۱۰ توصیه مهم آیت‌الله العظمی مظاهری به مبلغان

arm

  حضرت آیت الله مظاهری، از مراجع تقلید، در آستانه ماه مبارک رمضان، در پیامی به مجمع مبلغان حوزه علمیّه اصفهان، ۱۰ توصیه مهم را به مبلغان یادآور شدند.

در بخشی از پیام معظم له آمده است: اکنون که با الطاف خداوند تعالی بار دیگر مجمع مبلّغانِ حوزه علمیّه اصفهان در آستانه شهرالله المبارک با حضور شما داعیانِ اِلی ‌الله تشکیل گردیده است، ضمن تشکّر و دعا برای همه شما عزیزان، نکاتی را به اختصار ارائه می‌نمایم:

۱) قدم بزرگ در رسالت بزرگ تبلیغ که شرطِ تأثیرگذاری آن است، مسئله اخلاص و قیام برای خداست. روحیه خلوص خود را حفظ کنید و در مسئولیّت مهمّی که بر عهده می‌گیرید، هیچ کس و هیچ چیزی جز خدای سبحان و جلب رضای او در نظرتان نباشد.

جوانان را دریابید

۲)‌در منابر و سخنرانی‌ها به هر سه بعد دین یعنی احکام، اخلاق و عقاید توجّه کنید و در هر سه زمینه، به فراخور حالِ مخاطبان، سخن بگویید.

۳) در میان مخاطبان، تمرکز اصلی باید بر روی نسل جوان باشد که آینده کشور به‌دست آن‌هاست و تربیت و تزکیه آن‌ها، تضمین‌کننده سعادت و سرافرازی ملّت است.

حجاب و طلاق دو معضل ناشایست جامعه شیعه

۴) به آسیب‌های فرهنگی و اخلاقی رایج در جامعه اعّم از آنچه به اخلاق و مکنونات نفسانی بازمی‌گردد مانند سوءظن، حَسد، کبر و سوء‌خُلق و نیز آنچه به اخلاقیات و رفتارهای انسانی برمی‌گردد نظیر دروغ و غیبت و شایعه‌پراکنی توجّه شود و ریشه‌ها و مفاسد این مشکلات و راه‌های علاج و درمان آن را برای مخاطبان بیان نمایید؛ در این میان مسئله حجاب و عفاف و نیز پدیده طلاق، شرایط و وضع نامناسبی در جامعه ما دارد که شأن یک جامعه اسلامی و شیعی نیست و همگان در قبال آن، مسئولیّت دارند. شما مبلّغان گرامی نیز به سهم خود برای اصلاح این مشکلاتِ اجتماعی و اخلاقی، با سخنانِ شیوا و مستدلّ، قدم بردارید.

۵) زبان تبلیغ دین، زبانِ اِقناع و تمکین است نه زبان زور و تحمیل. بنابراین برای تبلیغ دین و معارف دینی، باید مبانی والای دین به باور و عقیده مخاطبان تبدیل شود که در نتیجه، شاهد تمکین آنان از فرامین و دستورات دین خواهیم بود. از اینرو شما مبلّغان عزیز باید با بیان استدلالی و با زبان حکمت و موعظه حسنه، خصوصاً برای جوانان و تحصیلکردگان، معارف حیات‌بخش اسلام را ارائه نمائید و به قدر وُسع خود برای تحکیم پایه‌های دین تلاش نمایید.

استفاده از کتاب و سنت در سخنرانی ها

۶) تمام بیانات و سخنان خود را بر محور کتاب و سنّت، متمرکز سازید و از دریای بی‌پایان قرآن و عترت، جرعه‌های گوارا و انسان‌ساز را به مخاطبان خود، بنوشانید و آنان را هرچه بیشتر با آیات بیّنات قرآن کریم و با روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت«علیهم‌السّلام» آشنا سازید.

۷) دعا و خواسته اساسی به درگاه خداوند را در مسئله مهم ظهور منجی و فرج حضرت ولیّ‌عصر«ارواحنافداه» است، فراموش ننمایید، اما توجه داشته باشید و به مخاطبان نیز توجه دهید که فلسفه دعا برای فرج، هم تهذیب نفس و خودساختگی است که آماه‌شدن برای روز ظهور مهدی موعود است و هم محبّت و شفقت بر خلق خداست که با احساس مسئولیت در برابر آن‌ها، عشق به هدایت آنان و نگرانی برای امور دنیا و آخرت آن‌ها است.

پس اگر کسی واقعاً برای فرج و ظهور حضرت بقیه‌الله«ارواحناه‌فداه»دعا می‌کند، در عمل باید به تزکیه نفس و خدمت به خلق، بیش از هر چیز، اهتمام ورزد.

فرصت شب‌های قدر

۸) به فرصت بزرگ شب‌های قدر که ظهور بارز محبت خداوند تعالی به مخلوقات است، توجه بیشتر دهید و از آن فرصت عظیم، بهترین استفاده را برای ایجاد روح معنوی و رابطه عاطفی با خداوند، ببرید و این فرصت را برای مخاطبان خود، تشریح و تبیین سازید.

پرهیز از سخنان اختلاف‌برانگیز

۹) از سخنان اختلاف‌برانگیز به شدّت پرهیز کنید و بدانید که شرایط امروز کشور و نیز دنیای اسلام، بیش از هر چیز به اتحّاد و انسجام و همدلی نیازمند است و تفرقه‌ها و اختلافات، امروز بلای جان مسلمانان و مایه مشکلات بسیار بزرگ شده است و مسلّماً هر سخن یا عملی که برخلاف وحدت و موجب اختلاف باشد، مورد رضای خداوند تعالی نیست.

۱۰) بهترین شیوه تبلیغ، چنانکه قرآن و عترت نیز بر آن تصریح و تأکید دارند، تبلیغ عملی است. عمل شما مبلّغان عزیز و رفتار شایسته شما، بیش از سخنان شما در ذهن و دل مخاطبان، مؤثر خواهد بود، چنانکه خدای ناکرده، عمل و رفتار نادرست و خلاف شأن شما، اثر زحمات دیگر شما را هم از بین خواهد برد و یا کاهش خواهد داد.

این مرجع تقلید در بخش  پایانی سخنان خود، تصریح کردند: از زحمات و تلاش‌های یکایک شما، قدردانی و تشکر می‌نمایم و برای شما داعیان الی‌الله در این ماه مبارک، بهترین دستاورد‌های معنوی را مسألت می‌کنم و از دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز که برای برپایی این مجمع، همت نموده‌اند تقدیر می‌نمایم و همچنین از ابتکار آنان در تجلیل از پیشکسوتان تبلیغ، تشکر می‌کنم و به سهم خود از علمای محترم که در این جلسه از زحمات و خدمات متمادی آنان در عرصه تبلیغ دین، تجلیل می‌شود، صمیمانه سپاس‌گزاری کرده و سلامت و دوام تأییدات حضرات را از خداوند تعالی خواستارم.



(خبری بعدی) »



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 5 =