسئولان باید به مطالبات حقه مردم رسیدگی کنند و دیگر اینکه یکی از علت‌های‌ اغتشاش و آشوب در فضای کشور همین فضای تلگرام و مدیریت غیرصحیح بوده است.

وی درباره درخواست وزیر ارتباطات از مدیر تلگرام برای فیلتر یک کانال عنوان کرد: متاسفانه وزیر ارتباطات ما با حرکتی ملتمسانه که برای کشور متمدنی مثل ایران خیلی زشت است که آیا وقت آن نرسیده کانالی را که مردم را تحریک به ساخت بمب دست‌ساز و اغتشاش می‌کند فیلتر شود! در آخر هم مدیر شرکت تلگرام فقط کانال اصلی را بست و در توئیت خودش آدرس کانال جدید را داد، این خیانت را ببینید که چقدر وسیع است بعد برخی می‌گویند که کسب و کار مردم در تلگرام است و موقتی فیلتر است.

مدیر موسسه فرهنگی طهورا ادامه داد: این چقدر برای کشور ما حقارت است که یک پیام‌رسان این طور کشور ما را به ذلت می‌کشاند و در صورتی که می‌توانست پهنای باند تلگرام که ۶۰ درصد پهنای باند ایران است را از آن بگیرد و به پیام رسان های ایرانی مثل سروش بدهد. متاسفانه پهنای باندی که به شبکه‌های پیام‌رسان ایرانی مثل سروش و آی گپ می‌دهند بسیار کمتر است و مشکلاتی از قبیل کندی سرعت و هنگ کردن هم به همین خاطر است و من اسم این کار را خیانت می‌گذارم.

وی تصریح کرد: من به عنوان یک فرد احساسی و یا سخنران حرف نمی‌زنم، بلکه به عنوان بازرس وزارت ارتباطات نظر می‌دهم و این را با صدای بلند می گویم که راه اندازی مجدد تلگرام مساوی با خیانت به مردمی است که خون و رأی داده اند و می خواهند فرزندانشان را تربیت کنند.

تخصیص پهنای باند پایین به پیام رسان های ایرانی عامدانه است

حجت الاسلام بیاتی در خصوص مشکلات پیام‌رسان های داخلی اظهار داشت: در گفت‌وگو با مسئولان اپلیکیشن های پیام رسان به من اعلام کردند که پهنای باند بیشتری درخواست می‌کنیم؛ ولی وزارت ارتباطات پاسخ منفی می دهد، درحالی که این پهنای باند بدون هیچ هزینه ای به تلگرام داده شده، ولی به پیام‌رسان‌های داخلی با پرداخت هزینه داده می‌شود.

وی با اشاره به چگونگی اداره فضای مجازی در کشورهای پیشرفته بیان کرد: یک نکته جالب اینکه در تمام کشورهای پیشرفته مثل آلمان انگلستان و خود آمریکا اگر یک پایگاه اینترنتی یا مجموعه ای که تولید محتوا می‌کند و یا چیزی را آپلود را می کند، چون مخابرات و وزارت ارتباطات آن کشور از مراجعه مردم به آن سایت و دانلود مطالب سود می‌برد، بخشی از سود حاصله از دانلود و استفاده مردم از آن سایت را به تولید کننده این سایت‌ها می‌پردازند؛ اما در کشور ایران پایگاه های اینترنتی تولیدمحور هزینه آپلود می‌دهند؛ اما سود حاصل از دانلود را به آپلود کننده‌ها می‌پردازند و حال جای سوال است که چه سیاست‌هایی وجود دارد که نمی‌گذارند این اتفاق‌ها در ایران رخ دهد.

وی درباره راه اندازی مجدد شبکه پیام رسان تلگرام گفت: راه اندازی مجدد مجموعه ای که هیچ ارزشی برای کشور ما قائل نیست یک خیانت بزرگ است به این دلیل که صاحبان تلگرام حتی حاضر نیستند سرورهای این شبکه را در کشور ما بیاورند و در نتیجه تمام اطلاعات ما در خارج از کشور ثبت می‌شود.

وی در پایان خواستار هوشیاری به موقع مسئولان شد و گفت: امیدوارم مسئولان ضربه ای که از تلگرام خوردند را عنایتی الهی برای بیدار شدن خودشان بدانند، نه اینکه به بهانه مأنوس بودن مردم با تلگرام و وجود مشاغلی در فضای مجازی دوباره درصدد راه اندازی مجدد آن باشند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 15