عضو اتاق تبلیغ خراسان:برخورد با نجومی بگیران و ربای بانکی مصداق بارز “نهی از منکر”

کارشناس و پژوهشگر فرهنگی گفت: مسائل و مطالبات اقتصادی، مسائل خارج از دین نیست، انتقاد از ربای بانک‌ها، نجومی بگیران و واردات بی‌رویه نیز از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام مهدی بیاتی عضو اتاق تبلیغ خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت فرایند مطالبات فرهنگی از دولت اظهار داشت: برنامه‌ای دشمن برای ما چیده که ما را در سطوح اولیه نیازها درگیر می‌کند تا مردم فرصتی برای مطالبه نیازهای فرهنگی نداشته باشند.

وی دراین‌باره اضافه کرد: هرچند برای اغلب مردم جامعه ما معیشت مسأله اصلی آنها نیست، ولی حدود ۲۰ درصد از مردم جامعه که درصد درخور توجهی است درگیر مشکلات سخت معیشتی هستند، به دلیل تبلیغات گسترده ای که در این موضوع صورت می‌گیرد تا از حوزه فرهنگ غفلت شود، هرگاه به آن ۲۰ درصد ظلم می‌شود ذهن این ۸۰ درصد هم درگیر می‌شود و تبعا مطالبه آنها مطالبه‌ این ۸۰ درصد می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم درباره‌ راه‌حل مشکلات فرهنگی گفت: در اینجا دو کار باید انجام شود، در کنار مسائل فرهنگی، مسائل اقتصادی مردم را هم به‌صورت جدی مطالبه و پیگیری کنیم و چقدر خوب است افرادی که دردِ دین و حفاظت از مباحث فرهنگی دارند، فضایی به‌وجود آورند که مطالبه گران فرهنگی کشور، مطالبه گران اقتصادی آن گروه ۲۰ درصدی هم باشند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان در این‌باره افزود: برای مردم این تفکر حاصل شود افرادی که بیشترین نگرانی برای دین مردم دارند، نسبت به معاش و اقتصاد مردم هم غفلت ندارند و امر به معروف را منحصر در حجاب نمی‌دانند بلکه انتقاد از ربای بانک‌ها، نجومی بگیران و واردات بی‌رویه نیز از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.

مدیر موسسه فرهنگی و پژوهشی طهورا اضافه کرد: اگر این اتفاقات بیافتد حرف فرهنگی ما بیشتر خریدار دارد، زیرا در این صورت مردم می‌گویند او از زندگی من صحبت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاقی است که باید توسط گروه متدین بیافتد؛ دقیقا مثل قضیه کرمانشاه؛ مجموعه ای مثل سپاه پاسداران و نیروهای جهادی که آنقدر فحش و جسارت شنید و ضربه خورد، به خاطر واقعی بودن علاقه‌اش به مردم، پای کار ایستاد و کار اسکان موقت و ساخت کانکس‌ها را که قرار بود سه ماهه انجام دهد در ۴۵ روز به اتمام رساند و اکنون وارد مرحله اسکان دائم شده است؛ در حالی که دولت و شورای شهر و مجلس در حمایت از مردم کرمانشاه بیشتر و بهتر باید به میدان می آمدند.

وی همچنین با اشاره به مبانی توجه به مسائل اقتصادی و معنوی در قرآن اظهار کرد: مسائل اقتصادی و توجه به اشتغال، مسائل خارج از دین نیست، شما وقتی به جامعه ابلاغ و اعلام کنی که دغدغه دینت را دارم به‌معنای این است که دغدغه دنیایت را هم دارم، فراز نورانی «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه» هم مؤید همه جانبه بودن «دینداری» است؛ از این رو دستیابی به دنیای خوب و آخرت خوب هدف اصلی دینداری است.

حجت الاسلام بیاتی در پایان تصریح کرد: باید توجه داشت که مسأله معاش، مسأله اصلی و برتر نیست، بلکه نیاز پایه و اولیه‌ای است برای نیاز عالی و ارتباط با مبدأ خلقت؛ اینجاست که عبودیت، بیشتر حاصل می‌شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 4