عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان:سیره سیاسی و علمی حضرت زهرا کمتر مورد بررسی قرار گرفته است

حجت الاسلام عزیزی گفت: اگر بخواهیم تعریف مختصری از خطبه فدکیه جضرت زهرا(س) بیان کنیم، باید بگوییم متن آن مقاله ای است که می تواند خلاصه کل نهج البلاغه امیرمؤمنان(ع) باشد.

حجت الاسلام رضا عزیزی؛ عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان شامگاه دوشنبه در سخنرانی خود در بارگاه منور رضوی که با موضوع «سیره فاطمی و مطالبات انقلابی» در رواق مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، صلوات را شعار مهم شیعیان دانست و گفت: فرستادن صلوات بلند یکی از بیماری های بزرگ جامعه که همان نفاق و دورویی است را نابود می کند چرا که اگر همه ما زیر پرچم پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان حرکت کنیم، شاخص ما اهل بیت(ع) خواهند بود و دعواهای ما با دیگران حل و فصل خواهد شد.

عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت توجه به خواص زیارت امام هشتم(ع) اشاره و اظهار کرد: زیارت امام هشتم(ع) یک فرصت استثنایی برای ماست. از امام رضا(ع) روایتی داریم که برای ما مأموریتی را مشخص کرده و فرموده اند «زیارت من نزد خداوند تبارک و تعالی معادل هزار حج واجب خانه خدا ثواب دارد.»

وی در بیان توضیحات پیرامون این روایت شریف، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در جامعه ما به وفور دیده می شود، به ویژه در فضای مجازی این است که باور برخی احادیث برای ما سنگین است. در سخنان ائمه اطهار(ع)، راه حل درک این روایات، پرسش از امام معصوم(ع) و یا علما بیان شده است. خوشبختانه امروز آستان قدس رضوی این زمینه را فراهم کرده که در هر لحظه ای از شبانه روز، شاگردان مکتب ایشان پاسخگوی نیازهای معنوی و فکری امت اسلامی هستند.

حجت الاسلام عزیزی لازمه کسب ثواب زیارت امام هشتم(ع) را معرفت نسبت به آن حضرت معرفی و خاطرنشان کرد: معرفت نسبت به امام(ع) به آسانی حاصل نمی شود. برخی بزرگان نقل کرده اند که برای یک حاجت گاهی ۲ هزار مرتبه به زیارت حضرت مشرف شده اند و آن حاجت، کسب معرفت نسبت به امام هشتم(ع) بوده است؛ چرا که آشنا شدن با وجود حضرات معصومان(ع) لازمه بهره مندی از ایشان است.

حجت الاسلام عزیزی در بخش اصلی سخنان خود با اشاره به سیره سیاسی حضرت زهرا(س)، به تبیین ابعاد شخصیتی آن حضرت پرداخت و گفت: یکی از ابعاد مهم شخصیت ایشان، بعد علمی ایشان است که متأسفانه خیلی نسبت به آن توجه نشده است. حضرت زهرا(س) دو خطبه دارند که یکی تحت عنوان خطبه «فدکیه» مطرح شده و دیگری خطبه ای که ایشان برای زنان مدینه سخن می گویند و از مردان نامرد مدینه گلایه می کنند.

وی افزود: یکی از مهم ترین پیام های این خطبه برای جامعه بشری این است که زنان در جهت گیری و مسیر سعادتمندی و کمال و حرکت صحیح مردان نقش کلیدی و اساسی دارند و از همین روست که حضرت زهرا(س) در جمع زنان مدینه از مردان این شهر گلایه فرمودند.

عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تعریف مختصری از خطبه فدکیه جضرت زهرا(س) بیان کنیم، باید بگوییم متن آن مقاله ای است که می تواند خلاصه کل نهج البلاغه امیرمؤمنان(ع) باشد چرا که ابعاد گوناگونی در این خطبه مطرح شده است. اندیشه های بلند حضرت زهرا(س) امروز در اختیار ماست که باید از آن استفاده کنیم.

حجت الاسلام عزیزی تصریح کرد: سراسر زندگی حضرت زهرا(س) مملو از حرکات، حضور و برخوردهای سیاسی است و خود جریان سقیفه و برخورد حضرت زهرا(س) با این جریان به دو بعد اشاره دارد؛ اولا جریان سیاسی سیره ایشان و دیگری سیره انقلابی آن حضرت.

وی افزود: در قانون و معارف اسلامی، اصل بر این است که تا زمانی که مرد در خانه باشد، زن حق ارتباط با نامحرم ندارد اما امیرمؤمنان(ع) که مرد مردان عالم بودند، در خانه حضور داشتند و حضرت زهرا(س) سه بار از پشت درب با نامحرمانی که دشمن هم بودند، سخن گفتند. علت این جریان چه بود؟ رابطه امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) در جریان اتفاقات پس از سقیفه از جنس رابطه امام و مأموم بود و در نتیجه از این نگاه باید مسأله را بررسی کرد. این یک رابطه سیاسی است.

عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان یادآور شد: امام راحل می فرمودند «گریه ما برای اهل بیت(ع) یک گریه سیاسی است که بنیانگذار آن حضرت زهرا(س) است» اما متأسفانه با وجود تمام بصیرتی که در جامعه ما وجود دارد، از این بعد به سیره حضرت زهرا(س) توجه نشده که وقتی شخصی پدرش را از دست می دهد، یا در خانه گریه می کند و یا بر سر مزار پدرش؛ اما حضرت زهرا(س) کاری کردند که گریه ایشان مایه رنج جریاناتی شده بود که محتوای آن ها افشا شده بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 7 =