حضرت فاطمه اسوه تمام خوبی ها است

حجت الاسلام محمد جواد نظافت یزدی استاد حوزه و دانشگاه،مسئول مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)و عضو اتاق فکر تبلیغ

حجت الاسلام محمد جواد نظافت یزدی استاد حوزه و دانشگاه،مسئول مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)و عضو اتاق فکر تبلیغ

 

حجت الاسلام نظافت با اشاره به تربیت فرزندان ازسوی حضرت فاطمه (س)، گفت: ایشان نشان دادند که امکانات زیاد دلیل بر موفقیت تربیت نیست بلکه در بسیاری موارد، وجود امکانات زیاد باعث شکست در تربیت فرزند شده است.

حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت،  در جشن میلاد حضرت فاطمه (س) که از سوی هیأت خیمه الانتظار در حسینیه للهیان مشهد برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زهرا (س)، گفت: ما به دینی تشرف پیدا کردیم که علاوه بر این که دستورالعمل‌هایی برای زندگی سعادتمندانه در اختیار ما قرار داده، الگوهایی نیز ارائه کرده است.

وی ادامه داد: دین کامل یعنی در کنار راهنمایی‌های خود، نمونه‌های عینی و عملی نیز نشان دهد؛ در واقع، با این کار، کارآمدی دین را نشان می‌دهد و حضرت زهرا (س) نمونه‌ای است که می‌توان هم در دنیا زندگی کرد و هم سعادتمند شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که عموم انسان‌ها یا گرفتار افراط می‌شوند و یا تفریط، عنوان داشت: برخی به در خط عبادت وارد می‌شوند و از خانواده و فرزندان خود غافل می‌شود، برخی نیز به عالم زندگی وارد شده و عبادات غفلت می‌کند و گروهی نیز در به هردو می‌پردازند ولی از سرنوشت دیگر مسلمانان غافل هستند؛ یعنی به مباحث کلان مسلمانان بی‌توجه هستند.

حضرت فاطمه (س)، مجموعه‌ای از خوبی‌ها

وی به شیوه زندگی حضرت زهرا (س) اشاره کرد و بیان داشت: وقتی در زندگی ایشان توجه می‌کنیم، ایشان را مجموعه‌ای از هر آنچه اسلام به عنوان خوبی مطرح کرده است، می‌بینیم که توانسته‌اند آن‌ها را در کنار یکدیگر جمع کنند.

حجت‌الاسلام نظافت، افرادی را که لذت‌های زندگی خود را در لذت‌های حیوانی محدود کرده‌اند را عقب تر از حیوانات دانست و تصریح کرد: کسانی که خود را این‌گونه محدود می‌کنند از حیوانات عقب تر هستند زیرا آنان دیگر چشم و هم چشمی ندارند و غصه‌های اضافی نمی‌خوردند.

تلاوت قرآن، لذتی برای تمام عمر

وی با بیان این که لذت‌هایی هم وجود دارد که مخصوص انسان‌هاست، عنوان داشت: تلاوت قرآن یکی از این لذت‌هاست که حضرت فاطمه (س) نیز می‌فرمایند یکی از لذت‌هایی که در دنیا دوست دارم، تلاوت قرآن است؛ کسی که از تلاوت قرآن لذت می‌برد، حتی در سن پیری نیز از آن لذت خواهد برد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: باید در جوانی لذت تلاوت قرآن، نماز شب، دعا، مناجات و اشک در پیشگاه پروردگار را چشید، اگر کسی در جوانی این اندوخته را نداشته باشد نمی‌تواند در پیری از آن استفاده کند.

کار در خانه عبادت است

وی ادامه داد: حضرت زهرا اهتمام زیادی به نظافت و فراهم آوردند فضایی مناسب در خانه داشتند، عبادات و مناجات مانع از خانه‌داری و فرزند داری ایشان نمی‌شد زیرا معتقد بودند که کار کردن در خانه هم افتخار است و هم عبادت اما متأسفانه امروز تهاجم فرهنگی به اندازه‌ای روی برخی تأثیر گذاشته که از مادر بودن گریزانند یعنی از فطرت انسانی خود فاصله می‌گیرند.

حجت‌الاسلام نظافت ادامه داد: راهی را که اینان امروز طی می‌کنند، غرب در صد سال پیش گذرانده؛ چنین افرادی وقتی هیچ مونسی نداشته باشند، خانواده، خدا و مناجاتی هم نداشته باشند، با حیوانات زندگی می‌کنند و انس می‌گیرند.

وی با تأکید بر این که ما به لطف حضور در این جلسات تحت تأثیر این جو قرار نگرفته‌ایم، تصریح کرد: ما باید وظیفه خود بدانیم که این افراد را با حضرت زهرا (س) آشنا کنیم، اگر ایشان را به معنای جامع به آنان معرفی کنیم، به طور قطع به فطرت انسانی خود بازمی‌گردند.

مصرف‌گرایی باعث عقب‌ماندگی می‌شود

این کارشناس مذهبی، کار را یکی از ارکان پیشرفت عنوان و خاطرنشان کرد: مشکل امروز ما در کشور این است که به دنبال راحتی هستیم و از کار کردن فراری؛ میزهای ادارات زیاد و بروکراسی طولانی تر می‌شود و این امر ما را به یک ملت مصرف گرا و عقب‌مانده تبدیل می‌کند. یکی از ارکان پیشرفت، کار است.

وی به شیوه رفتاری حضرت زهرا (س) در برابر امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و بیان داشت: ایشان در مقابل گرسنگی به حضرت علی (ع) شکایت نمی‌کردند، حاضر بودند خود و فرزندانش گرسنه باشند اما پیرمرد فقیر بخوابد. این‌ها برای عقل بشر قابل‌فهم نیست اما اگر باور داشته باشیم که با غذا خوردن جسممان سیر می‌شود و وقتی به دیگران غذا می‌دهیم روحمان را سیر می‌کنیم، این امر معنا پیدا می‌کند.

امکانات زیاد، عامل شکست تربیت فرزندان

حجت‌الاسلام نظافت با بیان این که حضرت زهرا نشان داد که داشتن امکانات باعث تربیت درست فرزند نمی‌شود، اظهار داشت: برخی خانواده‌ها معتقدند اگر بهترین امکانات را در اختیار فرزند خود قرار دهند به درستی تربیت می‌شود اما در بسیاری موارد، همین امکانات زیاد عامل شکست تربیت فرزند می‌شود که هم بلای جان پدر و مادر و هم آفتی برای جامعه می‌شود؛ حضرت زهرا (س) نشان داد که موفقیت در تربیت فرزندان مشروط به امکانات نیست.

وی به افزایش آمار طلاق اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی آن این است که معرفت‌ها کمرنگ شده و سبک زندگی‌ها در حال غربی شدن است، فضای شاداب زندگی از بین می رود و در ۵۰ سال آینده خواهیم دید که کودکان نمی‌دانند خاله، عمو، عمه و دایی چیست!

این استاد دانشگاه ادامه داد: خانه سالمندان یکی از همین اثرات تغییر سبک زندگی است زیرا در فرهنگ ما، مادران و پدران سالمند، ارزشمند هستند و وسیله رسیدن انسان به خدا، هرچه سن آنان بالاتر می رود ارزش آنان نیز بیشتر می‌شود اما در آن فرهنگ، پدر و مادر تا زمانی که بتوانند به آنان خدمت کنند مفید هستند و پس از آن باید از مسیر لذت آنان خارج شوند.

وی با اشاره به این که باید مراقب بود تا تحت اثر تهاجم‌ها، این ارزش‌ها را از دست ندهیم، تأکید کرد: آنان که این ارزش را درک نکرده‌اند در مقابل آن نیز پاسخگو نیستند اما ما که آن را درک کرده‌ایم، اگر از دست بدهیم در روز قیامت و در پیشگاه آنان شرمنده خواهیم بود؛ باید تمام تلاش خود را برای جذب کسانی که این ارزش را نمی‌شناسند، به کار گرفت.

فرهنگ حضرت زهرا (س) غریب است

حجت‌الاسلام نظافت با بیان این که تمام هیاهوی وهابیت، آمریکا، اسرائیل و غرب برای جلوگیری از رسیدن پیام حضرت زهرا (س) است، تصریح کرد: ما در دنیا رسانه‌ای نداریم، حتی رسانه‌هایی که به اسم شیعیان در حال فعالیت هستند، به جای آن که با زیبایی‌های دین مردم را دعوت کنند، همواره با درگیری‌های لفظی و فحاشی خود را به دیگران عرضه می‌کنند.

وی با بیان این که فرهنگ حضرت زهرا (س) حتی در کشور خودمان هم برای بسیار ناشناخته و غریب است، عنوان داشت: آنان هر طور که بخواهند حرف‌ها را منتقل می‌کنند، بستن شبکه‌های جمهوری اسلامی و جلوگیری از پخش آن مصداق همین عمل است، ما باید همت کنیم تا حضرت زهرا را از غربت خارج کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 8