تفکر حوزه جدای از انقلاب و سیاست تهدید کننده است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: این طرز تفکر که فقط حوزه ما حوزه علمی باشد و با انقلاب و سیاست کاری نداشته باشد تهدید کننده حوزه ها است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ظهر امروز در مراسم عمامه گذاری طلاب و تقدیر از ممتازین تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: محصول دانشگاه رضوی طلبه فاضل و برخوردار از علم و عمل صالح و تاثیر گذار اجتماعی است.

وی افزود: امروز روحانیت در سه عرصه علم افزایی، تبلیغ دین و اجرای احکام دین فعالیت می کند که آغاز کننده آن علم افزایی، دومین عرصه آن  تبلیغ دین و رساندن معرفت به جامعه و سومین حرکت آن نیز اجرای دین است که در هر سه عرصه نکته دانش و دانش افزایی مسئله مهمی است و نیاز به کار های بیشتری دارد.

رییس هیأت امنا دانشگاه علوم اسلامی رضوی به تفاوت های عصر حاضر و علما گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: امروز فقه حکومت می کند که به این دلیل با پرسش های بسیاری در زمینه های اجتماعی و فرهنگی و مسائل تربیتی رو به رو می شویم که در همه زمینه های مورد نیاز به پاسخ های اجتهادی تمدن ساز احتیاج داریم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: حوزه و دانشگاه ما ضمن این که باید به گنجینه هایی که در اختیار دارد توسل کند، باید کار مضاعف که پاسخگوی جامعه امت و مردم اسلامی است انجام دهد و ما باید حوزه ها را نسبت به اندیشه های نادرست محافظت کنیم.

وی ادامه داد: شناخت نیاز جامعه و گام برداشتن در راه حل این مشکلات گامی جدی است که باید در راه حل شدن مشکلات از سوی حوزه ها و دانشگاه ها برداشته شود که این امر یک نیاز اساسی است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: طبق آمارها، جوانان به ویژه در مغرب زمین گرایش جدی به معنویت، اسلام و اهل بیت دارند که این گرایش یک تحلیل نیست و مبتنی بر یک آمار بسیار دقیق و نظرسنجی ها است و رساندن پیام دینی آنچنان که ظرفیت های جامعه می پذیرد امری بسیار مهم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به راهکار قرآن برای مبلغان اشاره و ابراز کرد: طبق آیات قرآن مبلغان باید تقوای الهی را رعایت کنند و از کسی غیر خدا نترسند چرا که انسان دلداده به خدا باید با قول سدید نسبت به ارزش های دینی ایستادگی و مقاومت کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: انسان باید فهم شجاعانه داشته باشد و ما تاکنون تنها عمل شجاعانه را درک کرده بودیم و این که انسان شجاعانه بفهمد و تحت تاثیر نباشد و تعریف فهم شجاعانه این است که انسان بتواند واقعیت را مطابق با شناخت و آن چه که لازم است درک کند و به آن عمل کند به سخنان خود ادامه داد.

تو لیت آستان قدس رضوی به مسائل تهدید کننده حوزه های علمیه اشاره و اظهار کرد: آنچه که حوزه های علمیه ما را تهدید می کند سکولاریزم  الحادی نیست، چون شناخت و معرفت و مبانی حوزه ها و دانشگاه ما امروز مبتنی بر نگاهی توحیدی و الهی است، سکولاریزم معنوی نیز به هیچ عنوان تهدید کننده محافل علمی و فرهنگی ما نیست چرا که ما نگاهمان مبتنی بر عرفانی غنی است که نسخه جامع این عرفان دعای امام حسین (ع) در روز عرفه است.

وی افزود: آنچه که حوزه ما را تهدید می کند سکولاریزم اجتماعی است که نگاه به دین به عنوان عمل شخصی نه به عنوان اداره کننده زندگی انسان مدرن امری تهدید کننده است و نگاه به حوزه که فقط حوزه ما حوزه علمی باشد و با انقلاب و سیاست کاری نداشته باشد تهدید کننده حوزه ها است.

رییس هیأت امنا دانشگاه رضوی تصریح کرد: ما نیاز به دانشجوی اثرگذار که در جامعه بتواند فریاد حق طلبی بزند داریم و در حال حاضر حوزه و دانشگاه ما مجموعه ای از منورالفکران و روشنفکرانی است که خود رصد می کنند و خوب می فهمند قبل از این که دیگران بفهمند و این معنای درست روشنفکری است و روشنفکر کسی نیست که به فرهنگ و تمدن ما نگاه نکند و دلداده غرب باشد.

تولیت آستان قدس رضوی یکی از مشکلات جامعه را ناسالم متولد شدن جریان روشنفکری در جامعه دانست و عنوان کرد: روشنفکر ما به جای این که نگاهش به سمت داشته های دینی باشد دست نیاز به سمت مغرب زمین دراز کرده است و این برخلاف جریان اسلامی کشورهای همسایه ما است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان سخنان خود گفت: آنچه که رهبر انقلاب به بنده و طلاب بارها و بارها هشدار داده اند، اندیشه و عمل انقلابی است که نگاه به مسائل باید انقلابی باشد که این امر راه برون رفت ما از بسیاری از مشکلات است و این نوع نگاه در مسائل حوزه و انقلاب بسیار اثربخش و گره گشا خواهد بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 13