اسلام نگاهی جامع به زندگی انسان دارد|تفکر و مدیریت غرایز عامل رسیدن به کمال

حضرت آیت الله سبحانی تفکر و مدیریت غرایز را سبب رسیدن به کمال دانست و تأکید کرد که اسلام نگاهی جامعه به زندگی انسان دارد و تک جانبه نگر نیست.حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره اهمیت تفکر انسان در آیات الهی گفت: فلاسفه انسان را به “الانسان حیوان ناطق” تعریف می کنند و ناطق را به معنای مفکر می گیرند.

وی افزود: فلاسفه می گویند در واقع حقیقت انسان همان تفکر او است، این در حالی است که از نظر اسلام تفکر بخشی از واقعیت انسان است و بخش دیگر مربوط به غرایز می شود که در زندگی انسان وجود دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انسان دارای دو نوع غریزه پایین و بالا است، اظهار داشت: غرایزی مانند شهوت و غضب از غرایز پایین محسوب می شوند و عدالت خواهی، خداپرستی و نوع پروری از غرایز بالا به شمار می روند.

وی ادامه داد: انسان موجودی متفکر و دارای غرایز است، علمای اخلاق می گویند غرایز نیز انسانیت انسان را تشکیل می دهند، قرآن کریم می فرماید برای انسان خوبی ها و بدی ها الهام شده است یعنی انسان هم غرایز خوب و هم غرایز بد دارد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که انسان کامل باید دارای تفکر باشد و غرایز را مدیریت کند، ابراز داشت: انسان باید غرایز خود را رهبری کند و شهوت باید در زمینه نکاح باشد و غضب در راه جهاد فی سبیل الله باشد نه بر یتیم.

وی عنوان کرد: اسلام قرآن کریم به بشر به دیدگاه جامع نگاه کرده است و می فرماید انسان دارای تعقل، تفکر و غریزه است، از اینجا عظمت اسلام معلوم می شود که فوق فلاسفه و فوق علمای اخلاق فکر کرده و بین هر دو را جمع می کند.

این مرجع تقلید در بخش دیگر سخنان خود کتاب الفائق را کتابی خوب و دارای مطالب ارزنده دانست و با بیان اشکال طلبگی خود به این کتاب خاطرنشان کرد: اگر بنای عقلا در زمان ما پیدا شد کافی نیست و باید با  کتاب و سنت ارزیابی شود اما آن ها می گویند اگر بنای عقلا در زمان ما پیدا شود حجت است چرا که اگر نادرست بود، امام صادق(ع) و امام زمان(عج)  بیان می کردند که ما عرض کردیم امکان پذیر نیست، ما نسبت به این مطلب نقد داریم و الا کتابی خوب است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 9