معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه هشدار داد؛ مسئولان منفعل عامل بی‌ عدالتی در جامعه

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با بیان این‌که مدیران به طور جدی و شایسته با تبعیض و بی‌عدالتی‌های موجود در جامعه برخورد نمی‌کنند، گفت: مشکل در مسئولانی است که وظیفه برخورد با تبعیض و بی عدالتی را دارند و مقابله‌ای از جانب آنها صورت نمی‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی معاون تبلیغی حوزه‌های علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به معیارهای بی‌عدالتی در جامعه اظهار داشت: بی‌عدالتی دارای ملاک و معیار خاصی است، به این صورت که اگر افرادی دارای مشخصه‌های مساوی باشند، اما میزان برخورداری‌ آنها از امکانات متفاوت باشد، بی‌عدالتی محسوب می‌شود.

ضرورت ارزیابی بی‌عدالتی در جامعه

معاون تبلیغی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: ابتدا بایستی میزان بی‌عدالتی در جامعه را ارزیابی کرد و سپس به همان اندازه نسبت به آن واکنش نشان داد، بخشی از این واکنش وظیفه حکومت‌ها، مدیریت‌ها و رؤسا است که با بی‌عدالتی و تبعیض‌های موجود در جامعه به شدت برخورد کنند.

وی با بیان این‌که متاسفانه تعریف موجود از عدالت، تعریف دقیقی نیست، گفت: مدیران به طور جدی و شایسته با بی‌عدالتی‌های واقعی موجود در جامعه که حقیقتا تبعیض است، برخورد نمی‌کنند، مشکل در مدیرانی است که وظیفه برخورد با تبعیض و بی عدالتی را دارند و مقابله‌ای از جانب آنها صورت نمی‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با اشاره به سخنان رهب معظم انقلاب در زمینه بی‌عدالتی در جامعه اظهار داشت: متأسفانه برخی از سخن رهبر انقلاب سوء استفاده کرده و به نفع مقاصد شخصی خود بهره بردند و قضیه را به گونه‌ای جلوه دادند که گویی هیچ پیشرفتی در زمینه اجرای عدالت حاصل نشده است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب می فرمایند؛ عدالت اجتماعی در آن حدی که مورد انتظار بود، حاصل نشده است که کاملا سخن درست و مطابق واقعی است و متولیان درست کردن این امر مدیران و حاکمان جامعه هستند که بایستی به میدان آمده و جلوی بی‌عدالتی‌های موجود در سیستم خود و دیگر تبعیض‌ها را بگیرند.

نمادهای بی‌عدالتی

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مصادیق و نمادهای بی‌عدالتی بیان کرد: رانت خواری، پارتی بازی، رفیق بازی و امثال آن همه نمادهایی از بی عدالتی است که ایستادگی در مقابل آن امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی در ادامه به آسیب‌های بی‌عدالتی در جامعه اشاره کرد و گفت: بی‌عدالتی در همه بخش‌های جامعه اعم از سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آسیب‌زا است، نارضایتی بخشی از جامعه حقیقتا به معنای مقابله با نظام و حکومت نیست، اما زمانی که برخورد دوگانه یک مدیر با یک موضوع مساوی دیده شود، به طوری که برای فردی شرایط آسان و نسبت به فرد دیگری شرایط مشکلی گرفته شود که سبب تبعیض و اختلاف می‌شود و این‌گونه اعمال دوگانه است که واقعا ناراحت‌‌کننده است.

معاون تبلیغی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که هدف اصلی نظام جمهوری اسلامی رسیدن به عدالت واقعی در جامعه است، گفت: باید سنسور های مسئولان نظام در بخش عدالت اجتماعی فعال باشد تا جلوی سوءاستفاده گرفته شود.

ایجاد عدالت، فلسفه ارسال رسل

وی با اشاره به آیه ۲۵ سوره حدید بیان کرد: اساسا یکی از فلسفه‌های مهم ارسال رسل اقامه عدالت است و بایستی در جامعه عدالت اتفاق بیفتد. در این زمینه حقیقتا پیشرفت‌های خوبی وجود داشته است، اما در عین حال هنوز تا رسیدن به بایدهای موجود در بحث عدالت اجتماعی فاصله وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی تصریح کرد: جامعه‌ای وجود ندارد که در بحث اقتصادی و امثال آن خالی از سوء استفاده‌ باشد، چراکه ذات برخی از انسان‌ها با حقه بازی و کلک آمیخته شده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 5 =