حوزه زنده و بالنده است| لزوم توجه به مسائل مستحدثه در پژوهش های حوزوی

آیت الله مکارم شیرازی در همایش کتاب سال حوزه:
حضرت آیت الله مکارم شیرازی از حوزه های علمیه به عنوان خاستگاه انقلاب یاد و بر لزوم توجه به نیازهای روز در پژوهش های حوزوی تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در بیستمین همایش کتاب سال حوزه که با حضور علما و اندیشمندان حوزوی در سالن همایش های مدرسه دارالشفا برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از زحمات و تلاش های دست اندرکاران برگزاری این همایش تقدیر کرد.وی با استناد به آیه شریفه«ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» در تبیین اهمیت قلم، اظهار داشت: قرآن به قدری برای قلم ارزش و اهمیت قائل شده که به آن قسم یاده کرده است؛ ما معقتقدیم این آیه از معجزات حضرت رسول(ص) است، در زمان و محیطی که خرافات و بت پرستی رواج داشت و از علم و دانش خبری نبود، کسی پیدا می شود که به قلم قسم یاد می کند.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیث شریف « رُوِیَ عن الإمام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام أنَّهُ قَالَ:‏ “إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ جَمَعَ اللَّهُ عَزَّوجَلَّ النَّاسَ فِی صَعِیدٍ وَاحِدٍ وَ وُضِعَتِ الْمَوَازِینُ، فَتُوزَنُ دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ الْعُلَمَاءِ فَیَرْجَحُ مِدَادُ الْعُلَمَاءِ عَلَى دِمَاءِ الشُّهَدَاءِ” » یادآورشد: خون مایه حیات است، اما مداد علما بر دما شهدا برتری پیدا می کند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: دین مبین اسلام برای شهید و شهادت اهمیت ویژه ای قائل است، اما مداد علما بر خون شهدا ترجیح پیدا می کند؛ جاودانگی دماء الشهدا به برکت قلم دانشمندان و علما است؛ اگر قلم ها نبود ممکن بود حادثه کربلا به فراموشی سپرده شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: اگر قلم و مداد علما و دانشمندان نبود، خطبه های حضرت زینب(س) و حضرت امام سجاد(ع) به فراموشی سپرده می شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی دبیر همایش برگزاری همایش کتاب سال حوزه، گفت: این آمار جواب دندان شکنی است برای افرادی که علیه حوزه منفی بافی می کنند.

این مرجع تقلید افزد: در طول این بیست سال برگزاری همایش کتاب سال حوزه چه آثار ارزشمندی در عرصه های مختلف تولید و منتشر شده است، شما با این کار هم به منفی بافان پاسخ می دهید و هم خدمات حوزه را معرفی می کنید.

وی بیان داشت: هر سال آثار نسبت به سال گذشته هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی ترقی پیدا می کند، این نشان می دهد حوزه زنده و بالنده است، این انقلاب یک متنی دارد و یک سری حواشی؛ آثار و برکات به قدری زیاد است که از متن آن بیشتر است یکی از برکات همین برنامه های حوزه و همایش کتاب سال است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: در زمان مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی تعداد کل طلبه ها چهار هزار نفر بود، اما الان هزاران نفر مشغول تحصیل هستند و آثار و کتاب های بسیاری چاپ می شود اینها به برکت انقلاب است.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به نیازهای جامعه و روز در تحقیقات و پژوهش های حوزوی تاکید و تصریح کرد: ما معتقدیم به قدری قواعد در اسلام هست که با آنها می شود تمام مسائل مستحدثه را حل کرد و جای خالی باقی نمی ماند که عده ای بگویند احکام اسلام مربوط به زمان قدیم بوده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآورشد: ان شاءالله در مسائل مستحدثه براداران و خواهران محترم عنایت و توجه داشته باشند، هم مسائل مستحدثه فقهی، هم مسائل علوم انسانی و سیاسی و اقتصادی از دیدگاه اسلام، سراغ بحث هایی بروید که مورد نیاز روز و جامعه است و در این زمینه آثار جدیدی نوشته و تالیف شود.

وی تاکید کرد: حوزه استعداهای فراوانی دارد و می تواند کارهای ارزنده ای انجام دهند و انقلاب را حفظ کند؛ انقلاب از حوزه ها برخاسته و حافظ انقلاب هم حوزه ها هستند، برخلاف گمان افرادی که به گونه ای دیگر فکر می کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر انتشار این آثار در رسانه ها و شبکه ها و فضاهای مجازی گفت: ما باید سعی کنیم از این فضاها به درستی استفاده و معارف اهل بیت و دستاوردها و تولیدات خود را در این فضاها نشر دهیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: پیروان اهل بیت(ع) در نشر مکتوب مسائل اسلامی پیشتاز و پیشگام هستند، شیعه در دنیای امروز درخشش فوق العاده ای دارد؛ شیعه عقل را حجت می داند و در این باره تحقیقات و پژوهش های خوبی انجام شده و آثار متعددی نیز وجود دارد

وی با بیان این که دین عقلانی مکتب اهل بیت(ع) است، گفت: ما افتخار می کنیم که پیرو چنین مکتبی هستیم و با تمام قوا از این مکتب پاسداری می کنیم و حوزه ها در همه جا پاسدار این مکتب بوده و خواهد بود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اسلام هراسی و شیعه ستیزی را راهبرد اصلی دشمنان دانست و از تمامی ادیان الهی خواست در مقابل جبهه استکبار متحد شوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار دست اندرکاران برگزاری همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت و گوی ادیان که قرار است در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان این که آستان قدس برکات فراوانی دارد، گفت: در اوائل انقلاب اسلامی که مرحوم آیت الله طبسی کنگره ای جهانی در تبیین شخصیت حضرت امام رضا(ع) برگزار کردند، ما موضوع مناظرات امام رضا(ع) را تبیین کردیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مناظرات حضرت امام رضا(ع) بسیار جالب و دقیق است، یادآورشد: ادبیات بکار رفته در مناظرت حضرت در عین حال که مسالمت آمیز است اما با این وجود استدلال ها قوی، منطقی و جامع است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: یکی از دلائلی که سبب شد حضرت موضوع ولایتعهدی را بپذیرند همین مساله بود؛ چراکه آن زمان رسانه ای در کار نبود و حضرت با پذیرش ولایتعهدی حقانیت اسلام و اهل بیت را بر روسای مذاهب دیگر ثابت کردند و از طریق دربار مامون منتشر شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی برگزاری کنگره امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان را اقدامی ارزنده در جهت اثبات حقانیت اهل بیت(ع) ارزیابی و تصریح کرد: سزاوار است این گونه همایش ها با دعوت از اندیشمندان و نخبگان اسلامی و دیگر ادیان ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به این که امروز دشمنان ما اسلام ستیزی و شیعه ستیزی را در دستور کار خود قرار داده اند، تصریح کرد: برای مقابله با این تبلیغات منفی  راه این است که ادیان توحیدی دست به دست هم دهند و در مقابل ظلم، ستم ها و بی عدالتی ها بایستند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه شریفه«لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ» خاطرنشان کرد: پیام این آیه در شرایط کنونی بسیار قوی است و با تمام ادیانی که از در مسالمت آمیز وارد می شوند می توان زندگی مسالمت آمیز داشت .

وی با بیان این که روز به روز اسلام و مکتب اهل بیت(ع) در دنیا در حال پیشرفت است، گفت: امروز مردم دنیا از مادی گری خسته شده اند و پناهگاهی بهتر از اسلام و مذهب اهل بیت نمی یابند؛ باید با برنامه ریزی مناسب جلوی اسلام ستیزی و شیعه ستیزی را با این قبیل برنامه ها بگیریم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی برگزاری کنکره بین المللی مقابله با جریان های تکفیری را در همین راستا ارزیابی و تصریح کرد: در این کنگره بزرگ، اندیشمندانی از کشورهای مختلف شرکت کردند و خوشبتخانه دستاورد خوبی نیز به همراه داشت.

 این مرجع تقلید با تاکید بر اطلاع رسانی کامل و دقیق از برگزاری همایش امام رضا(ع)، خطاب به دست اندرکاران برگزاری این همایش اظهار داشت: عصاره و چکیده همایش را به زبان های مختلف منتشر کنید تا مردم دنیا بیش از پیش در جریان حقانیت مکتب اهل بیت قرار گیرند.


شما رییس جمهور یک کشور اسلامی هستید نه سکولار | اشتباه تان را جبران کنید

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از اظهارات نسنجیده رییس جمهور درباره حجاب و فضای مجازی انتقاد کرد و از وی خواست این اشتباهات را جبران کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، از اظهارات رییس جمهور درباه فضای مجازی و مساله حجاب انتقاد کرد.این مرجع تقلید گفت: اخیرا آقای رییس جمهور چند جمله درباره مساله حجاب و فضای مجازی بیان کرده که متاسفانه هر دو زننده بوده است، ان شاءالله در این مورد مفصل صحبت خواهیم کرد، ولی الان با اشاره ای می گذرم.وی با بیان این که مساله حجاب جزو مسائل ضروری تمام مذاهب اسلامی است، گفت: رییس جمهور که در ابتدای کار قسم خورده ارزش های اسلامی را حفظ کند، باید حفظ کند؛ ما اگر این همه شهید و اسیر و جانباز دادیم، برای حفظ ارزش های اسلامی بوده، اگر با همه گرفتاری های و مشکلاتی که داریم در منطقه قدرت اول هستیم بر اثر اسلام است.

این مرجع تقلید خطاب به رییس جمهور تاکید کرد: شما رییس جمهور یک کشور اسلامی هستید نه یک کشور دموکراتیک و سکولار.

وی اضافه کرد: درباره فضای مجازی هم سؤال کنید ببینید چقدر مفاسد پیدا شده است، ما مخالف استفاده از تکنولوژی های نوین نیستیم، اما چشم و گوش بسته نباید بود، باید جلوی مفاسد را گرفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: از برخی قضات دادگستری شنیدم که می گفتند اکثر طلاق هایی که واقع می شود مربوط به وسوسه های ناشی از فضای مجازی است؛ کسی نمی گوید فضای مجازی را حذف کنید، اصلاح کنید.

امیدوارم آقای رییس جمهور اشتباه خود را جبران کند

وی بیان داشت: این که ایشان می گوید نباید جلوی خواست مردم ایستاد، حرف درستی نیست، بالاخره در هر کجا یک اقلیت متخلف و وظیفه نشناس پیدا می شوند؛ اگر همه چیز را به اختیار عموم بگذاریم، پس  در تعزیزات و دادگستری را ببندیم، این چه حرفی است؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: با همه احترامی که برای رییس جمهور قائل هستیم، این اشتباهات را باید ایشان اصلاح کند.

با حاشیه ها مردم را سرگرم نکنید؛ به مشکلات اصلی بپردازید

این مرجع تقلید افزود: یکی از اصول سیاست این است که اگر در جایی گرفتاری بغرنجی پیدا شد با مسائل حاشیه ای مردم را سرگرم می کنند، حالا که این گرانی های بیدادگر و مشکلات اقتصادی پیدا شده سراغ این مساله برویم تا مردم سرگرم شوند، این کار درست نیست.

یک صدم اتفاقات فرانسه در ایران رخ می داد غربی ها چه می کردند؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه درس خارج خود گفت: نکته دیگر که جا دارد در اینجا به آن اشاره کنیم این است که باید دنیا را خوب بشناسیم تا تصمیم صحیح بگیریم، بر دنیای امروز در واقع هیچ قانونی حاکم نیست، همه به دنبال حفظ منافع خودشان هستند؛ در فرانسه هفته هاست که بلوایی بپا شده است، عده زیادی دستگیر، عده ای کشته و عده ای هم زخمی شده اند؛ اما صدایی از کسی در نمی آید و کسی دم از حقوق بشر نمی زند.

این مرجع تقلید یادآورشد: اگر یک صدم این اتفاقات در کشور ما بود چه بلوایی به راه می انداختند و می گفتند ایران از بین رفت و متلاشی شد، اما در قبال این اتفاقات همه ساکت هستند.

وی ادامه داد: همچنین رییس جمهور آمریکا هر دو پای خود را در یک کفش کرده و می گوید کنگره باید آنچه من درباره دیوار مکزیک می گویم را تصویب کند، دیکتاتوری از این بدتر می شود؟ اگر در کشور ما بود چه اتفاقی می افتاد و چه حرف هایی درباره ما و مسؤولان ما می زدند؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که باید دنیا را بشناسیم، گفت: ما با چنین دنیایی روبرو هستیم، با اینها می خواهیم قرارداد ببندیم و تعامل کنیم؟ اگر درست بشناسیم کلاه سرمان نمی رود، وقتی کلاه سر ما می رود که در باغ سبزها و وعده های آنها را باور کنیم.

وی تاکید کرد: تنها راه در این دنیا قوی شدن است، اگر قوی نشویم دچار مشکل خواهیم شد، هیچ حساب و کتابی در این دنیا در کار نیست، امیدواریم خدا ما را از شر دشمنان و اشرار حفظ کند و بتوانیم راه صحیح را به سوی سعادت دنیا و آخرت بپیماییم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ابتدای درس با استناد به حدیثی از حضرت محمد مصطفی(ص) در تفسیر احسان « الاحسان أن تعبد الله کأنک تراه، فان لم تکن تراه فانه یراک» به بیان نکات اخلاقی پرداخت.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که اولیای الهی وقتی خدا را عبادت می کنند، با چشم دل خدا را می بینند، گفت: مؤمنان و صالحان خدای متعال را در هر حال و در هر مکان ناظر و شاهد بر اعمال و رفتار خود می بینند.

وی افزود: اگر انسان چنین باوری داشته باشد به یقین مرتکب معصیت نمی شود، انسان ها گاهی حاضر نیستند در مقابل یک بچه و یا پلیس مرتکب خلافی شوندد، با این وجود چطور ممکن است در مقابل خدای متعال مرتکب معصیت شویم؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که ذکر خدا مایه آرامش قلوب است، بیان کرد: وقتی انسان به یاد خدا نباشد حضور او را فراموش می کند و ممکن است به انواع خلاف ها آلوده شود،

این مرجع تقلید نماز را عامل آرامش قلب دانست و گفت: نمازی که در ابتدای وقت بویژه اگر به صورت جماعت باشد خوانده شود، بسیار مشکل گشا است؛ ما به بسیاری از افرادی که در این مورد تقاضای موعظه و نصیحت می کنند می گوییم نمازها را با حضور قلب و در اول وقت بخوانید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: باید اقامه نمازهای صبح به صورت جماعت در مساجد ترویج شود.

 

حل مشکلات اقتصادی تدبیر دقیق و اقدام شجاعانه می خواهد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم اصلاح نظام بانکی، حل مشکلات اقتصادی را در گرو اتخاذ تدابیر دقیق و اقدام شجاعانه دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌ الله مکارم شیرازی در دیدار رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، سخنان مهمی درباره وضعیت اقتصادی، نظام بانکی و مشکلات معیشتی مردم ایراد کرد.وی با بیان این که وضعیت اقتصاد ما تبدیل به موضوعی معما گونه و کلافی سردرگم شده است، گفت: بسیاری از عوامل نابسامانی اقتصادی از ناحیه خود ما است و تنها علت آن تحریم های خارجی نیست.حضرت آیت الله مکارم شیرازی اشکالات نظام بانکی را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر لزوم اصلاح سیستم بانکی، گفت: یکی از مشکلات بانک هایی که تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می کنند، این است که به جای این که چهار درصد کارمزد برای تمام دوره بازپرداخت دریافت کنند، سالیانه چهار درصد دریافت می کنند و به اسم قرض الحسنه بیست درصد از مردم می گیرند.

وی ابراز داشت: این خلاف شرع و رباخواری آشکار است، ما بارها در این خصوص تذکر داده ایم اما متاسفانه گوش کسی بدهکار نیست و بانک ها همچنان کار خودشان را می کنند.

این مرجع تقلید خلق پول را از دیگر مشکلات نظام بانکی دانست و با گوشزد کردن آفات غیر قابل جبران این پدیده، خواستار رسیدگی بانک مرکزی و دست اندرکاران اقتصادی کشور نسبت به این مساله شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: برخی از مؤسسات مالی و اعتباری به خاطر همین مساله چه مشکلاتی را در کشور ایجاد کردند؛ چقدر دولت در این زمینه هزینه داد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر نظارت جدی بانک مرکزی بر سیستم بانکی، یادآورشد: باید مکانیزم قانونی وجود داشته باشد که اگر بانک مرکزی دستور و بخشنامه ای صادر کرد، این قدرت را داشته باشد که در مقابل بانک های متخلف بایستد و با آنها برخورد کند، ولی متاسفانه بانک مرکزی فعلا چنین قدرتی ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه سوء مدیریت و عدم توجه دولت را یکی از اسباب مشکلات دانست و گفت: میلیون ها دلار ارز با قیمت پایین در اختیار برخی افراد قرار گرفت و درباره بازگشت آن به هیچ وجه فکری نشده، این یک مصیبت بزرگ است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وقتی پولی آن هم این میزان در اختیار افراد قرار می گیرد، چرا برای نظارت و دریافت تضمین فکری نشده؟ این همه پول کجا رفته است ؟ چرا این ها را به تعزیرات و دادگاه نمی کشانند؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف از شرایط بد اقتصادی و معیشتی مردم، بی انصافی برخی تجار و کسبه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: گروهی از تجار و کسبه هر کاری دلشان بخواهد می کنند و از تعزیرات و نهادهای نظارتی هم حساب نمی برند.

این مرجع تقلید گستردگی بیش از حد دولت را عامل هدر رفت بسیاری از سرمایه های کشور دانست و گفت: متاسفانه برای لاغر شدن دولت فکر و چاره جویی نشده است، باید در این خصوص گروهی از کارشناسان و متخصصان از بخش های مختلف بنشینند و فکر کنند و با شجاعت تصمیم بگیرند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: مشکلات اقتصادی راه حل و چاره دارد، امیدواریم با تدبیر مناسب و اقدام شجاعانه زمینه برای اصلاح اقتصادی و حل مشکلات فراهم شود. 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 11