حوزه برجستگی اسلام را تبیین کند | رسالت حوزه رساندن معارف به جان جوانان است

حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی تأکید کرد: حوزه زمانی می تواند کرسی آزاد اندیشی داشته باشد که مکاتب دیگر را به خوبی ادراک و تحلیل و برجستگی اسلام نسبت به مکاتب دیگر را تبیین کند.

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که نبوت پیامبران درجات دارد، گفت: سلسله انبیا و مرسلین متفاوت هستند، در بین پیامبران ۵ نفر یعنی حضرت نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و پیامبر خاتم اولوالعزم بودند.

وی افزود: پیامبر اولوالعزم همگانی است اما همیشگی نیست اما پیامبر خاتم همگانی و همیشگی است، انبیای دیگر دو رسالت داشتند که تتمیم نور خود و برتری نور آن ها نسبت به ادیان معاصر بوده است اما پیامبر اسلام افزون بر این دو رسالت، رسالت برتری مکتب تا روز قیامت است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: این رسالت را بر عهده حوزه های علمیه و علما قرار دادند و علمای دین موظف هستند کاری کنند که تمام معارف قرآن کریم روشن شوند و بکوشند که نسبت به مکتب های دیگر برتری وجود داشته باشد، کرسی های آزاد اندیشی در مرحله داخلی و بین المللی باید پیگیری شده و کنگره ها و و مناظره بین ادیان هم در حوزه منطقی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: حوزه زمانی می تواند کرسی آزاد اندیشی داشته باشد که مکاتب دیگر را به خوبی ادراک و تحلیل و برجستگی اسلام نسبت به مکاتب دیگر را تبیین کند، اگر دست انسان پر باشد موفق است اما اگر دست او پر نباشد رهاورد کرسی آزاد اندیشی بعد از چند جلسه تکفیر و تفسیر است و با این موارد نتیجه ای حاصل نمی شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که باید اسلام را به تمام شئون آن تبیین، تکمیل  و برجسته کنیم، ابراز داشت: دشمن نیز در این ۳ جبهه فعالیت می کند و با ایجاد شبهه جلوی فهم افراد را می گیرد، یا در متن قرآن شبهه ایجاد می کنند، یا قرآن را در ردیف دیگر کتب قرار می دهند یا شبهه ای ایجاد می کنند که جوانان توانایی درک آن را نداشته باشند.

وی عنوان کرد: دشمنان در بیانات اهل بیت(ع) شبهه ایجاد می کنند و افراد را فریب می دهند، اگر اندیشه و فکر نقل و انتقال شود فضا حقیقی خواهد بود نه این که مجازی باشد، ما با غده بدخیم فضای حقیقی رو به رو هستیم که جلوی چشم جوان را می گیرد و نمی تواند نور را ببیند.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: رسالت حوزه این است که حرف ها و معارف را به جان جوانان برساند، خداوند انسان را خالی الذهن خلق نکرده بلکه صاحب خانه را در خانه مستقر کرد و به همه فرمود مهمان هایی دعوت کنید که با صاحب خانه بسازد و اگر این چنین شد سعادت دنیا و آخرت نصیب انسان می شود.

وی اضافه کرد: انسان صاحب خانه دارد و باید علمی تهیه کند تا با صاحب خانه بسازد، علمی باید در حوزه و دانشگاه خوانده شود که با صحب خانه بسازد، در این صورت از انسان بر می آید که نور را تمام کند و کرسی آزاد اندیشی و کنگره بین المللی داشته باشید و حرف قرآن و عترت را به جهانیان برسانید.

حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: جهاد در راه خدا باید در دستور کار انسان باشد که از جمله آن جهاد فرهنگی، جهاد علیه شبیخون فرهنگی، جهاد شخصی و عمومی است، این جمله که علما وارثان انبیا هستند نسبت به ما حالت انشایی پیدا می کند یعنی بکوشید ارث ببرید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 16