معاون پژوهش حوزه در نشست خبری؛بودجه ها جای دیگر می رود؛ حوزه را مؤاخذه می کنند

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی تاکید کرد: بودجه کل حوزه های علمیه کمتر از دانشگاه تهران است؛ اما متاسفانه هجمه ها متوجه حوزه ها می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در نشست خبری بیستمین همایش کتاب سال حوزه علمیه و دومین جشنواره مقالات علمی و پژوهشی و فصلنامه های حوزوی که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات انجمن های علمی برگزار شد، با اشاره به سیاست های معاونت پژوهش اظهار کرد: توسعه، ارتقاء و تضمین پژوهش های اسلامی در راستای نیازها و مشکلات جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از سیاست های معاونت پژوهش حوزه علمیه به شمار می رود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تقویت روحیه، خلاقیت و نوآوری در میان حوزویان را ضروری دانست و گفت: مهارت های پژوهشی حوزویان باید ارتقاء پیدا کند و از جهت محتوا نیز باید متناسب با دانش هایی که فرا می گیرند نیازهای نظام را پاسخ دهند که در این زمینه برنامه های لازم انجام شده است البته برخی برنامه ها باید در معاونت آموزش تحقق پیدا کنند اما نتیجه آن در پژوهش نیز مشاهده می شود.

وی ادامه داد: از برنامه های در حال پیگیری ارتقا مهارت ها همچنین تدوین مقالات علمی پژوهشی و تقریرات علمی از سوی اساتید است؛ امروز بیش از ۵ هزار استاد در حوزه های علمیه کشور در حال تدریس هستند که باید مهارت های پژوهشی آنها ارتقا و تولیدات پژوهشی نیز افزایش پیدا کند.

حجت الاسلام واالمسلمین میرمعزی اضافه کرد: همچنین در حوزه علمیه بیش از ۳۰۰ درس خارج فقه و اصول در سراسر کشور وجود دارد که برنامه های لازم انجام شده است تا خروجی های آنها مقالات ناظر به نیازهای امرزی جامعه باشد؛ ایجاد درس های خارج فقه معاصر که به مسائل مورد نیاز جامعه می پردازند، در دست اقدام است که برخی کلاس ها نیز آغاز به کار کرده اند اما باید حمایت شوند و ارتقا پیدا کنند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوزه علمیه گفت: این جشنواره برای توسعه پژوهش ها در زمینه علوم انسانی اسلامی است و افرادی که بهترین کار علمی در این زمینه انجام داده باشد را مورد تقدیر قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی در پاسخی درباره سطح علمی درس های خارج حوزه علمیه گفت: حداقلی برای سطح علمی درس های خارج در نظر گرفته شده است که برخی از کلاس ها از سطح علمی بالاتری برخوردار هستند و برخی ازحداقل سطح.

وی ادامه داد: هدف برخی از درس های خارج حوزه علمیه پرورش مجتهد است که طلاب در این کلاس ها به تمرین اجتهاد می پردازند و در این گونه کلاس ها ابواب فقهی که در مورد آنها بیشتر تحقیق شده و از روایات بیشتری برخوردار هستند مطرح می شود؛ هدف برخی از درس های خارج نیز توسعه مرزهای دانش است که در این کلاس ها موضوعات روز جامعه مطرح می شوند اما تعداد این گونه درس های خارج  ۳۰ کلاس است و باید افزایش پیدا کنند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به برگزاری درس های فقه مضاف در حوزه علمیه گفت: در آغاز مدیریت آیت الله اعرافی دبیرخانه فقه معاصر تأسیس شده است که ماموریت آن گسترش فقه در موضوعات جدید همچنین شناسایی درس های خارج فقه مضاف و حمایت از آنها است.

وی با تصریح بر این که برخی با کنایه و برخی صراحتا حوزه علمیه را متهم به کم کاری در زمینه مسائل علوم انسانی اسلامی می کنند، اظهار کرد: اصل بحث اسلامی سازی علوم انسانی به دلیل این که نظام جمهوری اسلامی ایران می خواهد براساس اسلام کشور را مدیریت کند بسیار مهم است؛ در این زمینه دو دستگاه علمی یعنی دانشگاه که وزارت علوم در رأس آن است و حوزه علمیه وظایفی را برعهده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی افزود: اسلامی سازی علوم انسانی آیا رسالت تمام دستگاه های علمی است یا حوزه علمیه؟ به عبارت دیگر میلیاردها بودجه برای دانشگاه ها باشد اما هیچ گونه مسوؤلیتی نداشته باشند و علوم انسانی بر پایه کفر و الحاد را تدریس کنند اما در مقابل حوزه علمیه که کمترین بودجه را به خود اختصاص داده و بیشترین فعالیت را نیز انجام داده است مؤاخده شود.

وی اضافه کرد: فعالیت های حوزه علمیه در زمینه علوم انسانی اسلامی با دانشگاه و بودجه های فراوان بسنجید که چه خروجی داشته است؛ بودجه تمام حوزه علمیه یعنی ۶۰۰ مدرسه و ۷۰ مرکز تخصصی در سراسر کشور، کم تر از دانشگاه تهران است در مقابل برخی حوزه علمیه را مسؤول اسلامی سازی علوم انسانی می دانند اما بودجه ها به سمت دیگری می رود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 16