واکنش آیت الله سبحانی به سخنان روحانی؛ اقتصاد و سیاست برای شما؛مسائل دینی را برای حوزه بگذارید / حجاب چماق نیست/دریافت دیرکرد خلاف دستور شرع است/ با تکیه بر داخل مشکلات را حل کنیم

واکنش آیت الله سبحانی به سخنان روحانی؛
حضرت آیت الله سبحانی نسبت به سخنان اخیر روحانی واکنش نشان داد و تأکید کرد: مسؤولان عقل کل نیستند که همه چیز را بدانند و باید در حیطه کار خود نظر دهند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: در اسلام عقایدی مانند توحید، معاد، نبوت و امامت وجود دارد اما مسائلی مانند نماز، روزه و حرمت ربا و شراب از تکالیف محسوب می شوند.

وی افزود: آیه “لا اکراه فی الدین” ناظر به عقیده است، عقیده با اکراه درست نمی شود چرا که عقیده جذب قلب انسان است و اگر انسان بخواهد به چیزی معتقد شود حتما دلیل و برهان می خواهد، اعتقاد دارای مبادی است که اگر مبادی حاصل شود انسان عقیده پیدا می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که عقاید انسان باید برهانی باشد، اظهار داشت: عقاید بدون برهان و قانع کردن مردم درست نمی شود، باید رسانه ها، مبلغان و منبری ها عقاید را برهانی بیان کنند تا مردم معتقد شوند چرا که این کار با فشار درست نمی شود.

وی ادامه داد: اما معنا ندارد که احکام اختیاری باشد چرا که جنبه اجرایی دارد، مواد مخدر حرام است و هیچ دولتی اجازه نمی دهد که مواد مخدر آزاد باشد، آیا اینجا می توان گفت نباید اکراهی وجود داشته باشد؟ کسانی که صحبت می کنند باید به این موضوع و تفاوت عقاید و تکالیف توجه داشته باشند.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: اخیرا شیخی در حوزه مطلبی نوشته که تعجب می کنم چگونه نمی داند بین اکراه در عقاید و مسائل تکلیفی تفاوت وجود دارد، حجاب از قبیل مسائل تکلیفی بوده و چماقی بر سر زنان نیست؛ حجاب برای عفاف زنان است.

وی عنوان کرد: امام سجاد(ع) در رساله حقوق می فرمایند حق چشم این است که آن را از حرام حفظ کنید و اگر به نا محرم نگاه کردید آلوده می شوید، حضرت فرمود حق دامن این است که انسان آن را از گناه حفظ کند؛ آقایانی که در رأس کار هستند یک مقدار مسائل را هم برای حوزه بگذارند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: آقایان عقل کل نیستند که همه چیز را بدانند، اقتصاد و سیاست برای شما اما احکام شرعی برای حوزه است، اگر کار رها باشد معلوم است افراد شهوترانی هستند که جامعه را آلوده می کنند، اگر مراجع و علما می گویند نسبت به حجاب باید عنایت داشته باشید برای محفوظ ماندن جامعه است.

وی اضافه کرد: در رسانه ها باید فواید عفاف و ضررهای بی عفتی بیان شود اما تنها با نصیحت کار درست نمی شود، نصیحت درصدی از کار را درست می کند و بقیه کار مربوط به اجرا و امر به معروف و نهی از منکر می شود؛ بنابراین عقاید برهانی بوده و با فشار نمی شود اما احکام جنبه اجرایی داشته و دارای فلسفه است، می توان فلسفه احکام و مصالح آن را از طریق برهان هم برای مردم بیان کرد، از این رو تنها نصیحت کافی نیست و در کنار آن باید جنبه های اجرایی عاقلانه وجود داشته باشد.

 

حضرت آیت الله سبحانی حل مشکلات کشور را در گرو تقویت تولید و حمایت از تولیدکنندگان دانست و گفت:با تکیه بر توان داخلی می توان مشکلات اقتصادی را رفع کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید سه شنبه شب در دیدار رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، فشارهای خارجی را عامل بخشی از مشکلات دانست و گفت: بخشی از مشکلات نیز مربوط به داخل است و به خارج ربطی ندارد و باید با مسائلی مانند تقویت و افزایش تولید این مشکلات را حل کرد.

وی حل مشکلات کشور را در گرو تقویت تولید و حمایت از تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: درست است که دشمن ظالم و کینه توز در برابر انقلاب ایستاده و به وعده هایش عمل نمی کند اما با تکیه بر توان داخلی می توان بسیاری از مشکلات اقتصادی را رفع کرد.

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر مقابله جدی و قاطع با قاچاق اظهار داشت: با استفاده از نیروهای متعهد در جاهایی مانند گمرک باید جلوی قاچاق گرفته شود چرا که ضربه سنگینی به اقتصاد و تولید کشور وارد می کند.

وی ادامه داد:  وقتی که در داخل کالای ایرانی وجود دارد نباید اجازه داده شود واردات کالاهای خارجی صورت گیرد، مسؤولان سعی کنند تا جایی که امکان دارد احتیاجات به خارج از کشور را کمتر کنند تا محتاج واردات نباشیم بلکه صادرات کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگر سخنان خود از عملکرد بانک ها انتقاد کرد و با تأکید بر این که دریافت دیرکرد ربا است، ابراز داشت: بر اساس آمار هزاران شعبه اضافی در کشور وجود دارد این در حالی که است از ابتدا در در قانون اساسی بر جلوگیری از اسراف و هدر دادن منابع تأکید شده است، عملکرد خلاف مانع نزول برکات الهی می شود.

وی عنوان کرد: از مصادیق دیگر اشراف واردات بی حساب و کتاب خودروهای لوکس است در حالی که در شرایط فعلی باید از تولیدات داخل حمایت و از اسراف و هزینه های بیجا جلوگیری کرد،

این مرجع تقلید با اشاره به تعداد بالای کارمندان دولت، بر چابک سازی  ساختار دولت تأکید و خاطرنشان کرد: زمانی که ما قانون اساسی را تدوین می کردیم تعداد کارکنان دولت ۱ میلیون نفر بود که در آن زمان هم مورد قبول نبود اما این تعداد امروز بیش از ۴ برابر شده است در حالی که باید دولت را کوچک کرد چرا که کشور به این تعداد کارمند نیاز ندارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 7 =