تحقق “حمایت از کالای ایرانی” نیازمند عزم جدی مردم و مسؤولان است | وابستگی به خارج تبعات غیر قابل جبران خواهد داشت

 حضرت آ‌یت الله مکارم با تأکید بر تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی برای عدم وابستگی به خارج گفت: وقتی وابسته به خارج شویم مشکلات جدی ایجاد شده و کل نظام اقتصادی گرفتار می شود.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب و با بیان این که آسان گیری در زندگی یک اصل اساسی اجتماعی است، گفت: اگر افراد جامعه آسان گیر باشند در صورتی که تفاوت مختصری بین کالای ایرانی و خارجی وجود داشته باشد می توانند از تولیدات داخل حمایت کنند.

وی افزود: مسائل اجتماعی مانند حلقه های زنجیر به هم پیوسته هستند که باید برای حل همه آن ها برنامه ریزی کرد، یکی از راه های حمایت از تولید داخل این است که فرهنگ سازی کنیم مردم از اجناس داخلی استفاده کنند و بدانند که اشتغال جوانان و راه افتادن کارخانه ها وابسته به حمایت از کالای ایرانی است و اگر اجناس خارجی استفاده شود جوانان بیکار، کارخانه ها ورشکسته و وابستگی به خارج بیشتر می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تحقق حمایت از کالای ایرانی را دارای عوامل متعدد دانست و اظهار داشت: یکی از عوامل مهم حمایت کیفیت است و اجناس داخلی باید از کیفیت لازم برخودار باشند، برای حمایت از تولید ملی به اندازه فرهنگ سازی حمایت از جنس داخل باید برای افزایش کیفیت تولیدات فرهنگ سازی شود.

وی ادامه داد: مردم برخی تولیدات مانند برنج ایرانی را بر خارجی ترجیح می دهند چون دارای کیفیت است، اگر کیفیت لازم وجود داشته باشد مردم سراغ اجناس دیگر نمی روند؛ موضوع دیگر قیمت های بالا اجناس داخلی است، وقتی بانک ها سود بالا را می گیرد کارخانه مجبور به گران تر فروختن می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید برای حل معضلات بانک ها و رفع موانع تولید داخلی باید چاره اندیشی جدی کرد، ابراز داشت: وقتی اجاره ها و مواد غذایی جامعه گران باشد کارگر هم مجبور می شود که گران تر کار کند.

وی عنوان کرد: مسأله دیگر قاچاق است که باید از آن جلوگیری کرد، اخیرا شنیده شده که قاچاق قانونی می کنند که عجیب است، به عنوان مثال جنس خارجی را به عنوان ایرانی برای ادارات تهیه می کنند، اگر از داخل به خارج روی بیاوریم وابستگی بیشتر می شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وقتی وابسته به خارج شویم مشکلات جدی ایجاد می شود و کل نظام اقتصادی گرفتار می شود، اندیشمندان باید بنشینند و حلقه های زنجیر حمایت از تولید ملی  را بررسی کنند، فرهنگ سازی خوب است اما به تنهایی حل مشکل نمی کند و باید همه عوامل را در نظر گرفت.

وی با بیان این که یکی از مشکلات وابستگی به خارج فضای مجازی است، اضافه کرد: فضای مجازی بیگانه درصدد کشاندن معاملات به عرصه مجازی هستند تا وابستگی بیشتر به خارج ایجاد کنند، امیدواریم که اگر بنای جدی برای حل مشکلات اقتصادی وجود دارد درباره تمام جوانب اندیشیده شود، نباید تنها به نفع امروز نگاه کرد بلکه باید آینده خود و فرزندان را در نظر بگیریم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین در ابتدای سخنان خود با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره اهمیت آسان گیری در زندگی گفت : بسیاری از مشکلات و پرونده ها به دلیل سخت گیری های کوچک است، متأسفانه در فضای خانوادگی هم سخت گیری هایی وجود دارد که نباید باشد، باید زندگی را آسان گرفت. سخت گیری ها مایه بدبینی و نزاع است و آسان گیری سبب محبت در جامعه می شود.

وی افزود: سخت گیری سبب درگیری و اختلاف می شود و اصل در اسلام بر آسان گیری است و احکام و قوانین اسلام بر همین اساس است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 5 =