آیت الله مکارم شیرازی تبیین کرد؛ عواملی که سبب سلب آرامش در زندگی مشترک می شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تجمل گرایی، چشم و هم چشمی، رقابت های ناسالم و سوء ظن را از مهم ترین عواملی دانست که سبب می شود آرامش از زندگی مشترک زوج های جوان رخت بربندد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق که با حضور طلاب و خانواده های شان در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، آرامش را یکی از فلسفه های ازدواج دانست و به یک سؤال مهم در این زمینه پاسخ داد.

وی افزود: برخی می گویند ما ازدواج کردیم اما آرامشی ندیدیم، در جواب اینها باید گفت ازدواج شما مبتنی بر آموزه ها و اخلاق اسلامی نبوده است، به چند دلیل؛ دلیل نخست توقعات زیاد. فرد به دلیل توقعات زیاد مجبور به گرفتن وام شده و در بازپرداخت اقساط آن دچار مشکل می شود آن هم با وضعیت کنونی بانک ها که می دانید چه بلایی سر مردم در می آورند.

این مرجع تقلید افزود: بانک ها وام با سودهای کلان به مردم پرداخت می کنند، اگر فرد در پرداخت اقساط تاخیر کرد، جریمه دیرکرد می گیرند و باز بر همان جریمه هم جریمه مضاعف می گیرند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی چشم و هم چشمی و رقابت های ناسالم را یکی دیگر از دلیل سلب آرامش در زندگی مشترک دانست و گفت: در حدیث داریم که همواره به افرادی که از تو پایین تر هستند نگاه کن نه کسانی که از تو سطح زندگی بالاتری دارند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: دلیل دیگری که سبب سلب آرامش در زندگی مشترک بویژه زوج های جوان می شود تجمل گرایی است؛ در روایت داریم سبک بار باشید تا بتوانید به مقصد برسید.

وی افزود: افرادی که می خواهند به کوهنوری و کوهپیمایی بروند کوله پشتی خود را تا می توانند سبک می کنند و به راحتی از کوه بالا می روند اما اگر کسی بار خود را سنگین کند طبیعی است که در بالا رفتن از کوه دچار مشکل خواهد شد.

این مرجع تقلید بدبینی و سوء ظن را از دیگر عوامل سلب آرامش در زندگی ذکر و تصریح کرد: زوج های جوان باید به همدیگر خوش بین باشند چراکه برخی از سوء ظن ها گناه محسوب می شود؛ برخی از بدبینی ها که عمدتا ناشی از توهم است زندگی و آرامش را بهم می زند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: توجه بیش از حد به جزییات و بهانه گیری های بی مورد از دیگری عواملی است که سبب می شود آرامش در زندگی بهم بخورد.

وی گوش دادن به حرف افراد فاسد، مفسد و مغرض و خناسان را از دیگر عوامل سلب آرامش در زندگی مشترک دانست و گفت: متاسفانه برخی خوششان می آید که در زندگی مشترک خانواده ها و زوج های جوان دخالت های بیجا بکنند و ؛ جلوی اینها را باید گرفت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر این نکات و دستورالعمل های اسلامی و اخلاقی که دین می گوید را رعایت کنیم یقینا ازدواج سبب آرامش انسان می شود.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان این که ازدواج یک وظیفه و امر شخصی نیست، تصریح کرد: افزون بر خود فرد، خانواده و نزدیکان، وظیفه کل جامعه است، نتیجه ازدواج بقای نسل بشر است و این یک هدف صرفا شخصی نیست، بلکه هدفی عمومی است و همه باید برای تحقق آن دست به دست هم دهند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه همین بحث به روایاتی در فضیلت و اهمیت اعمال و رفتار افرادی اشاره کرد که در زمینه فراهم کردن وسائل و مقدمات ازدواج زوج های جوان پیشقدم می شوند و از مال و اندوخته خود در این مسیر مقدس هزنیه می کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 11