مجلس نمی تواند به موضوع دیه زن و مرد ورود کند| حل معیشت مردم وظیفه مجلس است

حضرت آیت الله سبحانی وظیفه اصلی مجلس را قانون گذاری صحیح و رسیدگی به وضعیت معیشت مردم دانست، گفت: مسائل دینی باید به فقها و علما واگذار شود.حضرت آیت الله جعفر سبحانی در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی(ره) که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با بیان این که اولین آیاتی که بر پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل شده است اهمیت قلم را را نشان می‌ دهد، ابراز داشت: قسم به یک شیء به دو دلیل است یا برای قداست آن چیز است و یا اسراری دارد که می‌ خواهد ما را به آن توجه دهد.

وی با تأکید بر این که قسم خوردن بر قلم به دلیل اسراری است که در آن وجود دارد، گفت: آن چیزی که توانسته تمدن ها را از یکی به دیگری منتقل کند قلم است، در غیر این صورت بشر در همان وادی اول زندگی می‌ کرد، بنابراین این قلم است که علوم اولین را به آخرین منتقل می‌ کند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: کجا هستند وهابی ها که می‌ گویند قسم خوردن فقط به خدا جایز است در حالی که ده ها و صدها قسم به موارد دیگری از جمله قلم در قرآن کریم وجود دارد، بنابراین قسم به موارد دیگر مانعی ندارد، بله تنها در محاکم قسم به لفظ جلاله مثبِت حکم است.

وی بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی نورانی می‌ فرماید: «سه چیز است که پرده ها را از جلوی انسان کنار می‌ زند و او را به مقام ربوبی می‌ رساند که یکی از آنها صدای خانه های دانشمندان است»، چراکه علما در گذشته آثار خود را با قلم نی و چوب می‌ نوشتند که روی کاغذ صدای خاصی داشت و همین قلم های شیخ مفید و کلینی و شیخ طوسی ها توانست دین را حفظ کند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که جشنواره علامه حلی(ره) تجسم اهتمام بخشیدن به قلم است، گفت: این گونه جشنواره ها زمینه را برای نویسندگی و پژوهشگری فراهم می‌ کند و موضوعات مختلف با این جشنواره ها مورد تحقیق و بررسی قرار می‌ گیرد.

وی بیان داشت: بنده پیشنهادی دارم این که موضوعات را مشخص کنید و بعد فراخوان نوشتن آثار داده شود، در ادامه مصادر پژوهش را نیز معرفی کنید تا بهتر بتوانیم نتیجه گیری کنیم.

این مرجع تقلید عنوان کرد: ما باید به قلم اهمیت بیشتری بدهیم چراکه قلم از کشورها فراتر می‌ رود و ثبات بیشتری دارد و افراد دیگر نیز می‌ توانند از آنها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: آثاری که از حوزه منتشر می‌ شود باید به گونه ای باشد که بتوان بر آن قسم خورد، بنابراین به طلاب جوان توصیه می‌ کنیم اگر کار شما روی موضوعات حساسی است راهنمایی های دیگران را نیز به گونه ای جلب کنید تا در آینده اسباب زحمت نشود.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که در کشور برخی اوقات جایگاه ها عوض می‌ شود، گفت: در مجلس شورای اسلامی مسأله ای مطرح است که دیه زن و مرد مساوی بشود یا نشود، در حالی که باید ابتدا دید که مجلس صلاحیت ورود در چنین امری را دارد یا خیر؟.

وی با بیان این که وظیفه اصلی مجلس قانون گذاری صحیح و رسیدگی به وضعیت معیشت مردم است، گفت: اینگونه مسأله ها باید به فقهای دین و علمای حوزه های علمیه واگذار شود و مدیران دولتی و مجلسی ها نیز به مسائل مهم پیش روی خود بپردازند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 1 =