شیعه با نام فاطمه(س) زنده است

  استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که موجودیت، تفکر و هویت شیعه از برکت فاطمه زهرا(س) است، تصریح کرد: اگر به فاطمیه ارج بنهیم و آن را تعظیم کنیم، به موجودیت خودمان ارج گذاشته ایم.به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علوی بروجردی، در جمع طلاب و روحانیون، با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س)، در سخنانی گفت: حضرت فاطمه (س) هویت شیعه است و امام صادق می فرمایند “اسوه من فاطمه زهرا(س) است”، یا امام حسن عسکری(ع) در روایتی می فرمایند” نحنُ حججُ اللهِ علی خَلقِهِ وَ جَدّتنا فاطمه حجهُ اللهِ علینا / ما حجج الهی بر بندگان هستیم و جدۀ ما فاطمه حجت الهی بر ما است”؛ تعبیر حجت نسبت به صدیقه طاهره(س) نشان دهنده مقام شامخ آن حضرت بوده و همه ائمه(ع) به وجود چنین مادری افتخار می کنند.

وی با بیان این که فاطمیه نشان دهنده مصائب اسلام است که منحصر به عاشورا نبود، ابراز داشت: امروز هم این مصائب وجود دارد و ما با میراث داران کسانی که درب خانه فاطمه زهرا(س) را آتش زدند، مواجه ایم و باید در مقابل آنها بایستیم.

هویت و موجودیت شیعه

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که موجودیت، تفکر و هویت شیعه از برکت فاطمه زهرا(س) است، تصریح کرد: اگر به فاطمیه ارج بنهیم و آن را تعظیم کنیم، به موجودیت خودمان ارج گذاشته ایم.

آیت الله علوی بروجردی با تاکید بر لزوم حفظ فاطمیه، یادآور شد: موجودیت شیعه جز با بزرگداشت فاطمه زهرا(س) و ایام فاطمیه، قابل حفظ شدن نیست و زنده ماندن شیعه به زنده بودن یاد و نام فاطمه است؛ بنابراین کمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم آن است که حافظ این میراث باشیم.

 عاشورای فاطمی

وی با اشاره به اهمیت عزاداری ایام فاطمیه، افزود: امروز برخلاف گذشته عزاداری فاطمیه به امری رایج و دایر تبدیل شده است؛ به طوری که در سالروز شهادت زهرای اطهر(س)، علاوه بر قم، در بسیاری از شهرها، عاشورای دیگری برپا می‌شود؛ البته، در گذشته، عزاداری فاطمیه در میان اهل علم رایج بود، اما به شکل امروز فراگیر نشده بود.

تلاش بیهوده دشمنان و مغرضان

این استاد حوزه، به تلاش دشمنان برای کمرنگ کردن عزای فاطمی اشاره کرد و گفت:  شُبهه افکنی دشمنان و مغرضین در قضیه شهادت فاطمه زهرا(س) نتیجه معکوس داده؛ به گونه ای که این مسئله باعث شد تا با استناد به کتب اهل سنت، جایگاه حضرت بیش از پیش تبیین شود و محققان، گوشه‌ای از اتفاقات مختلفی که بر آن حضرت گذشته، از سقط محسن و آتش زدن درب، تا اجتماع پشت در خانه و کشاندن علی بن ابی طالب(ع) به مسجد را تقریر ‌کنند.

 آیت الله علوی بروجردی ادامه داد: تلاش برخی بزرگان اهل سنت و تشکیک آنها، سبب شد که محققان در مقام پاسخ بر آیند و این اشکالات برای ما امری مبارک بود؛ چرا که کتاب‌ها و تحقیقاتی که امروزه در مورد فاطمه زهرا(س) نوشته می‌شود، بسیار کامل‌تر از کارهایی است که قبلا انجام شده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر آنها می‌گویند شهادت حضرت زهرا(س)، افسانه است، ما هم می‌گوییم ای کاش این گونه بود و ننگ آن تا قیامت بر دامن مسلمانان نمی ماند.

عاشورا؛ نتیجه جنایات مدینه

آیت الله علوی بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود، عاشورا را نتیجه جنایات مدینه دانسته و گفت: کسانی که امروز می‌خواهند در مقابل تندروی‌ها و شبکه‌های بزرگ ترور بایستند و یا به آسیب شناسی این مسئله بپردازند که چرا دنیای اسلام به این روز افتاده و به عنوان یک دین خشن و بی‌منطق معرفی می شود، متوجه خواهند شد که اساس این مسائل به صدر اسلام بر می‌گردد.

 تغییر معیارها بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)

وی با بیان این که در زمان پیغمبر(ص) معیارها، همان معیارهای دینی بود، اما پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) علایق و معیارهای سیاسی حاکم شد، ابراز داشت: در فاصله کمی بعد از رحلت پیامبراعظم(ص)، اسلامی که ایشان منادی آن بود و عمار یاسرها برایش ‌جنگیده بودند، به اسلامی تبدیل شد که پسر ابوسفیان در راس آن قرار گرفت. تا آنجا که معاویه بعد از صلح با امام حسن مجتبی(ع) به صراحت به مردم می‌گفت “من با علی و حسن بن علی نجنگیدم، تا شما نماز بخوانید، روزه بگیرد و یا دیگر احکام دینی را بجا آورید، بلکه من ‌خواستم حاکم بلا منازع شما باشم”!!!

این استاد حوزه با یادآوری این که صلح امام مجتبی(ع)، رسوایی بنی امیه را رقم زد، گفت: دشمنی بنی امیه با خود رسول الله(ص) و اصل دین بود و رفتار آنان در زمان حیات پیغمبر(ص) شاهدی بر این مدعاست. امام صادق(ع) نیز فرمود “علت این که ما مظلوم شدیم، همین بود که منتسب به پیغمبر(ص) هستیم”.

فدک؛ نمونه ای از ظلم بر عالم اسلام

وی همچنین با اشاره به جریان فدک، خاطرنشان کرد: فدک بهانه و فرصتی بود که زهرای مرضیه(س) از آن استفاده کرد تا بگوید چه ظلم بزرگی بر اسلام و مسلمین روا داشته شده. مسئله گرفتن فدک در ظلم گرفتن یک ملک از مالکش خلاصه نمی شود، بلکه نمونه‌ای از ظلم گسترده‌ای بود که بر دنیای اسلام وارد می شد و حضرت از این طریق، نقشه های دشمنان را بر ملا کرد.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به این که اگر سلایق و علایق شخصی افراد، جایگزین معیارها و ملاک‌های الهی نمی شد، دنیای اسلام با این همه فاجعه مواجه نبود، تصریح کرد: عاشورا شعاعی از حادثه‌ای است که در مدینه واقع شد. اگر در کربلا آتشی به خیمه‌ها اصابت کرد، در واقع ادامه همان آتشی بود که آنها بر درب خانه فاطمه زدند.

تقدم شعائر الهی بر آداب و رسوم ملی

استاد حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود به تلاقی ایام فاطمیه و نوروز اشاره کرد و گفت: مردم اهل بیتی ایران اسلامی به خاطر اعتقاداتشان، همواره رعایت شعائر الهی را مقدم بر آداب و رسوم ملی می دانند.

وی یادآور شد: در گذشته، بارها، محرم و صفر با عید نوروز، مصادف شده و در هیچ زمانی مردم مومن و متدین ایران اسلامی، مظاهر نوروز و عید را مقدم بر عزاداری سیدالشهدا(ع) نکرده‌اند و امسال نیز با حفظ حرمت فاطمیه، با تمام وجود نسبت به ساحت مقدسه حضرت زهرا(س) ادای احترام کرده و به عزاداری پرداخته و درس خود را خوب پس خواهند داد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 4 =