خون شهدا جوامع را از خباثت استکبار و استعمار پاک می کند| طیب و طاهر شدن جامعه در گرو معادباوری است

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که کشوری که توسط خون شهدا پاکسازی شود از دیدگاه قرآن کریم «بلد طیب» است، گفت: خون شهدا جوامع را از خباثت استکبار، استعمار و صهیونیست پاک می کند.
حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، به تفسیر چهل و چهارمین جمله حکیمانه نهج البلاغه پرداخت و گفت: از امیرمؤمنان(ع) درباره حیات طیبه سؤال شد و ایشان در یک بیان نورانی آن را «قناعت» معرفی کردند و در یک بیان نورانی دیگر یاد معاد، قناعت و رضایت داشتن از خداوند را به عنوان معنای حیات طیبه دانستند.

وی با بیان این که معاد مهم ترین عامل تربیتی جامعه است، اظهار داشت: انسان باید باور کند که موجودی ابدی است و کارهای خیری را هم که انجام می دهد با نیت های خالصانه به کارهای ابدی تبدیل کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: انسان هنگامی که کار خیری همانند ساختن یک مدرسه انجام می دهد، اثرات مادی آن بعد از چند سال از بین می رود و این نیت است که تا قیامت باقی خواهد ماند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم طیب و طاهر شدن جامعه را در گرو معادباوری دانست و تأکید کرد: همه مشکلاتی که جامعه با آن دست و پنجه نرم می کند به این خاطر است که معاد به فراموشی سپرده شده است؛ اگر انسان کارهای خود را «قربه الی الله» انجام دهد، اثر آن کارها دیگر از بین نخواهد رفت، زیرا هنگامی که جان برای جانان کار کند، کارهایش رنگ و بوی ابدیت به خود می گیرد.

وی در ادامه با بیان این که خون شهدا جامعه را از همه آلودگی ها پاک می کند، مطرح کرد: در زیارت نامه شهدا می خوانیم که خون شهدا جامعه را پاک می کند، بر این اساس خون شهدا از باران هم پاک تر است، زیرا باران نمی تواند آلودگی های استکبار و استعمار را بزداید؛ خون شهدا جوامع را از خباثت استکبار، استعمار و صهیونیست پاک می کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که کشوری که توسط خون شهدا پاکسازی شود از دیدگاه قرآن کریم «بلد طیب» است، ابراز کرد: مدینه، مکه، ایران و همه کشورهای شهید داده از چنگال استکبار و استعمار نجات پیدا کردند؛ کشوری که با خون شهید طیب و طاهر شود، بلد طیب است.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: داشتن حوزه و دانشگاه تراز اسلامی، بازار خوب، عفت و مواردی از این قبیل از جمله میوه ها و ثمرات «بلد طیب» است.

حضرت آیت الله جوادی آملی به چهل و پنجمین جمله حکیمانه نهج البلاغه اشاره و بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی امیرمؤمنان(ع) را میزان و معیار ایمان معرفی کرده اند و عدم ایمان درونی را علت دشمنی منافقان با ایشان دانسته اند؛ از این جهت حضرت علی(ع) در این جمله فرموده اند «اگر با شمشیرم بر بینى مؤمن بزنم که دشمن من شود، با من دشمنى نخواهد کرد و اگر تمام دنیا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد».

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به چهل و ششمین جمله حکیمانه نهج البلاغه و بیان این مطلب که بخشی از حکمت های نهج البلاغه به منزله توصیف فضائل امیرمؤمنان(ع) است، یادآور شد: ارزش هر کس به اندازه همت او و راستگویى و صداقتِ هر کس به اندازه شخصیت اوست و شجاعت هر کس به اندازه بى ‏اعتنایى او به ارزش‏ هاى مادى است و عفت هر کس به اندازه غیرت او است؛ جوانان در حوزه و دانشگاه باید از فرصت های علمی در اختیار خود به نحو احسن استفاده کنند و بدانند که علمای بزرگ این مطالب علمی را با سختی و فقر نگاشته اند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 7