لزوم حفاظت از درختان و منابع طبیعی کشور

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی با اشاره به لزوم حفظ درختان و منابع طبیعی کشور از اهمیت رسیدگی به منابع طبیعی در متون دینی یاد کرد.

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی امروز در دیدار با جمعی از مسؤولان سازمان جنگل ها و مراتع کشور که به مناسبت هفته درختکاری برگزار شد، با بیان این که در قرآن کریم خداوند وظایف ما را در مقابل منابع طبیعی مشخص کرده است، اظهار داشت: خداوند در سوره قاف می فرماید «ما برای شما آب مبارکی از آسمان نازل کردیم و با آن باغ های میوه و دانه چیده شده رویاندیم».

وی افزود: انسان نیز باید در مقابل این مسأله مراقب نعمت بزرگ آب باشد و آن را موجب برکت دانسته و از ضایع کردن این نعمت بزرگ خودداری کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: فردی در مقابل پیامبر گرامی اسلام(ص) وضو گرفت و از ایشان در مورد صحت وضوی خود سؤال کرد که حضرت فرمود عمل تو خوب بود ولی یک عیب داشت، و آن هم این بود که در آب اسراف کردی چراکه وضو گرفتن نیاز به این قدر مصرف آب ندارد.

وی با اشاره به این که در اسلام مسائل مختلف به ظرافت تمام بیان شده است، اظهار کرد: خداوند دستور العمل همه ما در قرآن بیان کرده است، از جمله یکی از فلسفه های آب که در قرآن بیان شده رویش گیاهان است.

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی بیان داشت: امام سجاد(ع) فرمودند «هرچیزی حقی بر گردن انسان است که از جمله آنها حقوق درختان و منابع طبیعی است»، بنابراین باید محیطی داشته باشیم که مردم بتوانند حداکثر استفاده را داشته باشند و درختکاری نیز از جمله مسائلی است که احیا کننده است.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم و روایات ریزترین مسائل کشاورزی و درختکاری و فلسفه لزوم کشاورزی و سرسبز نگه داشتن زمین ها اشاره شده است، به عنوان مثال در مورد نخل بیانات عجیبی داریم از جمله این که سید درختان است، از درک نسبی برخوردار است و در برخی رفتارها شبیه انسان است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که درختکاری کردن برای جامعه نشاط آور است، ابراز داشت: امیدواریم شما در این زمینه بتوانید حداکثر موفقیت را داشته باشید و بدانید کار شما بسیار ارزشمند است.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 9 =