برخی نکات مهم و اثرگذار بر تبلیغات دینی(۱)

  برخی نکات مهم و اثرگذار بر تبلیغات  دینی که در جلسات اتاق فکر تبلیغ مورد بحث و بررسی قرار گرفنه است……الف)الگوگیری از سیره پیامبر ومعصومین (علیهم السلام)

اولویت تبلیغ دینی بایدمعرفی اهل بیت ع بعنوان الگوباشد واین الگوها باسیره پیامبر(ص)  وقرآن کریم مطابقت داده شود.

معرفی الگوهایی از زندگانی ائمه معصومین علیهم السلام که تاثیر گذار بر حل معضلات جامعه میباشد در ترویج وتبلیغ مکتب اهل بیت بسیار موثراست.

 

ب)ضرورت ارائه راهکارجهت حل مشکلات مردم با فرمولهای دینی:

قناعت و ساده زیستی از فرمولهای ارزشمند دینی است که جهت کاهش بسیاری از معضلات از قبیل طلاق ،سردی روابط خانوادگی،تاخیر درازدواجها،ارتباطات نامشروع ،ربا و…است.

جامعه امروزنیازمند راهکارهای دینی برای حل مشکلات خویش است واگربتوانیم نسخه های دینی جهت حل مشکلات آنان بدهیم برتاثیرگذاری تبلیغی خویش افزوده ایم.

لازم است با علما وائمه محترم جمعه شهرستانها ارتباط مناسبی برقرار شود که از این طریق موضوعات موردنیازدرهرمنطقه بدست آمده ودراختیارمبلغان اعزامی به آن محل قرارگیرد.

نگرشها به دین سطحی شده ومتاسفانه تصورجامعه این است که دین توانایی ارائه الگوهای عملی را برای زندگی ندارد درحالی که واقعیت غیر از این است واین تکلیف مبلغ است که بتواند الگوهای دینی مناسبی جهت حل مشکلات جامعه ارائه دهد.

درحال حاضر محتوای منبرها وتبلیغات دینی از اهمیت وی‍ژه ای برخوردار است والبته آموزش هم موضوع مهمی است.

باید نقش خداوند درزندگی انسانها را به افراد جامعه وبشریت یاداوری نمود تا به اصل خویش رجوع کنند.چرا که این رجوع منجر به دینداری وارتقای معنویت ومعرفت دینی آنان میشود

مصرف گرایی نیز از اموری است که معضلات فراوانی را بدنبال خواهد داشت.

 

ج)آسیب شناسی تبلیغات دینی:

محورهای نیازمندی جامعه ذر عرصه تبلیغ دقیقا معلوم نیست که این خود یک آسیب جدی درعرصه تبلیغات دینی به شمارمیرود.

ترویج شور مذهبی صرف بجای شور توام باشعور مذهبی که از این ناحیه نیز آسیبهای فراوانی متوجه مذهب گردیده است.

 آفات تبلیغات دینی بی توجهی به مبلغان ،تعیین نرخ وقیمت گذاری برای منبرها از سوی برخی مبلغان و مداحان ،کم اطلاعی  برخی مبلغان از شئون دینی و اجتماعی ،بی برنامگی در امرتبلیغ ونداشتن محوریت درتبلیغت دینی است متاسفانه درحال حاضر دوامر درتبلیغ درحال شکل گیری وتشدید است۱-ترویج احساسات۲-ترویج مخالفت با نظام مقدس  جمهوری اسلامی

اعیاد مذهبی و مناسبتهای سرور اهل بیت (ع)نیز باید همانند عزاداری ها و ایام حزن ایشان مورد توجه قرار گیرد

متاسفانه در حوزه تبلیغ با افراط و تفریط روبرو هستیم ،مخاطب را جذب میکنیم (آنهم به صورت گسترده دریک دهه یا مناسبت خاص)ولی بعد از یک دهه رهایشان میکنیم.تثبیت مخاطب برای مدت مشخص ضروری است وباید به سمت مخاطبان ثابت در امر تبلیغ برویم چون این کار موجب فرهنگسازی و تثبیت فرهنگ اسلامی در مخاطبان خواهد شد.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 6