مؤلفه های زیارت عارفانه از زبان امام هادی

حجت الاسلام ماندگاری در تبیین مؤلفه های زیارت عارفانه گفت: رجوع به نظر ائمه اطهار(ع)، عملی کردن نظر ایشان در زندگی و پناه بردن در مشکلات به محضر ایشان سه ویژگی پیش نیازهای یک زیارت با معرفت است.

حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری، مدیرعامل موسسه تفحص سیره شهدا امشب در ویژه برنامه روز زیارتی امام رضا(ع) در حرم مطهر این امام همام، گفت:  به روایت علامه مجلسی، روز ۲۳ ذی القعده، روز شهادت امام رضا(ع) است.


وی افزود:  روز۲۵ ذی القعده نیز که «دحو الارض» نام گرفته، روز زیارتی مخصوص امام هشتم(ع) محسوب می شود که روزه، دعا، استغفار در آن بسیار سفارش شده است.

حجت الاسلام ماندگاری تصریح کرد: زائران ائمه اطهار(ع) دو گروه هستند؛ برخی دوست دار امام هستند و برخی دیگر، امام دوست دار آن ها است؛ برای نمونه امام صادق(ع)، هشام و امام رضا(ع)، اباصلت را بسیار دوست می داشتند و دلشان برای آن ها تنگ می شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این گونه زائران وقتی وارد حرم می شوند، جواب سلام حضرت را می شوند و گاهی ایشان را می بینند؛ ما هم اگر می خواهیم این گونه پذیرایی و مورد علاقه خاص امام واقع شویم می بایست چنان که امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره فرموده اند از سه ویژگی برخوردار باشیم.

مؤلفه های زیارت با معرفت

وی یادآور شد: البته در جامعه کبیره، این سه شرط،  پیش از اشاره به زیارت، ذکر شده است که نشان می دهد پیش از تشرف به زیارت، باید این سه شرط را در زندگی خود عملی کنیم تا زیارت ما با معرفت همراه باشد.

حجت الاسلام ماندگاری اظهار کرد: نخستین شرط، «آخذ بقولکم» است یعنی برای هر کاری در هر زمینه از زندگی ابتدا از امام، راهنمایی بخواهیم و باور کنیم راهنمایی ایشان که منبعث از منبع وحی و نور الهی است، قطعا راهگشا خواهد بود.

وی با بیان این که متأسفانه امروز زندگی مردم به جای اولیای دین با ماهواره تنظیم می شود، خاطرنشان کرد: اگر خانواده ها و دختران و پسران برای ازدواج ابتدا به سیره اهل بیت(ع) رجوع می کردند امروز آمار طلاق اینگونه رو به رشد نبود.

مدیرعامل موسسه تفحص سیره شهدا اضافه کرد: «آخذ بقولکم» یعنی ما یقین داریم در عالَم دانش هایی وجود دارد که جز ائمه اطهار(ع) کسی از آن خبر ندارد و ما باید آن را از علما که مترجمان سیره اهل بیت(ع) هستند، دریافت کنیم.

حجت الاسلام ماندگاری دومین شرط زیارت با معرفت را تحقق فراز «عامل بامرکم» از زیارت جامعه دانست و گفت: اگربه آنچه ائمه اطهار(ع) فرموده اند عمل کنیم، در عرصه های مختلف خانوادگی، اقتصادی، تفریحی، سیاسی و غیره رشد خواهیم کرد؛ به عنوان مثال اکنون یکی از تفریحات افراد، تماشای فوتبال است در حالی که در دین توصیه شده ورزش زمانی خوب است که انسان خود بدان اقدام کند.

وی یادآور شد: البته عمل به سیره ائمه اطهار(ع) این به معنای این نیست که عینا کارهای ایشان را انجام دهیم بلکه می بایست اصول و آداب را از ایشان بیاموزیم و با شرایط روز تطبیق دهیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: سومین شرط نیز در فراز «مستجیر بکم» ذکر شده است؛ این بدان معنا است که ما «پناهنده» به آستان امام هستیم؛ نه می توانیم بگوییم شیعه هستیم چرا که عملمان شبیه امام نیست و نه می توانیم بگوییم محب هستیم چرا که اهل گناه هستیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 2