علم بدون عمل مانند در جا زدن است

استاد سطح عالی حوزه علمیه علم بدون عمل را مانند در جا زدن خواند و گفت: امیرمومنان(ع) در مورد اهمیت عمل پس از کسب علم می فرمایند که اگر کسی بیشتر بداند اما عمل نکند بار خود را سنگین تر کرده است. چنین فردی درجا می زند و به هیچ جا نخواهد رسید.

آیت الله سید جعفر سیدان در جلسه درس اخلاق که در بیت وی برگزار شد با قرائت آیه «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و قولوا  قولا سدیدا» گفت: انسان نباید فکر کند که صحبت های او دارای اثر و ثباتی نیست و تنها حرف هایی است که در فضا منتشر می شود. او باید بداند که گفتارش ثبت و ضبط می شود و آثار آن به خودش باز می گردد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به ضرورت عمل به تذکرات الهی افزود: اگر انسان عمل نکند ولو به خوبی هم حرف ها و نکات را بلد باشد نتیجه‌ای برایش حاصل نخواهد شد. امام موسی ابن جعفر(ع) انسان شایسته را که مورد لطف خداوند است دارای سه صفت می دانند.

وی خاطر نشان کرد: اولین آن علمی است که نیاز جهل او را برطرف کند. دومین آن عقلی است که او را در برابر هواهای نفسانی کفایت کند و سومین آن بی نیازی است که ترس از فقر را از درون او می زداید.

آیت الله سیدان با ذکر روایتی از امیرمومنان(ع) در مورد اهمیت عمل پس از علم تصریح کرد: ایشان می فرمایند که اگر کسی بیشتر بداند اما عمل نکند بار خود را سنگین تر کرده است. چنین فردی درجا می زند و به هیچ جا نخواهد رسید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 3