مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی:  امام رضا(ع) باب گفتگو و مناظره با منطق را به روی ادیان الهی گشود 

 مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: امام رضا(ع) اولین شخصیتی بود که باب گفتگو و مناظره با منطق را با ادیان گوناگون بر روی جامعه گشود.

حجت الاسلام مرویان حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مرویان، مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، در جمع رهبران و اندیشمندان ادیان توحیدی در پنل تخصصی «محبت از سری برنامه‌های جنبی همایش امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان»، در مشهد گفت: امام رضا(ع) اولین شخصیتی بود که باب گفتگو و مناظره با منطق را با ادیان گوناگون بر روی جامعه گشود.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: این امام همام در بیانات خود نه قدرت طلبی و نه تکبر و تکفیر داشت، بلکه ادب و انصاف در بیانات امام رضا(ع) مشهود بود و امروز نیز با الگو گیری از سیره حضرت رضا(ع) توجه به گفتگو می تواند سوءتفاهم بین ادیان را برطرف کرده و این امر مستلزم احترام به مقدسات و رعایت اخلاق و ادب است.

وی با بیان اینکه ادیان در ایران در کنار هم بصورت مسالمت آمیز زندگی می کنند، گفت: آنها با حقوق مشترک و اجرای احکام و سنت های دینی با کمال آزادی زندگی کرده و در شکل گیری انقلاب و استمرار آن، از ایران اسلامی دفاع کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مرویان حسینی با بیان این که ما معتقدیم همه پیامبران یک واحد مستقل و جلوه تمام نمای حق هستند، ابراز کرد:  پیام پیامبران یک حرف واحد بوده چون از منشاء الهی سرچشمه گرفته است و در این راستا نیز بعضی از ادیان الهی به این امر تاکید دارند و در این راستا قرآن محبت خدا را به عنوان یک اصل مطرح می کند.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این که قرآن محبت را در نظام سازی هنجارها موثر می داند و عدالت را در ریشه قرآنی، عنصر تکمیل کننده معرفی می کند، خاطر نشان کرد: برحسب قرآن کریم، اولیاءالله این فضیلت را در گفتار و عملکرد خود در زندگی پیاده کرده و همه ما موظف به انجام آن هستیم.

امام رضا(ع) الگوی محبت و مهرورزی

حجت الاسلام رغوی نیز در ادامه این پنل با ارائه بخشی از مقاله خود گفت: دلیل خلقت از زبان ابن سینا، محبت و حب ذات باعث شد این عالم به وجود بیاید و طبق گفته علامه طباطبایی آنچه که منشا الزامات اخلاقی باشد حب و محبت است که بر اساس نظریه حب، نزدیک‌ترین مسیر رسیدن به خداوند محبت است و اگر از غصب الهی صحبت می‌کنیم اینها نقصان حب است که به عنوان عدم ظرفیت و نبود گنجایش برای دریافت حب محسوب و شمرده می شود.

وی با بیان اینکه صفت حبیب الله برای پیامبر(ص)، تشریفاتی نیست، گفت: ایشان به مرتبه حب رسیده بودند و این بالاترین مرتبه است. این مقام رفیع برای انبیای الوالعزم آنها را بعد از مقام رسالت به مقام امامت رسانده بود.

عبادت در مکان های مقدس

جوزف پائول ایلول، استادیار دانشکده الهیاتِ دانشگاه پاپی توماس آکونیاس در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت عبادت در مکان های مقدس مسلمانان گفت: در کلیساهای مسیحیان نیز مانند مکان های مقدس مسلمانان، مردم به عبادت می پردازند و زمانی که وجود خدا را قبول می‌کنید همه سکنات خود را در غالب وجود خداوند می توانید معرفی کنید.

وی با بیان این که از نگاه دین همه فعالیت هایی که ما روزانه در یک جامعه داریم، قابل تعریف است، خاطر نشان کرد:تمام ادیان به وجود خداوند اعتقاد دارند و مشکلات روزمره انسان را به وجود خدا نزدیکتر می کند؛ بنابراین می توان گفت کهنقش دین در جامعه بسیار تاثیرگذار است چراکه دین خط مشی یک زندگی پرمعنا و کشف حقیقت است.

جوزف پائول ایلول گفت: اولین شاکله ای که بشر با آن روبروست خانواده می باشد و اولین نقش دین برای ساختن یک جامعه پایدار این است که با گوش جان به فرامین مذهبی گوش دهیم، تصریح کرد: دین به ما می‌آموزد که عشق بورزیم، احترام بگذاریم و عدالت داشته باشیم و اساس مذهب نیز از طریق خشوع و خضوع و عبادت شکل می گیرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 9 =