برخی نکات مهم و اثرگذار بر تبلیغات دینی(۲)

د)ضرورت تعمیق باورها وخرد ورزی درسطح جامعه: متاسفانه درحال حاضر دوامر درتبلیغ درحال شکل گیری وتشدید است۱-ترویج احساسات۲-ترویج مخالفت با نظام مقدس  جمهوری اسلامی

باید در مسایل اعتقادی به مخاطبان آگاهی بیشتری داد و اندیشه های آنان را افزون وبارور نمود.

ه)روزآمد بودن  اطلاعات مبلغان از اوضاع اجتماعی: متاسفانه اطلاعات غالب مبلغان ما از مسائل روزونیازهای تبلیغی جامعه،دقیق وبروزنیست.

یکی از راههای شناخت مردم و جامعه ونیازهای ایشان داشتن مشاوره های خانواده و تربیتی توسط مبلغان و روحانیون است.

و)هدفمندی وموفقیت در تبلیغ:

مبلغان برای توفیق هرچه بیشتر خود باید توانمندی پاسخگویی به شبهات وپرسشهای دینی مردم را نیز درخود تقویت کنند.

تهاجم به فرهنگهای مهاجم ومخالف ضد دینی بجای انفعال ودفاع صرف در توفیق مبلغان نقش بسزایی دارد.

آگاهی دادن به جامعه وبیان مباحث آگاهی بخش از ابزارهای توفیق درتبلیغ میباشد.

طرح مباحث قرانی که بازندگی روزمره افراد ارتباط دارد زمینه ساز یک تبلیغ موفق است.

تبیین محاسن کلام اهل بیت (ع) ونکات ارزشمند ونجات بخش بیانات این علمهای هدایت  در توفیق تبلیغ نقش بسزایی دارد.

برخی تبلیغات دینی بی قاعده وبدون چشم اندازوهدف روشنی صورت میگیردوفقط صرف یک انجام تکلیف زودگذراست.که باید بجای این امر مبلغان برای تبلیغات دینی خود هدفگذاری نموده و چشم اندازی را تعریف  ومشخص نمایند.

تبلیغ ما باید هدایت به دین حق باشد.

مبلغ برای موفقیت باید سه ویژگی را درخود نهادینه کند:۱-اندیشمند باشد۲- دانشمند باشد ۳-دانش پرور باشد.

به آفات وآسیبهای عملی وشبهات روز توجه شود.

مبلغان باید عالم وعامل به آنچه میگویند باشند

رفتارمبلغان باید دینی وزاهدانه باشد(تاموجب تاثیر بیشتر گفتارشان گردد)۱/۳/۸۹

درتبلیغ باید زبان نرم ولطیف داشت.

ز)اهمیت محتوای علمی و اخلاقی منبرها وغنی بخشیدن به آنها: برای رشد طلاب درعرصه تبلیغ به جای ارائه مطالب به ایشان،بایستی موضوعات وسرنخهای تبلیغی را به آنان داد تا خود بتوانند با بهره گیری از استعداد خویش ،تبلیغ موفق وروزامد ی داشته باشند

باید با معضلات فرهنگی ،سیاسی، اجتماعی برخورد صحیح تبلیغی داشت ومنطق را حاکم بر فضا نمود۱۱/۲/۸۹

ح)نیازهای روزجامعه واولویتهای تبلیغی:

برخی معضلات جامعه که نیازمند لحاظ نمودن آن در تبلیغات دینی هستیم عبارتند از:گسترش بی عفتی وبی حجابی،رواج طلاقها وسردی روابط میان زوجین بعلت مسایل مختلف خصوصا عدم درک یکدیگر وفقدان ارتباط مناسب میان همسران ، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی وارتباطات نامشروع…

بایستی نیاز افراد به دین وارزش دین وآثار وضعی دینداری بر روی افراد ودرجامعه تبیین گردد.

پاسخ به شبهات ذهنی جامعه وافراد ازنیازهای جدی جامعه در تبلیغ است.

مباحث اعتقادی (توحید ،معاد، امامت) از نیازهای همیشگی ومهم و اصولی وضروری جامعه است.

خانواده متعال ،تربیت فرزندان برمبنای قرآن وسیره معصومین (ع) از نیازهای امروزما میباشد.

بیان احکام کثیرالابتلا به شیوه ساده و روان از اولویتهای تبلیغی در جامعه است.

 روابط نامشروع ،ازدواجهای دیرهنگام وسخت گیری درشرایط ازدواج ،امروزه موجب مشکلات فراوان درجامعه شده است وبخش زیادی از مشاوره ها به حل مشکلات ناشی از این اموراختصاص میابد.

بحث حجاب را نباید به ضد انقلاب ومخالفت با نظام سرایت داد چراکه بسیاری از این افراد از روی نا آگاهی  و غفلت نسبت به مقوله حجاب از آن گریزانند و حتی داریم کسانی را که اهل نماز جماعتند ولی حجاب انان مناسب و مطابق با معیارهای دینی نیست وباید برای این افراد فکر مناسب دیگری وراه حلی اندیشید.

ریشه بسیاری از مشکلات امروز در اعتقادات دینی  است وباید موضوعات اعتقادی  وترویج اعتقادات اصولی (اصول دین) را درمحوریت تبلیغات دینی قرارداد.

 دربحث تبلیغ ،تهیه محتوای تبلیغی برای مبلغان برسایر موارد اولویت دارد.

مهمترین اولویت ونیاز امروزماتدوین طرح جامع آموزش مبلغان است چون اولا عرصه تبلیغ کمتراز اجتهاد نیستوثانیا مبلغ نیازمندمحتواسازی است نه دریافت محتوا.

باید طرح های تبلیغی به دو صورت کوتاه مدت وبلند مدت تهیه وتدوین گردد.

جهت مقابله با جنگ نرم دشمن وبدحجابی باید طرحی ارائه کرد که مبلغان ما بتوانند در عرصه این طرح ها به رسالت خود عمل کنند

بحث حجاب ومقابله با بی حجابی باید درست وجدی مطرح گرددونهادهای فرهنگی هم باید پاسخگو باشندمانند صدا و سیما.

چه بساما در تبلیغات دینی درست عمل کنیم اما یک فیلم و یا سریال تلویزیونی با اثرات مخرب ومنفی خود(ناشی از ارتباطات خاص)موجب تضییع تبلیغات دینی شود.

متاسفانه در حال حاضر شاهد گسترش فساد و شبهات وانحرافات در میان متدینان هستیم  .

رشد آمار طلاق در جامعه فاجعه است و باید بر بهبود در روابط در خانواده والگوهای خانواده اسلامی تاکید کرد.

شکستن حریمهای عفت و محرم و نامحرم و ازدواج های سنگین (مهریه و مخارج کلان)از دیگر معضلات جامعه امروز است.

بحث نیاز به جنس مخالف در جوانان و از سویی بالا رفتن سن ازدواج موجب گسترش فساد درجامعه گردیده که این امر نیازمند ترویج فرهنگ عفت و غیرت است.

برخی محورهای تبلیغی فقط جهت ایام خاص است (مانند محرم غدیر و….)اما برخی موضوعات مربوط به همه ایام است مانند توحید

همچنین برخی موضوعات بنیادی است ولذا باید دائما تکرار شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 7